Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Flipperskeppare

Vilken kapskiva till glasfiber

Rekommendera Poster

Skulle idag ta bort en gammal plastad batteribox med vinkelslipen. Kapskivan formligen pulvriserades på någon sekund. Någon som har erfarenhet och rekommendation om vilken typ av skiva man ska använda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diamantklinga för sten fungerar kanon! Slitaget är försumbart även efter flera timmars användning och avverkningen är bra. Men mycket damm blir det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade nog tagit ett bågfilsblad med löst handtag och sågat bort den för hand. Enbart för att slippa allt jobbigt damm.

Är det för stort för att såga för hand hade jag tagit tigersågen istället. Dammar inte alls lika mycket som en vikleslip gör.

Senast ändrad av BMF1 | 17 januari 2011 | 10:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skull nog inte velat göra det jobbet som Flipperkepparen beskriver med ett bågfilsblad och en tigersåg är visserligen ett bra redskap, men risken är ju att man skadar bakomliggande delar.

Att det dammar har väl ingen större betydelse. Man måste bara klä sig rätt. Ett riktigt andningsskydd och så en löst sittande T-shirt. Sen en skållhet duch efter att man är klar med arbetet.

När man jobbar i båtar uppstår ju hela tiden olika problem och man får försöka lösa dem med de medel och verktyg som man har till hands. Jag använder en liten vinkelsip med variabel hastighet i ganska stor utsträckning. Mest för att slipa glasfiberlaminat med en lamellrondell. Att kapskivorna går åt skogen, när man försöker kapa med dem, har jag märkt. Brukar försöka använda ganska grova och slipa igenom glasfibern om man inte kan såga med sticksågen.

Här i Kungshamn finns det ju många varv som bygger och har byggt plastbåtar och många som reparerar. Var nyss nere på järnaffären och hade frågan i tankarna. Att man köper någon form av kapskivor för att kapa glasfiber verkar inte höra till vanligheten. Jag har för mig att de har små sågar med klinga för det ändamålet.

Skall man bara skrota bort får man ta det man har till hands. Stämjärn och hammare går bra ibland. På bifogade bilden har jag kapat bort det laminat som den ruttna plyfaskivan var täckt med. Jag ville ha en liten fläns av laminatet kvar så vinkelsipen var utmärkt för ändamålet. Bara att lägga plant efter bordläggningen och slipa. Fördelen med min vinkelslip är att jag kan köra med låg hastighet.

tommy

Senast ändrad av toaen | 17 januari 2011 | 13:41

post-945-1394236593,6237_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kam varmt rekommendera multiverktyg en super bra maskin, men kosta på dej en ordentlig hårdmetall klinga,sedan kan du såga det mesta.Jag har själv prövat i båten glasfiber,Aluplåt,trä det är inga problem.dessutom snurrar inte klingan bara vibrerar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...