Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
jarb

Tvätta grå relingslist

Rekommendera Poster

Min relingslist börjar bli rätt skitig o det hjälper inte att tvätta med bilschampo el liknande. Den är av den vanliga grå typen som de flesta båtar byggda på 00-talet har. Hört att aceton ska göra underverk men att de blir väldigt matta o torra efteråt. Nån som har tips på nåt medel som är lite mildare men som ändå gör jobbet?

post-26269-1394236592,6651_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aceton är, som sagt, effektivt! Jag brukar stryka på ett silikonpreparat som egentligen är till för gummilisterna på bildörrar direkt efter behandlingen för att undvika uttorkning. det har fungerat bra för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aceton är för starkt pröva med cellosaförtuning är mycket bättre och är mycket billigare och man kan ta lite flödigare utomhus men funkar bäst.

Lycka Till

post-26407-1394236592,8288_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns kraftigare tvättmedel än bilschampo, vilket jag skulle prova med innan användandet av något som löser upp gummit vilket aceton gör.

Börja kolla runt i produktnamnet grovrent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte prova med typ vinylrent och liknande som säljs på mackar? Fast först skulle jg vänta tills det blir varmare och lägga på koncentrera såpa och låta verka någon timme och sedan skölja bort. Såpa är ju milt och förstör inget, men får det verka brukar det lösa det mesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle köra med autosol. Det slipar bort översta lagret av missfärgad och matt gummi och polerar så att den nya ytan blir blank och smutsavvisande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört med ett rengöringsmedel för fendrar.  (från Seasea)

Funkade jättebra.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren, jag börjar med att testa det där fender-rengörningsmedlet från SeaSea.

Edit: Såg nu tipset om koncentrerad såpa, det blir nog första testet istället.

Senast ändrad av jarb | 15 januari 2011 | 18:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig ingen lösmedel eller schampo funkade, pröv olika, men rubbing wax gjode den lätt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni om typ paraffinolja till en reling som börjar bli solblekt? Redan efter något år blir ju relingen lite spröd, tror ni det sugs in och ger en mörkare färg på listen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med lite tralltvätt på en bit vänta 10 sek och se vad som händer. Det kan fungera. Skolj noga efteråt. Smeta sedan på armourall eller nåt liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glycerin till gummi, paraffinolja till aluminium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så man ska smörja in relingen med glycerin? Var kan man köpa det, biltema?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min list hade inte sett rengöringsmedel på många år när jag köpte den hösten -09 och dessutom fanns en hel del skav.

Gjorde som monark-670 och använde autosol. Mkt bra resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...