Gedda 24 Postad 15 Januari , 2011 En liten tanke jag fick när jag satt och funderade på hur jag skulle göra med värmesystemet i båten, en tanke var att köpa en vanlig dieselvärmare på en vanlig båttillbehörs affär men dom kostar ju trots allt en slant, allt för att det är marint! och då kom min tanke, en dieselvärmare till en lastbil borde ju funka att använda? skulle det inte räcka med en så kanske man får skaffa sig två? borde ju finnas på någon skrot. eller är jag helt ute och cyklar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 15 Januari , 2011 Hej,du kan ha många såna om du vill,men jag tror inte du kan hålla den med ström många timmar,dom drar en del,jag hade för en tid sen en liknande båt som du,med reflexkamin,ock elemrnt som hemma,suveränt,drar nästan ingen strö alls Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Januari , 2011 Vad hade du tänkt ha för värme? Vattenuren eller luftburen? Har du sötvatten- eller sjövattenskylning på motorn? En likartad fråga var uppe för ett tag sen, men det gällde gångvärme från motorn. www.maringuiden.se/forum/;thread=376322 Den förtäfflige Lasse-L har tre värmepaket på tre olika ställen i båten, vilket han redogör för i tråden. Själv köpte jag en liten Webasto luftvärmar från en firma i Göteborg. Priset för värmare, monteringsats och en slangsats var ungefär vad man normalt tar för bara värmaren. Därav mitt val av värmare. Fungerar mycket bra. Skall isolera vissa slangar för att inte få så mycket förluster på vissa ställen. Funderar även på att köpa en av de minsta Glembringskaminerna. Det är ju ofta svårt att placera de typerna av kaminer på en segelbåt pga platsen och skorstenen. På min motorseglar tror jag att det finns en skaplig plats där jag skulle kunna placera kaminen och där det blir en relativt vettig skorstensplacering. Skall i så fall ha vattenburen värme i det systemet och kompletera med luftvärmen vid behov och för defroster vid den inre styrplatsen. Valde de mindre alternativen för att jag misstänker att det är bättre för värmarna att gå med någorlunda effekt än enbart på sparlåga. Sen har ju de små Glembringskaminerna bara 70 mm skorsten. För din del är kanske en Reflex/Glembingskamin mer lättplacerad? Du har ju inte så mycket tygtrasor och snören att ta hänsyn till. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 15 Januari , 2011 ska väl ta och säga det att jag HAR en reflekskamin men jag vet inte riktigt vart jag ska ha platsen att ha den :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Januari , 2011 Det kan ju va svårt ibland, även om du har en redig båt. Jag är ju lika snäll som jag är stor. Om du inte vet var du skall sätta Reflexkaminen, kan du ju få ställa den i min båt - även om den är i största laget. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 15 Januari , 2011 Marint? Det är ju samma värmare för båt som för bil! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 15 Januari , 2011 Jag har ett par D5:or lufvärmare 24v i garaget som jag har tänkt lägga ut på blocket eller tradera :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 16 Januari , 2011 haha det låter ju intressant :-) Eberspächer D5? maila mig lite mer info är du snäll :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 16 Januari , 2011 Bara för att det är samma värmare betyder det inte att den kostar lika.. börja jämföra prylar i marinkatalog och tex i en husvagnskatalog, då finner du en viss skillnad på priset.. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser