Tornado 0 Postad 16 Januari , 2011 Har hört att om man bottenmålar båten så sker en fartminskning, stämmer det? I min värld känns det som att det borde vara tvärtom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Januari , 2011 Riktigt snabba båtar så vill man ha en slät och fin yta, så ja där kan bottenfärg minska farten. Dock så ökar beväxtning och vatteninträngning. Vad har du för båt och var har du båten, bor du på västkusten, insjö, ligger båten i hela sommaren eller sätter du i bara när du använder den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornado 0 Postad 16 Januari , 2011 Jag har en Trophy 2103 cc, den ligger på mitt landställe i stockholms skärgård (mellersa) den ligger i från sista april - oktober. Jag har båten till allt möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 16 Januari , 2011 Där du har båten så lär du garanterat få fartminskning om du inte bottenmålar. Sen finns det en hel uppsjö olika typer av bottenfärg, vc17 tex ger en väldigt slät o fin yta och västkustfärgen funkar mkt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornado 0 Postad 16 Januari , 2011 Ok, tack så mycket för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 16 Januari , 2011 Beväxningen brukar ju inte vara så grym hos oss som på västkusten. Den båt du har kan du dessutom med fördel köra till en bottentvätt någon gån då och då. Även bottefärg kostar ju pengar och jobb. Vi brukar skrubba rent botten med levangen då och då men kommer ju inte åt kölen så vi brukar bottenmåla (segelbåt) Viktigast att skrubba båten då havstulpanerna sätter sig någon gång i början av augusti. Det finns en site på nätet (googla) där de talar om när det är exakt. Hos oss använder kappseglarna oftast inte bottenfärg utan tar upp båten inför varje viktigt race och skrubbar. Vår klubb har tom en speciell kran för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tornado 0 Postad 16 Januari , 2011 Tack för info! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 16 Januari , 2011 Har haft båt i sthlms mellersta skärgård i över 20år beväxtningen varierar väldigt mycket mellan olika vikar så att säga att det räcker att tvätta av botten nån gång stämmer inte. Att sen köra genom en bottentvätt ett par gånger per år då har du snart ingen gelcot kvar på båtbotten. Båttvätten är ungefär som att dra över botten med en stålborste, många gör det bara en gång o aldrig mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Januari , 2011 www.batmiljo.se/?id=7046 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 16 Januari , 2011 Tack Toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Januari , 2011 Ingen orsak. Synd bara att det inte finns nåt motsvarande här på västkusten. Men här är det väll inte lika förusägbart och med lite olika tider om jag inte missförstod det hela. Ena året när jag nästan inte seglat på hela sommaren legat i hela vintern efteråt, fanns det nästan inte en enda havstulpan på botten. Nästa sommar låg jag i bara 5 månader och seglade dessutom mycket. Samma sorts bottenfärg - VC17NT. När jag tog upp var botten en veritabel katastrof, helt täckt med havstulpaner. Klarade inte att spola bort dem med högtryckstvätten. Däremot fick högtryckstvätten tag på en kant på den gamla tjärepoxyn, pålaggde 1984. En halv kvadratmeter blev ren ända ner till gelcoaten Det var hösten 2008 - har inte fått bort dem än - jag har inte ens orkat börja försöka. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser