Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Bobba

Externt bränslefilter Optimax

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte förra sommaren en begagnad båt med en 115hk Optimax på akterspegeln. Efter att ha lusläst manualen insåg jag att det externa bränslefiltret som sitter monterat enligt Mercury inte ska vara där och att de t.o.m. friskriver sig från garantin om fel uppkommer. Nu är det ingen garanti kvar varför detta i sig inte är ett skäl att ta bort det men man undrar ändå... låta sitta kvar eller ta bort? Hur stor är risken att filtret stryper tillförseln så mycket att motorn får problem, jämfört med risken att klogga igen det integrerade filtret?

Frågade min auktoriserade Mercuryverkstad men tyckte inte att jag fick något vidare svar... egentligen border du ta bort det men det är bra att ha så du kanske inte ska ta bort det...

Vad säger experterna på forumet? Låt sitta eller ta bort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte själv uttern s56 med optimax 115 fabriksny 2004 och den hade externt bränslefilter. Det tyder ju på att det ska vara där. Även garantireparationer gjordes utan problem. Jag bytte filtret varje vår. Nu har jag en annan båt med honda 225 och den har också ext. bränslefilter. optimaxen har ett till filter under kåpan så det lönar sej att byta båda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...