Marve 0 Postad 17 Januari , 2011 Hej! Har köpt en ryds 435 gt utan motor och är nu ute efter en fyrtaktsmotor till den. Funderar på en på 25-30 hk. Undrar om det är någon som har en ryds 435 gt med liknande motor, är lite rädd att motorn blir för tung mot en tvåtaktare, den tidigare ägaren hade tydligen en 40 hk (vet ej om det var 2 eller 4 takt) och han sa att det blev lite tungt. Kan man gå ner mot 15-20 hk eller får man inte upp den i planing då? (finns trimplan på båten, och jag skall främst ha den för fiske). Tacksam för svar, är inte så erfaren på båtar och motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 17 Januari , 2011 Om du är ute efter en ny motor så varför inte köpa dig en Evinrude E-tec eller Mercurys 2-taktare. De är numera direktinsprutade och drar lika mkt (lite) som en 4-taktare, de ryker och låter inte heller som de gamla 2-taktarna med förgasare. Direktinsprutade 2-taktare verkar riktigt bra, speciellt i just sådana tillfällen när vikten är avgörande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joelsjosten 0 Postad 24 Januari , 2011 Håller med, du ska nog inte ha mindre än 25 hk!' Joel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 Januari , 2011 Direktinsprutade tvåtaktare är sällan lätta jämfört med 4-taktare. Det finns bara en direktinsprutad 2-taktare i denna klass och det är Evinrude E-TEC 30, en långriggad elstartad sån väger 71 kg. En jämförbar 4-taktare, t ex Tohatsu 30 väger oxå 71 kg. Tohatsun är dessutom 3-cylindrig medan Evinrude bara är två-cylindrig. Vikten är alltså inte ett argument för en direktinsprutad tvåtaktare. Däremot väger en gammal förgasarmatad 2-taktad Johnson in på väl under 60 kg så är vikten en viktig faktor så ska du strunta i moderna motorer. Törst, buller o rök får du tyvärr på köpet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser