Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
lindiero

Sjöegenskaper med denna båt

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej Lindiero.

Har läst genom alla inlägg i hela tråden.

Er unga entusiasm vill jag inte ta bort. Men kan inte annat än instämma i att det är fel båt. Skall ni till Medelhavet via kanalerna, kör. Men skall ni ut i kuling och 4 meters dyningar så kommer ni att spy ihjäl er.

Jag tror följande för det här med sjösjukan och din Magnifik Midget. Du är troligtvis rädd, precis på samma sett som de allra flesta människor oavsett ålder och kön när de seglar en segelbåt första gången, den välter! Hjälp. (Det är väldigt svårt att erkänna att man är rädd, samtidigt ruskigt naturligt och vanligt)

En stor fiskebåt bara gungar till, den välter inte, man blir inte lika rädd. Men stabilitet och att båten välter, slår runt, beror på två saker. Skrovform, som kan göra att den inte är lika gungig, dvs initialstabil. Eller tvärt om som Magnifiken, initialvek. Sedan har vi tyngden, i segelbåt kölen, som alltid rullar tillbaka båten på rätt köl. (eg tyngden i kölen) Så länge kölen sitter fast förståss. Om man som barn lär sig dessa saker genom att uppleva det så blir man naturligt trygg i en segelbåt. Som vuxen är det svårt att  förståndsmässigt komma över denna tröskel. Då vill man åka fartyg dvs en stor båt. Fiskebåten är gjord för att gå med tung last och inte tänkt att den skall slå runt. Men om den gör det så är det nog för det mesta God By. Segelbåt i samma situation, man får tvätta kalsongerna och städa båt men inget annat händer just.

Din rädsla för sjösjuka och val av båt tolkar jag som att du/ni är ovana och döljer rädslan samtidigt som er mod och brist på erfarenhet får er att ge er i kast med detta. Okej, kör!

Men segla ett år eller ett par somrar i skitväder här hemma i skärgårdarna och över till Åland, Polen, runt Norges huvud. Kosta inte på för mycket utan utvärdera och skaffa er sjöben. Sedan om ni inte ändrat uppfattnig--Atlanten- vi kommer. Då vet ni bättre vad ni ger er in på.

En sak som inte nämnts är att masten fungerar delvis som balansstången i händerna på en lindansare. Även utan segel blir det stabilare rörelser och inte lika knyckigt. Men kajka runt för motor innan ni kostar på pengar för masten.

Skall bli intressant att följa er,så skriv gärna då å då här på MG.

Lycka till

Kalman

 

(edit stavfel)



Senast ändrad av Kalman | 21 januari 2011 | 18:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enormt tack till dig för ett långt, välformulerat och konstruktivt svar! Responsen man fått är minst sagt underbar och ditt senaste svar är mycket hjälpsamt.

Det kan till och med ha satt spiken i kistan för motorbåtsresan och vi börjar forska i att faktiskt köpa en segelbåt istället. Ett svårt val då vi fortfarande tror att båten bör klara sig (som vi fått höra från er bland annat) i kanalerna och kanske på något ställe i medelhavet. Men seglingen kanske är något vi måste ge efter för och Blocket kollas numera noggrant varje dag. Dock fel säsong för segelbåtar på Blocket då det inte finns så många i vår prisklass och i den storlek vi isåfall siktar in oss i.

Som tilläggsinformation kan jag säga att vi sorterar efter båtar under 100 000 kronor i storleken 27 - 30 fot. Har ni något som kan passa så kommer det att vara otroligt intressant!

Återigen: oändliga tack för ert engagemang och er kunskap!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack lindiero, det värmer att du tar till dig våra åsikter. 

Du är modig att ta till dig synpunkter från andra och erkänna det öppet. En bra egenskap. Du är värd att bli skeppare på rundresan. Kolla in Vegan förresten. Den är dokumenterat säker för en rundtur om än inte den bekvämaste. Klarar den ett varv till? Jag antar att du läst boken. De hade även betalande besättning på nån sträcka. Vad sägs om det?

Kolla i Holland om nån är intresserad av en träbåt. Holländarna värderar träbåtar högre än vi. Kanske ett byte till en segelbåt i glasfiberplast?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka råd gör att jag nu ska starta en ny tråd där jag tänker försöka få råd till vilken segelbåten kommer att bli. Själv kommer jag att minnas den här tråden som ett lysande exempel på när vissa väl fungerande forum kan åstadkomma ganska häftiga saker.

Jag köpte Långöskär sommaren 2010 och jag och min framtida besättning var helt inställda på att göra resan med just den båten. Då var den planlagd att gå till Medelhavet och endast dit. Det förändrades dock men vi hade fortfarande Långöskär i tankarna. Lysande assistans härifrån har gjort att vi tagit vårt vett till fånga.

Ni som läser den här tråden får MER än gärna även tipsa om lämplig båt i den tråd jag skapar efter denna.

Slutligen: vi är tre glada 20-åringar som är evigt tacksamma för er hjälp som fått oss till ett beslut som vi redan nu känner är rätt!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pust!

Jag har från början haft en obehagskänsla när jag läst tråden, för jag skulle inte vilja att någon människa ska ge sig ut med en båt med de förutsättningarna, men Kalmans svar är ju  på pricken det jag skulle ha velat skriva men inte kunnat formulera. Bra!!!

Lysande är också att besättningen med fortsatt entusiasm inser att de gjort ett mindre bra val. Bra så. Att lära sig inse sina fel och brister är inte alla som gör under en hel levnadstid ens.

Känner mig betydligt lugnare nu men kommer fortsätta följa era äventyr. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har inte så mycket att tillägga annat än att jag läst två böcker om svenska fiskebåtar på äventyr till och i Medelhavet. En hette Expedition Röda havet, men den andra kommer jag inte ihåg titeln på. Det går säkert alldeles utmärkt att ta sig ner dit med er båt.

Men, även jag skulle välja segelbåt. Utan minsta tvekan. Fingal, Vega, Bianca 27, Tetis och P28 är budgetbåtar som säkert kan vara dugliga om de är i skick.

Kul att läsa om era tankar och en eloge för prestigelösheten!

Nils Nobbing - sötvattenspirat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har skummat igenom inläggen i tråden lite fort...och jag är inte så övertygad om ert projekt.

Jag tycker det är skitkul när ungdomar tar sig an projekt att långsegla (ja...ni hade iofs inte tänkt segla, men hur som helst). Det här projektet tycker jag dock verkar lite väl ej-så-genomtänkt. 

Ni väljer först att ni ska ha motorbåt utifrån några faktorer som rädsla för sjösjuka, masttransport m.m. Det känns lite som att ni blundar för problem istället för att lösa dem. Sjösjuka är 90% av fallen en vanesak. Det tar en vecka innan ni fått era sjöben i takt. Resterande 10% av befolkningen har dock en förmåga att inte få bukt på sjösjukan. Ni kan ju hålla tummarna för att ni inte är någon av de 10%. Sjösjukan är jag dock väldigt säker på ni kommer träffa på i den där motorbåten likaså. 

Jag har lärt mig en sak här i livet (och det är än så länge bara 29 år gammalt) och det är att inte krångla till saker och ting så förbannat. Varför inte göra som alla de andra långseglarna? Dvs att segla i en båt avsedd att just segla med? Att segla är fan det lättaste som finns. Det är en sak att segla bra och en annan sak att segla bara för att ta sig fram. Jag hade aldrig seglat (inte ens vart ombord på en segelbåt) 2005 då jag började planera en långseglats. Det var först 2007 i maj månad som vi köpte en Maxi 68 som vi flyttade in i. I tre månader bodde vi i båten, lärde oss segla (var kanske ute med båten 10-12 ggr). Sålde den. Åkte till Panama där vi hade köpt en katamaran. Lärde oss ännu mer om seglingen under tiden med båten.  Är ni rädda för sjösjuka. Skaffa er en katamaran, den gör inte er immun men den hjälper kanske till att hålla den borta så gott det går. 

 

Jag tycker det är kul med folk som försöker sig på något nytt men det måste finnas någon bra baktanke med det. I ert fall har jag så svårt att se det positiva att ni ska ha en motorbåt. Jag säger inte att ni inte kommer att lyckas, jag säger att ni bör ta den enkla vägen och på så vis minimiera chanserna för att misslyckas. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Først och fræmst tack før svaret!

Sedan måste jag påminna om situationen. Från børjan var tanken en resa till Kreta, først genom Europas kanaler och sedan glida runt i Medelhavet. Med den resan i åtanke så planerade vi att åka med en ordentlig motorbåt då det underlættar enormt i først och fræmst kanalerna. Har också læst mycket om att Medelhavet ska vara ett tæmligen lugnt hav vilket också talade før att en motorbåt skulle ræcka.

Sedan børjade vi dock tala om att ta oss øver Atlanten før att verkligen gøra en jorden runt-resa. Dærfør skapade jag tråden før att få høra: ær båten læmplig før det? Har fått tydliga svar på min fråga och dærfør snurrat om planerna till segelbåt.

Du hævdar att projektet ær lite væl ej-så-genomtænkt. Resan ær planerad en lång tid och det ær fortfarande en lång tid kvar. Ca 20 månader innan tænkt avfærd bestæmde vi oss før att følja era tips och vælja segelbåt istællet, det innebær en någorlunda lång planeringstid æven i denna situation. Min fråga till dig ær: måste alla resor vara genomtænkta från førsta børjan? Isåfall tror jag att många resor måste læggas ner redan från førsta børjan då man inte kan allt om allt hær i værlden. Som tur ær så lær vi oss och det tæmligen snabbt!

Mycket tacksam før ditt lugnande vad gæller sjøsjukan, førhoppningsvis får vi bukt med den! Det har varit mængder av skræckhistorier som fått oss att vara lite skraja før sjøsjukan men det ær en farhåga vi smått læmnat bakom oss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som sagt så skummade jag bara igenom tråden lite. Missade troligen inlägget om att ni hade bytt tänkt på mot en riktig segelbåt :) Bra gjort!

Vi har nog olika uppfattning vad som menas med väl genomtänkt resa. Och visst kan jag hålla med till viss del, men planeringen är viktig för att man ska få ut så mycket som möjligt. Planeringen är för noviser även lärostadiet och det finns mycket att lära. T.ex. vad man ska tänka på i valet av båt, ruttplanering, navigering, m.m. Vi hade ca 2 års planerande innan vi satt på båten i Panama. 

Önskar er all lycka!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta fiske båten till medelhavet den passar utmärk till det.  via kanaler å kaska runt lite  för att se om ni vill vidare.   när ni har fåt  lust att segla vidare ?  så försök sälj båten till någon där nere  och hitta någon segelbåt där   finns säkert  seglare som har tröttnat och vill hem fort

ni behöver ju ej bestycka båten med massa överlvnads grejer för att komma till medelhavet på kanaler så där  spar ni kost till att köpa något  där dere ( flesta långseglare har redan bestyckat sina båtar  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis den tanken har vi faktiskt bollat runt med en del. Førdelar ær ju det faktum att vi faktiskt redan har den båten och ritat upp tydliga planer på att fixa till den. Dæremot kænns det mycket enklare att ha en båt från børjan som kan klara av hela resan, dessutom har man ju vid det laget troligtvis blivit en någorlunda rutinerad seglare om man seglat från børjan.

Sedan har jag varit orolig øver hur svårt det kanske kan vara att bara sælja fiskebåten och køpa en segelmotsvarighet. Har någon erfarenhet av det? Vad kan man få før fiskebåten dær till exempel? Det kænns som att man kan fastna dær under alltfør lång tid om man ska få de båda affærerna att gå iland...

Men som sagt, planerna har funnits dær, finns till och med kvar i en liten utstræckning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker man krast   så det ni förlorar på träbåten  kan ni säker tjäna på nya segelbåten med utrustning  mot vad båten hade kostat här i svedala   i annat  fall skänkaden till behövade fiskare i medelhavet  ( ni får säker bo gratis tills ni hittar ny båt )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste varna Dig för projektet att använda träbåten för oceanseglingar.

Vad jag förstår så är du rädd att segelbåten kapsejsar (välter). En segelbåt med köl kan ALDRIG välta av för hård vind (gäller inte jollar naturligtvis).  När det blåser storm så lägger sig båten till en viss gräns, därefter blåser vinden av seglen . Kölbåtar är helt enkelt självrätande.

När segelbåtar kapsejsar så beror det uteslutande på brytande havssjö som kan slå runt båten alternativt att båten skär upp mot vind vid för hög fart på länsen.

Igen. En segelbåt med fast köl kan ALDRIG blåsa omkull.

Viktigt att förstå är att en båt som du tänkt använda även den kan slå runt i hög sjö betydligt lättare då den inte som en segelbåt lägger sig mot lä.. Sen så är det en oerhörd risk att förlita sig på enbart motor. Vad händer om motorn pajar?  Segelbåt däremot så kan du fortfarande segla eller dreja bi, dvs surra rodret i lä och skota en stormfock på lovartsidan. Du kan då (om du inte har land nära läsidan) säkert rida ut de flesta oväder och sitta under sprayhooden och avvakta.

Du måste tänka om!

Köp en Allegro eller annan långkölad segelbåt och sälj den båten du har i Holland. Står vad jag förstår ganska högt i pris där.

Ledsen men jag känner att jag absolut vill avråda Dig.

Igen...tänk om tänk rätt!

  

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att priser för träbåtar är höga i Holland men det är jätte svårt och sälja nånting i Holland i huvud tagit just nu.

Det är fortfarende kris därnere, massor med hus till salu,som knapptgår sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tämligen inaktuellt inlägg och det verkar som om du inte alls följt med på allting. Det var ganska länge sedan jag beslutade mig för att välja segelbåt istället och är nu mycket nära en Laurin 28 som är förstärkt och anpassad för långsegling. Men tack ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till bra val av långfärdsbåt :-)

Sant där...läste igenom lite dåligt...ber om ursäkt för det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jasså - det drar åt det hållet!?

Det är nog det bästa valet i de alterativ som varit uppe.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KISS!!! är nog mitt svar! ANg. götakanal mm. vilket hutlöst pris 8100:- tur/retur. Panamakanalen är ju billigare (?!) orkar inte googla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjena hur går det här då???
det är snart dags för avfärd och undrar hur det blev med båt bytet.
har även en tanke om ett av dina 1a inlägg som jag citerat
undrade hur du tänkte med fördelar med trä jämfört med stål.

i en stålbåt finns ju inga sprickor/hål som behöver svällas.

mvh nybliven stålbåts ägare




 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hittade ett par till trådar om detta tex http://www.maringuiden.se/forum/;thread=357257
hadde samma dröm för 8-10 år sen när jag var typ 20-23år
har nu fru o barn så e glad om det hinner bli gotland.. tror min båt lämpar sig för ämnet om man vill åka motorbåt/skepp så jag kan dela med mig av båten om medåkande står för soppan ca miljonen kanske räcker.
smiley
mvh/ kapten E

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker Kalman lämnat bra analys och synpunkter och iden från Toaen att sätta mindre stödsegel sk apa är värt att sattsa på, det stabilserar bort en del rullning och ger en viss manöverförmåga fall motorn skulle strejka. En motor kan ju lägga av när som helst även om det är mycket sällan.

Men ni borde som förberedelse utgå från worst case vad gör ni om något går fel och ni får dåligt väder= storm.

Om någon blir alvarligt sjuk

Om ni får brand ombord

Om ni får roderhaveri

Om motorn går sönder

Om båten börjar ge sig i skrovet pga hård sjö

Om ni får sjö över båten så rutorna slås in (ser lite klent ut) och instrumenten slås ut

Om elsystemet pajar

....osv..... fortsätt med en egen lista..... och ge sedan svar på frågorna (lösning hur /katastrof)

ju mer förberedd desto bättre, och har ni svaret katastrof på några av frågorna så får ni en uppfattning om vilka risker ni tar...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hasse
vet inte om du läst hela tråden men dom valde tydligen en segelbåt i stället
att jag erbjöd mig va  lite ironiskt då kostnaden är förmodligen över dom flestas budget.
annars tror jag inte det skulle va problem med min båt (200-båt)  som är byggd för tuffa tag wink

men undrar fortfarande fördelen med trä framför stål som jag uppfattade det i ett av hans inlägg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon blir alvarligt sjuk      tar med sig nödvändiga piller för magsjuka infektioner  m.m. råd kan nog fås på apoteket. whf kan även va bra i detta läge

Om ni får brand ombord                     brandvarnare  brandsläckare brandfilt

Om ni får roderhaveri                    styr med maskinerna (2 maskiner i båten) alt styra från akterpik

Om motorn går sönder               kör med den andra maskin. har även resv toppar kolvar o lager m.m

Om båten börjar ge sig i skrovet pga hård sjö.         kör upp på land om så finnes , Nödanrop, nödraketer   sisst överge båten till livbåt samt livflotte.

Om ni får sjö över båten så rutorna slås in (ser lite klent ut) och instrumenten slås ut

sätta för ´ dom stormluckor som finns för samtliga fönster.  länsa. Kompass, papperskort, panlampa, mekanisk, styrning o motorreglage tål vatten.

det är nog lite av det som kommer upp i mitt huvud har dock ingen erfarenhet av jorderunt segling

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall väl medge att jag kanske inte läste hela tråden 100%igt ,men det mesta.

Missade dock att valet kanske slutade i segelbåt....i så fall bara att instämma.... Jag skulle aldrig göra en sådan resa, men om jag skulle... så finns bara ett alternativ och det är segelbåt.....en kraftig sådan....!

Alegro, Malö, HR, Najad mfl.......med nya grejer som håller!

Sen gäller det att ha hyvsad redundans i det mesta.angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jorden runt i en fiskebåt?  Ett mycket dåligt val.  Hoppas ni har blivit övertalade att satsa på segelbåt istälelt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju att hänga med.

Det var länge sen killarna övergav iden att segla jorden runt i den gamla fiskebåten och köpte en välutrustad L28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...