JB_031 0 Postad 16 Januari , 2011 Funderar på att köpa en Yamarin 59 HT som passar våra behov bättre än den Yamarin styrpulpet som vi har nu. Gillar bla möjligheten för barnen att komma i/ur båten via luckan fram i denna HT. Jag är tacksam för erfarenheter hurvida läckage genom rutan/luckan är ett problem med Yamarin 59 HT? Båten kommer köras på Västkusten så riktligt med vågstänk och regn förekommer... Har förstått i andra trådar att den 59 HT som Rolle85 tidigare ägde bla hade problem med detta men vad säger alla ni andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 16 Januari , 2011 Det är alltid intressant när denna båt kommer på tapeten =) När vi reklamerade våran båt så berättade de att nästa årsmodell skulle få en ny konstruktion runt rutan då det besvärat fler än oss. Det vill säga, köper du en båt med årsmodell 2008 och framåt ska du inte ha den konstruktion vi hade på våran med årsmodell 2007. Man får förutsätta att nykonstuktionen gör sitt jobb Vi var som du, en barnfamilj på västkusten och mitt absolut bästa råd är att provköra båten om du har möjlighet. Gärna en dag då det är normalt västkustväder, dvs blåsigt med irriterande vågor som gör att man skuttar fram. Kör den även med vågorna i sidled med hela familjen. Först då får man en känsla för den. Senast ändrad av Rolle85 | 16 januari 2011 | 10:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 16 Januari , 2011 Vi har en 2007a och har inte haft problem med direkt läckage. Det enda är att några få gånger när vi kört i verkligen hällregn kombinerat med blåst har det kommit några droppar från tätningslisten på vänstra sidan av högre framruta. Alltså inte taxidörren. Läckage från dörren har vi inte haft trots 2007a. Vet inte om detta problem gäller alla 2007 or? Vi hade båten på garantiservice och tog upp problemet. ÅF spolade båten med ganska mycket vatten utan att något kommit in. Så jag antar att de få dropparna vi får kommer när man går i lite högre vågor och överbyggnaden då antagligen flexar lite. Vi har inte orkat bry oss mer om detta eftersom det inte är ett stort problem direkt. I övrigt är båten kanon för barnfamiljer så länge man inte delar Rolle85´ s åskter om sjöegenskaperna. Har funderat på att byta båt några gånger men alla ggr kommit fram till att ska vi byta till ngt större och få lika många skyddade sittplatser så blir det rejält mycket större båt och minst en miljon till. I övrigt bra finnish i småbåtsklassen. Komplett teak är att rekommendera anser jag. Klart värt merpriset. Batteriet har en dum placering på högersidan från fabrik som gör att viktfördelningen blir sämre om man kör ensam, men det är lätt åtgärdat. Vindrutetorkare på passagerarsidan rekommenderas som eftermontering. Kablage är förberett så det blir inte så dyrt/omständigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 16 Januari , 2011 Om det är begagnat som gäller så kom även hydraulstyrning och Command Link instrumenten som standard 2008. Command Link innebär att du kan se blabränsleförbrukningen, ev felkoder på motorn, koppla in GPS mot motorn osv. Ett stort lyft jämfört de gamla instrumenten tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 16 Januari , 2011 Ett annat bra tips kan vara att innan du lägger i båten till våren så är trimplan bra att montera i förväg. Många tycker att det löser snedgången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 16 Januari , 2011 Ang. de nya LAN instrumenten och hydralstyrning så fick vi båda dessa monterade i samband med motorbyte pga stöld. LAN instrumenten är klart nice och att rekommendera., Tror det går att skaffa dessa i efterhand till vissa årsmodeller av Yamaha. Styrningen. Visst det blir bättre i många situationer än med standardstyrningen. Men inget måste tycker jag. Kan även tycka att blir lite för lättstyrt och vevigt i låga hastigheter jmf med icke hydrual. Trimplan kan som sagt båten behöva. Jag har funderat på att montera detta och ska ta in offerter till säsongen 2011. Iom det höga gångläget (som har fler fördelar än nackdelar tycker jag), så lutar båten snabbt en hel del i kraftig sidvind. Kanske någon som har koll på vad detta kan kosta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 17 Januari , 2011 Thundergod, vare sej du kör på hydrauliska eller elektriska trimplan så är det lätt att montera dom själv. Dock tar det lite tid så jag tror det blir rätt dyrt att låte en firma göra det. Jag har satt hydrauliska Bennett på min Yamarin 64 DC o är mycket nöjd med dom. En sats såna kostar ca 4 500 - 5 000 kr. Angående Command Link så har motorerna detta från 2007 men Yamarin båtarna förriggades fortfarande med de gamla instrumenten även