Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Rederiet

Bella 650

Rekommendera Poster

HEJ

Har kikat lite på denna modell. En -95:a med Volvo penta 135 hk.

Någon som vet något om den? Är detta något att satsa på?

All info välkommen.. Skrov, motor mm.

/Per

Senast ändrad av Rederiet | 17 januari 2011 | 17:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade en föregångare till Bella 650, nämligen Bella 630. Det var min första egna bo-båt efter att ha åkt mycket öppna motorbåtar och seglat, både jollar och större segelbåtar. Jag köpte den för att pröva på hur jag och familjen skulle känna för ett båtliv med övernattningar. Ganska snart kände vi att det var vår grej att ligga ute flera dagar i sträck med motorbåt men att Bella 630 var fel. Kanske inte nödvändigtvis för att det var en dålig båt, fast vårt exemplar var nog inte så bra egentligen, utan för att den var för liten och hade inte det som vi ville ha.

Vi ville ha en båt som gick lugnare i sjön, hade toa med tank (650 har nog det, vår 630 hade bara toa med rakt utsläpp), ordentlig värmare etc. Vi landade på en Bella Falcon istället. Lite dyrare både i inköp och i drift pga vassare skrov men också väsentligt mycket mer båt trots att den var några årsmodeller äldre än 630-an.

Vad jag vet så fixade man det lite väl lätt översköljda akterdäcket till 650-modellen. Det sägs att flera 630 sjönk när de fick in sjö akterifrån, oftast vid bryggan.

Allmänt kan man säga att 630 var en ganska stötig båt som inte gillade annat än platt vatten. Jag har för mig att 650 har i stort sett likadant skrov så om du ska använda den i lite gropigare sjö bör du tänka dig för.

Motorn i min 630 var en VP 145. Tror det är i stort samma som den på 135 hk. Min var ganska svårstartad, eller egentligen var det aldrig några problem att starta den men det tog alltid ett längre startförsök och kanske ett kortare innan den hostade igång. Lär ha varit den motorns signum ;-)

Jag vet att jag kom in i den där svängen med större båt - mer plats - större båt - mer plats etc ett tag och visst är det många som köper något litet för litet de första gångerna även om man tänker att det ska vara si och så här lång tid framöver. Alla behöver dock inte vara som jag!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infon! Har ett kanonfint ex av Bella 650 på gång och hade faktiskt tänkt använda den någon vecka  på havet en del (västusten).

Men det där med att den skulle vara stötig låter inget vidare. Finns det någon som kan delge mer om detta är jag tacksam!

Är som sagt års mod. -95, om det är någon skillnad på skrov...

/Per

Senast ändrad av Rederiet | 18 januari 2011 | 20:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försöker lite till med denna tråd.

Finns det verkligen ingen där ute som har någon kunskap om just denna modell (Bella 650) Är för övrigt en VP 3.0 Bensin med SX drev på 135 hk...?

All info välkommen

Per.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då har man blivit ägare av denna båt ... Känns kanonbra och hoppas det BLIR det oxå! En mycket fin och välvårdad båt.

Fortfarande inga 650 ägare som har tips och erfarenheter att ge?

/Per.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en annan fundering. Ska hämta båten med båtvagn (nyköpt TK 1500) 28 mil hem. En intressant resa.

Undrar Hur en båt av denna vikt är att dra några gånger per  säsong mellan Västkusten och vättern (småvägar)? Är det vansinne med en BV? Har en Volvo XC70 manuell låda. som dragare..

Något att tänka på vid tex rampen?

Tacksam för svar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick inte klart för mig om det var en bromsad trailer om inte så skulle jag nog kosta på mig att hyra en dom gånger båten skall flyttas.

Annars ska det nog gå fint, fila inte så mycket på kopplingen i rampen bara om du inte vill göra ett kopplingsbyte förståswink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok ska försöka att inte slira allt för mycket med kopplingen! Lägga klossar bakom bakdäcken kanske?

Är en Båtvagn dvs obromsad 30 kärra..

Vet att det inte är fjädring och stel axel, men hur är dessa vagnar annars i kvalité? Ex lager mm Är en TK trailer (BV1500).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...