Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Gäst Jan Gawelin

Wallas 1800 B som tjuter

Rekommendera Poster

Gäst Jan Gawelin

Hej Har en Wallas värmare 1800 B som tjuter momentant vid användande. Tacksam för tips om åtgärd. Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst christer

kolla kanalerna,inluft,avgas,förbränningsluft,kan vara täppt eller något deformerade slangar,då minskar diametern och det kan börja tjuta pga för hög lufthastighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej För att renovera brännaren på en äldre Wallas typ 1800 behövs två packnings serier för att få rätt avstånd mellan veke och glödspiral, sitter glödspiralen för nära veken börjar värmaren tjuta. Jag har själv moterat först två packningar sedan glödspiral sedan två packningar på nytt, bocka sedan glödspiralen så den befinner min 5mm över veken. Orsaken lär vara att äldre Wallas värmare har tjockare packningar orginal, men dessa finns ej att få. Hittade detta inlägg om tjutande värmare, det finns en firma i Spånga/Sthlm Värmedoktorn# som kan det mesta om dessa värmare samt har reservdelar /Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Janne! Jag har en Wallas 1800 som jag har löst problemet att den tjuter. Ta bort lite på veken som du lägger i först, får prova sig fram hur mycket man ska ta bort jag har tagit bort några mm. Blir veken (lågan) för stor så tjuter den. Men tar man bort lite på veken så blir lågan och värmen mindre men tyst, men jag låter värmaren gå lite längre istället. Man får välja stor låga/hög värme och tjutande värmare eller mindre värme och värmaren är tyst. Jag valde det sista så klart! Hittade en länk till värmedoktorn http://www.varmedoktorn.net Lycka till! Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst alexander

Morsning Janne, Har du tur så är problemet mycket enkelt. Min Wallas tjuter nämligen när batterispänningen är för låg. Hälsningar, alex

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är klart att batt spänningen har med saken att göra. Men tog för givet att spänningen var OK. Jag har inte haft spänningsproblem, utan att veken varit för tjock och därmed för stor låga och tjutande värmare. Men när veken är mindre så är tjutande värmaren borta. Mvh Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Tack för tipsen, jag börjar med att kolla spänningen och veken. Hälsningar Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Janne! Kolla även i instruktionsboken för Wallas 1800 där finns det en lista på tänkbara fel och förslag till åtgärder. Kanske mycket sot i värmaren? och gammal veke ? Lycka till Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kenneth

Gör en service på den genom att byta den sk.veksatsen. Se till att du justerar in den riktigt. Kolla också att du har korrekt fall på fotogenslangarna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Janne

Hej Jag kollade batterispänningen, lågt i ett batteri. Efter laddning spinner värmaren som en katt. Tusentack för alla tipsen och ert engagemang. Hälsningar Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...