Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Mackey

Tips om bra bottenfärg för segelbåt på ostkusten önskas

Rekommendera Poster

Hej!

Har lästen hel del trådar om bottenfärg, men tyvärr inte blivit så mycket klokare. Jag vill gärna ha mera råd och tips, men inleder med lite egna tankar.

På en segelbåt har bottenfärgen tre viktiga funktioner (utan inbördes rangordning här och nu);
- Lågt motstånd i vattnet hela säsongen vid segelbåtsfart.
- Snygg, i alla fall inte ful.
- Hålla beväxning på botten (på ostkusten) i schack hela segelsäsongen.

Till detat kommer att arbetet med botten inte ska vara så betungande.

Lågt motstånd = högsta fart (antag samma engagemang på däck oavsett typ av bottenfärgfärg)
För bästa fart framhåller vissa att blanka, hårda, släta färger är bäst och andra hävdar att de självpolerande färgerna som blir lite slemmiga ger ett lägre motstånd beroende på att slemmet ger en struktur som är bra. Dock bör slemmet enligt vissa skrapas bort med en fönsterskrapa någon eller några gånger under säsongen för att hålla motståndet lågt.

Snyggt
Det kan vi hoppa över i denna tråd tycker jag. Finns det en färg som är snabb med låg beväxning och låg arbetsinsats kan jag acceptera att botten inte är i min favoritfärg.

Beväxning Liten beväxning = giftig färg?
Här blir jag kluven. Naturligtvis ska det inte växa på båten, men och andra sidan vill jag inte bidra med att skita ned Östersjön mer än nödvändigt.

Arbete
Ett par dykningar på en säsong för att ta bort ev. beväxkning (som då ska lossna lätt) är ok för mig, men inte att lyfta upp båten.

Tvättning av botten när båten läggs upp ska gå lätt och fort och arbete med att lägga på ny färg ska inte heller vara allt för betungande. Några timmars slipning (kanske vid två tillfällen) är ok, men gärna inte mer.

Vilken bottenfärg (bottenbehandling) tycker du passar mig bäst?
Jag kommer låta blästra bort all gammal färg och lös gelcoat (5000:- kr) för att epoxybehandla botten nästa vår (2012) så jag börjar med  ett rent skrov. Det skulle vara kul att testa lite olika varianter nu i sommar (2011). Självklart rapporterar jag resultatet av ev. tester när båten tas upp i höst.

Tack på förhand!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra färg för ditt ändamål som du inte får använda är VC17M Extra och epoxibehandla med VC Tar 2, funkar mycket bra. Slätt o fint blir det och det växer inte. Utan extra finns i rött, blått o grafit, extra tyvärr bara i grafit.. På tyska sidan av Östersjön är de dock tillåtna. Nån färg som uppfyller de krav du har och är laglig att använda på Svenska ostkusten tror jag tyvärr inte finns. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast inte laglig.... Om man vill ha det. devil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan rekommendera den färg jag har använt i tre säsonger, Mille light.

Den är laglig på ostkusten, snabb som fan, iallafall om du har H-båt, snygg (finns alltså i vit men även andra färger), arbetet består av högtryckstvätt på hösten och lite våtslipning och pårullning på våren.

Den har fungerat väldigt bra, i princip har jag bara tagit bort lite slem och ett ca 10-15 snäckor (havstulpaner) efter varje säsong.
Att färgen funkar mycket bra mot snäckor bevisades tydligt i år. Vi hade inte några snäckor alls utom på ett ca 5x5 cm stort område längst ner i framkant på kölen var det fullt av snäckor.
Anledningen till att denna yta var omålad berodde på att det inte var riktigt tillräckligt djupt vid klippkanten när vi skulle lägga till...
Jag brukar höra lite med han som tar upp de flesta segelbåtar där jag ligger och han brukar tycka att jag har väldigt lite skräp jämfört med andra.

Nackdelen är att den är självpolerande och ibland blir det irridiseringar runt båten vid stillaliggande och att den färgar av sig om man tar på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var finns bottenfärg med nanoegenskaper?

Till vindrutan på bilen kan man köpa vätska att gnida så att den blir vattenfrånstötande. Inga vindrutetorkare behövs över 70 km/h (nästan) och kraftigt stänk av modd och vatten (läs slask- och vattenkaskader) från mötande trafik studsar i det närmaste av rutan, inga problem med förlorad sikt.

Borde det inte finnas något som gör att sjögräs och havstulpaner också studsar bort? (från botten på båten menar jag)

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEj

Jo jag har några burkar som jag ska prova till våren. Nanofärg alltså!

sextant_liten.gif 

Är det någon som har erfarenhet av den miljövänliga fiskfjällsfärgen SSC-4

Jag ställde denna fråga i höstas och fick inget svar på detta forum. Burkarna jag köpte kom från något restlager från ett företag som gått i konken för att de stora färgbolagen enligt uppgift hade gjort allt för att  blockera denna revolutionerande bottenfärg.  

I våras prövade jag med vanlig Falu rödfärg. Den höll grönskan borta men havstulpanerna trivdes. Det gav mig 1/2 timmes jobb i höstas att med bredspackel plocka bort fripassagerarna. Rent ekonomiskt blev det en bra affär även om det gick lite långsamt i vattnet på höstkanten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är mer info om bottenfärgen som kanske kan vara intressant att pröva.

Hälsn Puffarius

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...