detta år, först 2008 har även båtarna det. Att uppgradera en båt som inte har det från början blir fasligt dyrt.. Senast ändrad av jarb | 17 januari 2011 | 04:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sneaker 0 Postad 18 Januari , 2011 Har funderat länge på denna båt som är riktigt fin! Vad för motor tittar du på? jag tror den blir riktigt trevlig med 150 hp. Låga varv i marschfart....samt lite skoj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 18 Januari , 2011 Sneaker: Pga stöldskada har jag erfarenhet av F100 och F115 på 59HT. F100 räcker absolut till. topp 32-33 knop och planar ganska lätt även med last. Lite surrig om man som jag vill marscha i 27-28 knop. F115. Topp 35-36 knop. Mindre känslig för last och klart rappare upp i plan och även rappare vid wakeboard/tub åkning. Kanske pga lite större kubikvolym, Tystare och lägre varvtal vid vår marschfart. Förbrukning i praktiken obetydlig skillnad mellan motorerna. I efterhand ångrar jag såklart att vi snålade lite och inte tog F115 direkt för det är skillnad. O andra sidan hade min handlare sålt 59HT med F80 och de kunderna var jättenöjda. F150 känner jag mig lite tveksam om den är värd det ganska mycket saftigare merpriset. Antar att försäkringen blir dyrare samt högre förbrukning. Undrar även om inte 5.90 m båt är lite kort för att köra över 40 knop bekvämt? Fördelar såklart ännu lägre varv och ljudnivå vid normala farter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sneaker 0 Postad 19 Januari , 2011 Thundergod ! tack för utförligt omdöme om din 59 ht med motoralternativ. Känns som att det är svårt att hitta bättre båt i denna klass. Frugan och jag har kollat lite dc oxå men hon vägrar med klaustrofobiska bortförklaringar och är helt insnöad på ht. Större båt blir det nog aldrig för oss som måste kunna traila smidigt (bor i inland) Blir grymt sugen på att ibland kunna leka av sig lite på sjön och funderar därför på 150 hp. Kollade med if försäkringar och skulle få ge runt 6000 kr per år med 5000 i självrisk, tyckte det lät hyfsat eller? När det gäller denna båt kan man tugga hur länge som helst. Känns som jag snott tråden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JB_031 0 Postad 7 Februari , 2011 Tack för Era inlägg/synpunkter. Jag provkörde båtmodellen rejält i somras så själva köregenskaperna har jag ganska bra koll på. Har nu beställt ett eget exemplar hos min båthandlare för leverans i slutet av maj! Nån mer som längtar till årets båtsäsong :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 7 Februari , 2011 Grattis till ett bra köp! Vilken motor, utrustning blev det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Februari , 2011 Kul, Grattis! Jo, längtar oxå, hoppas isen går snart.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Too-ticki 0 Postad 10 Juli , 2011 Vi gjorde stora spolprovet över fördäck igår på vår 59 HT eftersom vi fått in vatten i styrbord förtoftslucka, men det var snustort inne i fören. Slutsats, vi har någon gång på försesongen, glömt att dra till hasparna på taxiluckan ordentligt, alternativt så har fliken runt hörnen på taxi-luckan, från den utanpåliggande gardinen, fått gummilisten att bli otät. Vi testar att inte använda hörnflikarna och att dra åt hasparna omsorgsfullt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JB_031 0 Postad 24 Juli , 2011 Har nu kört min 59 HT ordentligt i alla västkustväder. Har själv stor sjövana och är mer nöjd än förväntat med båtens sjöegenskaper! Barnen sover kanon med uppsikt från alla platser och frugan rattar runt båten utan problem i vår trånga och vindutsatta hamn. Hade lite läckage i listen på styrbord sida vid kraftigt regn men det fixade min åf till på 20h service. Kan därmed starkt rekommendera denna båts sjöegenskaper! Senast ändrad av JB_031 | 25 juli 2011 | 01:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 24 Juli , 2011 Hej Vi är båtlösa förnärvarande och funderar väldigt på en Yamarin 59 HT en fundering är hur förvarar ni ankaret i aktern och hur fästa t.e.x en ankarlina?? ligger i Mälaren och där är det mest lera så jag har använt plätt under alla år vi haft båt för dagankring, på vår klubbholme ligger vi med fören in och akterankare Har någon monterat solpanel för t.e.x en kylbox Flaggfäste saknas om jag kommer ihåg rätt Vi har bestämmt oss för minst 115 HK Tycker ni att båten är rank när den ligger still ?? Andra synpunkter positiva och negativa (Rolle85's har jag läst) Några funderingar /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 24 Juli , 2011 Ang. ankaret så har vi 5,5 kilos ankare, ej dragg som får plats tillsammans med 40 m lina utan större problem i ankarboxen bak. Hålet är lite litet men det finns en del utrymme bakåt i boxen för att stuva undan linan. Tycker inte båten är rank stillaliggande, spec inte med tanke på bottenvinkeln. Jag själv använder ofta skarndäcken vid tilläggningar eftersom det ofta går snabbast och har inte märkt av att den skulle vara rank hittils.. Annat var det med föräldrarnas gamla Flipper 510 HT, där kan vi snacka om rank ,trots flack botten:). I annat så är vi som tidigare nöjda med båten. Körde över Grsäköfjärden i ganska stora vågor med två små barn i båten för några dagar sedan utan några som helst problem. Flaggfäste går bra att montera förslagsvis på samma sida som ankarboxen. Solpanel så kan nog en böjlig variant som går att flytta runt och placera där den för dagen är minst i vägen vara att rekommendera. En kompis har en sådan till sin RIB och den driver kylboxen utan problem. Annars verkar det vara en hel del 59HT ägare som har dubbla batterier och då ska du nog klara dig på batterikraften för att driva en riktig kompressordriven box. De billigare boxarna drar ju en väldig massa ström så där kanske inte en mindre variant av solpanel räcker heller? Senast ändrad av thundergod | 24 juli 2011 | 22:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Too-ticki 0 Postad 24 Juli , 2011 Fäst endan på akarlina i babords akterknap. Vi använder ett 4 kg Delta ankare för båtar upp till 1,5 ton (de minsta) 3 m ketting, sitter som berget i lera. Plätt är överflödigt. Delta ankare får plats i akterluckan med ketting och 30 m 12 mm lina. Ska köpa en gummimatta att lägga in i skuffen för att minska slitage och buller. Flaggfäste saknas! Funderade på ett infällt fäste för att akterdäcket är lagon att sätta en fot på, inte mer men säljare varnade för problem med att vatten blir stående i fästet och att det kräver håltagning i och tätning av däcket, vilket var och en inser... Nu verkar det inte vara lag på flagga på småbåtar som denna, så det blev inte av med det. Får se om jag ändrar mig, vill i vilket fall inte ha ett utanpåliggande flaggfäste i hålfoten när jag kliver runt på båten... Funderar också på solpanel på böjligt plåt att ha på taket... Har en del utrusning som drar ström. Båten är inte rank, det märks inte mycket när man går runt hytten, fast ligga på svaj över ett grund på 3 m brevid farled med finlandsbåtar är ingen höjdare trots det men med vilken annan 6 meters motorbåt i 35 knopsklassen är det det? En räddningskryssare klassad för 6 meters vågor är troligen bättre men denna är klassad för 2 m höga vågor som många andra likande båtar. Senast ändrad av Too-ticki | 24 juli 2011 | 23:56 Senast ändrad av Too-ticki | 24 juli 2011 | 23:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 25 Juli , 2011 Tack för era svar Thundergood vilken typ av ankare använder du som placeras i akterboxen /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 25 Juli , 2011 Jag kör Deltaankare. Det är ganska precis att det går in i boxen. Man måste skjuta hela linnan ink kätting bakåt i boxen iom att ankaret tar hela boxens höjd - ett par cm. Enligt tidigare inlägg verkar man ju dock klara sig bra med ett kilo lättare Delta som då borde vara lite mindre. För övrigt upplever jag Delta som helt överlägset alla andra typer av ankare jag har provat. Vi har ganska blandade bottnar här vid roslagskusten och det verkar alltid ta bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 25 Juli , 2011 Ok Återigen tack då är det bara båten som fattas M.V.H Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 Juli , 2011 Det verkar som att det blir en HT för er. Grattis isf. Massor med fördelar men också nackdelar enl många även om jag tycker att de är av ringa art. Vi har en Flipper HT med ett förbruknings och ett startbatteri. En mjuk 32 W solpanel sitter på taket när vi ligger still och den är kopplad via en Maxpower regulator. Är vi bara ute över natten räcker strömmen gott till köksplatta, värmare, kompressorkyl och tv men använder vi allt varje gång vi är ute laddas inte förbrukningsbatteriet helt när vi kör motorn under färd så en fast 35 W panel kommer också att monteras och då är HT taket en bra plats förstås. Nu sitter en tunn fast panel monterad och batteriet laddas fullt vid bryggan. Nackdelen är stöldrisk och utseende. Senast ändrad av 666D3 | 26 juli 2011 | 09:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Too-ticki 0 Postad 31 Maj , 2013 Angående läcka så hade vi en läcka i mellan styrbord sidoruta och framruta, i tätningslisten mot däck men det fixade Yamarin i Norrtälje mycket bra så det är inga problem längre. Är näjd med båten sedan dess. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser