jj64 0 Postad 15 Januari , 2011 Trä inredningen på min 70-talare börjar bli lite dassig på sina ställen, finns även en del repor och så. Vad finns det metoder och få det snyggt och fint igen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hjulben 0 Postad 15 Januari , 2011 Det beror ju lite på om inredningen är lackad eller oljad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse_W 0 Postad 15 Januari , 2011 Om inredningen är lackad kan jag rekomendera möbelpolish MP52. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jj64 0 Postad 15 Januari , 2011 Inredningen är oljad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 23 Januari , 2011 Om jag förstått det rätt så är det bara att slipa lätt, tvätta och lägga på nya olja? Testa olja på ett ställen som det inte synd först bara så det inte blir konstiga reaktioner. Skall själv göra samma operation i vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 23 Januari , 2011 Vill man få det riktigt snyggt polerar man oljan med en trasa innan den härdar helt på ytan, så gör man när man oljar trägolv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 24 Januari , 2011 Tänk på att slipa lätt. Ibland är faneren väldigt tunn och det kan ha varit någon där och slipat förr dessutom. Fick en del genom slipningar på några lister på en båt jag ägde tidigare - så onödigt och fult! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 24 Januari , 2011 Frågan är om du vill ha proffsklass eller bara snygga till det. Mina råd gäller snygga till Möbelpolisch är ett förslag Vill du göra mer så lacka. På gamla båtar är fanéret rätt tjockt. så var inte rädd för att slipa om det ser fult ut,) testa hur tjock faneret är) Börja med att ägga på ett lager herdins Teak bets så jämnar du till färgen och så lack ovanpå. (första lagret med utspädd lack innan betsen torkat) Biltemas fernissa funkar utmärkt men det finns dyrare. Titta på bilden på min länk; fanéret var så illa åtgånget av en vatten skada att jag fick slipa ned det helt bitvis men det syns knappt var det var när jag lagt på bets och några lager lack. http://myra2010.rodarummet.net/#22.22. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Claramell 0 Postad 2 Februari , 2011 Vi köpte en båt förra året som vi totalrenoverade. Skotten slipade vi ner och oljade. Men det blev aldrig bra. Då köpte vi en brunpigmenterad teakolja och det blev hur kanon som helst... Här kan du se före och efter bild http://hannasfotoliv.blogg.se/2010/april/probleme-solved.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Claramell 0 Postad 2 Februari , 2011 Här hittade jag bilder när vi hade slipat och hur det färdiga resultatet blev... http://hannasfotoliv.blogg.se/2010/april/fore-och-efter-bilder-pa-skottet.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 4 Februari , 2011 Caramell - vad använde ni för olja? Slipade ni till trärent innan ni lade på ny olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Claramell 0 Postad 11 Februari , 2011 vi använde brunpigmenterad teakolja. ja vi slipade underlaget först... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 12 Februari , 2011 Något speciellt märke du kan rekomendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Februari , 2011 Jaha då kommer några fina inredningar till att bli förstörda! Inget faner är tjockt! Dom flesta 0,6 millimeter när faneret limmades på sedan är dom putsade i en bredbandsputs så det är minimalt med trä att arbeta i med slipmaskin, har man slipat igenom så hjälper imgen olja eller bets. En oljad inredning kan rengöras med oxalsyra, sedan kan den oljas på nytt med mycket gott resultat. Repor är inte mycket att göra åt, jag står hellre ut med en repa än ett genomslipat faner. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heah 0 Postad 12 Februari , 2011 Pentax: Menar du att det räcker att tvätta med oxalsyra och sedan olja igen? Eller skall man rengöra till all gammal olja är borta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser