Tojo1982 0 Postad 15 Januari , 2011 Har hittat en 1996 års Sea Ray 210 som säljaren begär 135000 kr för inkl. kärra. Den är importerad från USA. Motor är en Mercruiser 5,7 L V8. Är detta ett bra pris och framförallt är det en bra båt? Vilka alternativ finns och vad ska jag kolla efter när jag inpekterar båten? Tack på förhand! Senast ändrad av Tojo1982 | 15 januari 2011 | 16:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 16 Januari , 2011 Hej Det beror väl på skicket, Om det är heltäckningsmatta som inte kan tas ur så kolla golvet, akterspegeln etc att det inte är ruttet(träkonstruktion), Motorn bör kollas med en mekanikers hjälp..kompressions test etc.. Båten är det inge fel på, Amerikanska båtar har mycket bra skrov..men som sagt kan åren och hur ägaren skött båten ha satt sina spår.. Senast ändrad av Mark77 | 16 januari 2011 | 08:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Januari , 2011 Rätt båt & motor kombination! Sea ray är en av de bättre amerikanska familjebåtsmärkena. Men stampa i durken och känn så att det känns stumt och fint. Titta på insidan av skölden och kolla så att det inte är rostbrunt (vanligt fel att det läcker in vid styrtappen) inte så dyrt att fixa men tar ändå en stund. Lossa pluggen på drevet och kontrollera färgen på oljan så att det inte är vatten i den. Gäller alla oljor, powertrim, motor och servo. Trimma ut drevet och kontrollera skicket på bälgarna (inga torrsprickor). Några tips... Senast ändrad av MarcusW | 16 januari 2011 | 12:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 16 Januari , 2011 Håller med tidigare inlägg att Motorn är det som börs fokuseras på. Motorn kan ju i princip vara hur fin som helst eller helt slut. Kompression är alltid bra att testa, för övrigt är det en fördel att kunna köra den i vattnet så man vet att allt funkar och det finns kraft etc. (sen såklart övrig koll typ oljan etc.). Även bra ifall limpor/knän är bytt relativt nyligen (kan vara prutargument annars). Kolla ifall impeller är bytt i drevet (kolla även att drevet verkar schysst). Om du inte kan köra båten i vatten så kan man köra med slangar, glöm dock inte att konservera igen efteråt. Kan även vara bra att kolla trä i grundkonstruktionen ifall man kan (vissa har ingen trä, läste att 210 från -97 framåt inte hade något strukturellt trä på ett forum,men vet inte ifall det stämmer). Vanligtvis på dessa har du ett innergolv (ofta av trä), sedan tank och eventuellt någon strukturell del (bottenstockar etc.) under detta, sen skrov. Ibland kan man då enkelt skruva upp innegolvet där tanken sitter och kika in (tar inte många minuter). Priset är svårt att uttala sig om tycker jag, det beror ju mycket på skicket också. Mellan 120-140 låter väl inte helt fel ifall skicket är bra och det är en hyfsad trailer inkluderad (årstiden spelar ju in lite också). Ifall 135 är utgångspris kanske man kan hoppas på lite prut i alla fall. För övrigt skulle jag inte betala något (handpenning etc.) förrän du har inspekterat båten och är helt nöjd. Dessa modeller/storlek på båt kan ibland ha varit trailerbåtar i USA (då de bara har sjösatts vid bruk och annars varit i garage eller dylikt), då kan de vara i riktigt bra skick. Ifall de inte är bottenmålade har de ofta varit trailerbåtar. Generellt tycker jag att Sea Ray 210, 215 och 225 är riktigt trevliga båtar som går bra i sjön i förhållande till sin klass. Dessa är också 8.6 breda vilket gör att de känns stabila och rymliga. Bra båtar överlag tycker jag, sen gillar jag den sociala aspekten hos en Bowrider (ifall man inte ska sova i båten). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser