Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
stege

NU

Rekommendera Poster

Fy satan NU har det börjat igen det här båtsuget är tillbaka som alltid efter jul helgen ! Ser fram emot vårrustningen & sjösåttning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självfallet ser vi alla fram mot våren och att få ligga över ombord och fantisera. Jag har ett minne av en sådan fantasi då jag vaknade på natten. Det var mörkt ute och vinden tjöt lite småläskigt och då fick jag se något som var på väg ombord. Jag knäppte en bild med kameran och återgick till den sköna ruffen. Väl hemma tittade jag på bilden och nog sjutton var det ett spöke. Eller?

post-10016578-1394236627,6791_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tittar jag på fotoalbum och planerar för våren och hur mycket jag skall göra i år för att den skall bli så fin som de bara går. Sedan blir det kanske inte riktigt så men nästan.

post-10016578-1394236630,209_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slipa och fernissa är ett jobb jag måste göra men det sa jag även förra året, får se om jag kan hålla mitt löfte till mig själv i år. Det är ju inget jobb när man väl kommit igång. Kapellet skall tvättas och impregneras men där är det bara ett tag i plånboken som gäller omk. 2500:- så det blir vatten till maten i år kanske.

post-10016578-1394236633,2665_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stadens ljus, sett från havet, luften eller tåget.

När jag befinner mig på havet på natten och ser ljuset från en stad i land, blir jag lite undrande och filosofisk över människan. Jag tänker att där inne i staden vaknar snart tusentals människor och gör samma saker, väl dresserade, de går till skolan, eller till jobbet på ett givet klockslag och allt fungerar, eller människor föds eller dör utan större uppmärksamhet. Trots att jag sett den här bilden så många gånger blir jag lika förundrad var gång jag ser ljuset från havet som kommer från en hel stad. i land.

post-10016578-1394236633,764_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JAG UNDRAR OM DEN ÄR HÄR SNART.

Tre grader varmt nu på morgonen, värmerekord här i Göteborg 2011 så en tur till båten blir det i helgen, om inget drastiskt i vädret inträffar. Många väntar på en kram men jag väntar på en kran tur att jag är singel så ingen partner läser det här, som kan misstolkas. Att bara komma ombord för första gången på länge är en skön känsla som väcker drömmar.

post-10016578-1394236634,0319_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Änteligen har jag besökt Caroline, båten och kunde inte låta bli att starta den och lyssna på ljudet i min Penta 17 MD diesl och bara längta ut. Isen låg en bra bit ut så ännu tar det tid innan det blir öppet vatten men snart är vi där. Bara att komma ombord nu efter vintern förstärker suget efter våren och sjön.

post-10016578-1394236634,5739_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att behöva göra mig skyldig till felaktigt påstående, så kan jag väl påstå att vi som skriver här har mycket gemensamt och just nu är det nog väntan på våren som står högst på agendan. Häromdagen skulle jag göra mitt andra besök i år till min Caroline (båten), jag hade börjat få mersmak efter första besöket som jag skrev om i något som liknade en krönika. Nu skulle jag på allvar börja åka till båten, då det alltid finns lite att pyssla med ombord i skydd för väder och vind. Men det blev inte så, när jag vaknade på morgonen så var det plötsligt vitt igen så som man kan önska sig en julafton men inte i mars då man vill börja med båten. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge heter det ju, så nu får jag fundera på vad jag kan göra hemma och på nätet. Jag försöker komma på vad jag skall ha för storlek på propeller då den jag har är bytt av förra ägaren som hade barlast i båten. Förr eller senare kommer jag nog på detta men jag känner en kille som har en propeller till en båt med samma motorstorlek och ungefär samma båtstorlek. Vad jag undrar över är hur man räknar ut storleken och stigningen vilka faktorer man tar med. Motorns tekniska data men hur är det med båtens vikt det vet jag inte. Nej nu har jag dösnackat nog och skall försöka göra något nyttigt i avvaktan på våren.

post-10016578-1394236644,602_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu är det nya kylskåpet monterat passade perfekt efter lite justeringar,,, Som sagt nu läääängtar man till sjösättning ! Perfekt med Kristihimmelfärds helgen med någon dag extra semester så får man ihop en 6 dagars ledighet.   längtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga. Jag skall byta till större propeller, då förra ägaren hade barlast som jag tagit bort. Nu vispar propellern för fort utan att båten går fortare. Jag har en västkustsnipa med en 17 MD diesel och på propellern står det. LH 19X17 någon som vet vad detta betyder och vad det skulle stå på nästa större propeller. Tacksam om något kan svara på detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte ge dig några siffror utan bara ett tips, i samband med mitt motorbyte så fick jag väldigt bra bemötande och hjälp med propellerberäkning av Rohdals marin, kollade sen priset och det var också bra. Det är ju lite bökigt om man inte träffar rätt med tanke på extra upptagningar och sjösättningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sliter med lack och inrednings detaljer,det håller båt suget vid liv under vinter halvan.Bor i fjells så det är 36 mil till skutan just nu, men flyttar in i Maj cheeky

post-5456-1394236655,4352_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...