Gå till innehåll
fredag 02 januari 2026
nixe11

Tid att måla botten på båten. tips önskas!

Rekommendera Poster

hej

Jag ska precis flytta in i mitt garage och börja göra min första båt klar till sommaren.Hade tänkt att tvätta och måla botten. Så jag behöver lite tips och trix!

1. vilken färg ska jag använda? ska jag handla på den lokala båtaffären eller beställa ifrån nätet?

2.Ungefär hur mycke färg går åt? båten ifråga är ca 5,5m lång och 1,5-2m bred?

och finns de några saker som jag ska tänka på?

är väldigt tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Garage har man väl bara som vekstadslokal och i första hand för att ha de små båtarna i under vintern. Jag har hört sägas att vissa kör in bilen i garaget varje kväll - det kan väl inte stämma? wink

vad för bottenfärg du skall ha beror på var du har båten - om du vill va laglig. Olika regler gäller för olika delar av Sverige. Köper du hos din lokale handlare bör du i alla fall få rätt färg.

Hur mycket färgen täcker brukar stå på burken. Hur stor yta botten på din båt har kan du räkna ut tex enl anvisningar på den här sidan. www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument  Sidan var lite trög att ladda hos mig. annars får du gå via www.hempel.se

Där finns mycket annat att läsa i ämnet.

Är din båt ny och skall bottenmålas för första gången?

Är den gammal och redan bottenmålad?

Vad är det i så fall för färg?

Hurdant skick är i så fall den gamla färgen?

Det är inte ovanligt när man köper en gammal båt att bottenfärgen är i dåligt skick. I regel får man ta bort all den gamla färgen, grundmåla med en epoxygrundfärg innan man målar med ny bottenfärg. Det är ju i princip nåt man gör en gång. Sen är botten ju bra i många år om man inte slarvar allt för mycket.

tommy

post-945-1394236594,1972_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tur är får jag in både båt och bil så mig går de ingen nöd på )

Båten är ifrån tidigt 80tal så bottenfärg ligger på men den är blivit sliten pågrund av bristande underhåll! Skickar med en bild och visar hur den ser ut.

Min tanke är att blåsa av båten med högtryckstvätt och sen måla på den nya färgen. Men jag är ingen expert i området :)

Jag ska ha båten i första hand i norrköpings skärgård och har inte riktigt bestämt om båten ska ligga i hela sommarn eller och jag lägger i och tar upp den efter varje gång. Vilket borde ge mindre slitningar på färgen?

tack tommy för svaret är alltid skönt och fråga någon som har koll!

post-10017106-1394236595,8344_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...