Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
lars11

7mm kätting till ankarspel?

Rekommendera Poster

Har ett Anchorlift-spel som jag kör blyad 12 mm lina på idag men tänkte skarva på 5-10 kätting och upptäcker att det är svårt att få tag på 7mm kätting.

Nån som har ett bra förslag på var jag kan köpa 7mm kätting utan att slå till på 50m? Rostfri eller galvad spelar mindre roll....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu såg jag i och för sig att du bor i stockholm, men Viking Yachting här i göteborg säljer 7mm kalibrerad kätting till ankarspel, dom har även postorder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu en månad efteråt slog det mig, hur skarvar du blyad lina och kätting så att det funkar i ett ankarspel? Skarva 3-slagen tamp är ju bara att splitsa, men en flätad blyad lina, hur gör man där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har hittat ett beslag på någon av de stora båtbehörsafärerna för detta endamål. finns dock bara för 8mm kätting, men det borde finnas en lösning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags för svar!

1. Jag såg att alternativet till 7mm kätting var 1/4 tum armerikanska mått. Det är 6.35 så jag tänkte att, vaffan, jag provar med 6mm galvad. Det finns ju billigt på biltema i 5 meterslängd. Voila! Funkar hur bra som helst. Ankaret dundrar upp supersmidigt utan det minsta hackande eller fel! Bra va! Så för alla med anchorlift med kabelar för rep och 7 mm kätting: 6 mm funkar också.

2. Jag gjorde en fulsplits med den flätade blyade och kättingen. Vecklade upp och tog bort blyet och trädde kardelerna genom kättingen och fulsplitsade lite kors och tvärs en 12-15 cm och avslutade alla sömmar med att smälta en liten knopp på varje ända.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...