Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Bigbuster

Bottenmåla Alubåt på Östkusten med Ecocruiser eller Mille light

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har jag provat att ha båten utan bottenmålning i ett år.Vilket slutat med massor med påväxt, Har lagt massor med tid på att skrubba med borste 5-6 gånger under sommaren och kört den med högtryck 2 gånger på hösten. Men det blir ända mycket som sitter fast. Så nu ger jag upp och skall bottenmåla den i sommar. Båten ligger i Västervik och och används cirka 1 gång/14dag mellan april och oktober. Är det någon Buster ägare som provat att lägga kopparfri bottenfärg direkt på den rena alubotten? Alternativt funderar jag på att följa International råd att lägga epoxyprimer och sedan ecocruiser bottenfärg. Men jag ser en fördel att inte ha epoxyfärg som kan lossna och flagna. Tips och råd hur ni behandlar era alubottnar mottages tacksamt.

//Per

post-10011624-1394236593,9684_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vidhäftningsprimer är ju alltid bra, men epoxy är väl överflödigt på aluminium?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Vidhäftningsprimer är nog någon typ av epoyx blandning tror jag. Fick nedansående råd av International vilket säkert är bra. Men det skulle vara skönt att kunna återstålla båten till ursprung med ren aluplåt den dag man vill sälja båten. Kanske skulle prova att bara lägga interprotect bara på kölen och 3-4dm upp och resten upp till vattenlinjen lägger man ecocruiserdirekt på plåten.

//Per

1. Tvätta med YACHT LINE SUPER CLEANER.

2. Slipa med aluminiumoxidpaper 36, alternativt blästra ytan.

3. Grundmåla med INTERPROTECT, 5 skikt.

4. Bottenmåla 2 skikt med; Västkusten: TRILUX

Ostkusten: CRUISER ECO

post-10011624-1394236595,5097_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör nog slipa eller blästra båten sen ska du inom 24tim eller innan den oxiderar på med en etchprimer.
Efter det bör ha på 5-6 lager epoxy. Sen är det lite olika från olika leverantörer men oftast skall du måla första lagret bottenfärg innan epoxyn har härdat.

Att det skulle släppa tror jag inte att du behöver vara orolig för det kommer att sitta stenhårt. Om du vill återställa den får du nog blästra bort den.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon på forumet som provat att lägga roterande kopparfri bottenfärg direkt på alubotten.

Utan att måla etch/epoxy-primer. Tänkte prova att lägga Mille Light racing direkt på rena botten.

//Buster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående. Finns ingen anledning att epoxybehandla med interprotect på en aluminiumbåt. Jag skulle kört med 1K primer en sväng för vidhäftningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...