Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Bayliner1954

Plasta eller spackla?

Rekommendera Poster

Hej!

Efter en smärre incident i somras har jag fått ett jack/repa i friborden. Ca 20 cm långt, 10 mm brett och kanske 3 mm djupt, laminatet syns. Min fundering är hur jag ska gå tillväga för att laga denna;

1. Spackla upp enbart med gelcoatspackel
2. Plasta med glasfiberväv och polyester, därefter gelcoatspacket
3. Glasfiberspackel och därefter gelcoatspackel
4. Annat sätt...

Tips mottages tacksamt.

/Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå, det va inte så kul.

Utfirån informationen Du gett så skulle jag enbart spackla upp skadan med epoxyspackel och/eller gelcoatspackel. Så länge som det bara är gelcoaten som är skadad ser inte jag någon anledning till att börja plasta.

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall absolut inte blanda in epoxyspackle i denna skada, utan enbart laga med gelcoatspackel om laminatet är helt. Misstänker att skrovet är betydligt tjockare  än skadan.

kratsa ur ev löst och så att det blir rent.ev slipa. tvätta av med aceton . lägg i gelcotspackel så att detr bli lite övermått. sätt maskeringstape runt skadan så att du inte kladdar ner mer än nödvändigt. När spacklet härdat vattenslipa ner ytan med allt finare papper. Det finaste jag har är 1400 sen rubbing och vax. Det svåraste är att få rätt färgnyans.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 13 januari 2011 | 23:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3mm är hyffsat djupt.  är det dynvicell i skorvet så är du snart igenom om det är lite längre upp på friborden. är det homogent laminat så bör det vara iaf kanske 5mm tjockt.  jag hade nog slipat runt skadan en avfasning från skadans mitt. sen laminerat 2lager 600gram  smal och riven tunna ut mot avfasningen. tejpa runt skadan sen spruta pensla gecoat med vax lösningen i 4% (topcoat)  bygg upp resterande med några lager. helst så det blir en liten kant när du drar bort tjepen. sen  torka av vax rester med lite aceton slipa med 150-240-320-400-600-800-1000papper  ocisilerade maskin och avsluta med polering med autosol. om gelcoat färgen matchar så blir det osynligt.

 

 

avfasningen bör kanske göras 1cm per 1mm djup  dvs 3cm från vardera håll  på din skada. totalt 6cm  * 26cm

antar att du har kört in i nåt. kan vara bra att laminera för att undvika  osynliga sprickor tex i laminatet kring skada, men det är mer jobb.  men det känns som att 3mm är gränsen  nästan.

 

 

men det är svårt att avgöra utan att sett skadan i verkligeheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ballad_kopian: 150-240-320-400-600-800-1000papper

Varför köra med så grovt papper i börja?
Vattenslipar man med en bra kloss beroende på båtformen så går det fort även om man börjar på 600 eller högre. Mindre risk för repor och den lilla extra tiden det tar kan man leva med, enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall inte bruka mer våld än nöden kräver.

Henrik skiver kanske 3 mm. och det är med all sannolikhet inte 3 mm djupt hela vägen om det är det på något ställe. Det får naturligtvis inte finnas ytterligare sprickbildning i laminatet. Allt löst måste bort. Är ganska övertygad om att om skadan är som Henrik beskriver i frågeställningen är det inget problem att bara spackla upp skadan med gelcotspackel efter rengöring.

Eller är Baylinerbåtarna så dåligt byggda att de rasar ihop om de får en lite repa i gelcoaten?

Båten på bilden hade för tunn plast och den mer än hundraåriga eken under hade ruttnat. Den tålde inte att klämsa in under pontonbryggan av väder och vind. Dev var förövrigt pluggen till min bohusjulle på den lilla bilden till vänster.

Serien med slippapper är lite för grov till att börja med och för grov på slutet och det är naturligtvis vanneslippapper som gäller.

tommy

post-945-1394236593,0248_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är så man gör på varven. det är så jag har gjort på hela min båt.

 

det är hyffsat tungt att slipa förhand från 600 med kloss om det är 0,5mm över normal  nivå.

 

men skall man slipa förhand så bör man köra finare annars blir det slip repor som sagt.  sen våtslipa från det.

 

finns många sätt som är rätt. lägg era förslag och sen avgör ju trådskaparen vilket sätt som känns bäst.

men det finns olika alt att laga skador på det har man sett i branchen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är ingen Bayliner skadan uppkommit på utan en Scampi. Har ingen aning om tjocklek på laminat men 6 mm borde det vara (jag spekulerar). Någon som vet?

Det känns direkt som att jag ogärna gör skadan större än vad den är genom uppslipning, men kanske är det nödvändigt för att få det osynligt. Lagade en mindre skada förra året med enbart gelcoatspackel och det blev mycket bra, men jag är lite orolig för att påverka styrkan i laminatet och på så sätt kanske orsaka ytterligare sprickor.

Skadan uppkom vid utläggning från en långsidesförtöjning i stark vind. Vinden och propellerverkan gjorde att fendrarna ploppade upp och friborden kom an mot bryggan där något repade. Det skar i ryggmärgen när repan uppkom... Detta hände i mitte på säsongen och vi har kört en hel del efter utan att ytterligare sprickor uppkommit.

Ska studera skadan djupare och kanske ta ett foto nästa helg.

Tack för alla svar

/Henrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Scampin är ju byggd mellan 1969 till1981. Om Peter Norlin inte höll tummen i ögat på plastgubbarna, så är nog tjangsen stor att det är ganska tjockt laminat i båten. Plasten var billig och det brukades inte fuskas med materialtjockleken på den tiden. Skrovet skall enligt uppgift va enkellaminat.

Jag hade en L32;a byggt 1965. Det var 12 mm glasfiberlaminat ytterst 20 mm cellplast och så innan på det 12 mm glasfiberlaminat - i sittbrunnen. Vikt på helt fel ställe. Redan 6 6 mm glasfiberlaminat på båda sidor om kärnan hade varit mer än nog.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en rätt ytlig skada. Att skrapa skrovet längs med något vasst ger sällan krosskador eller sprickor i laminatet. Sådana skador uppstår snarare vid kraftiga slag, eller om man kör rakt på något. Skulle tro att det räcker med att fixa med spackel och färg. Om det går att komma åt går det ju alltid att plasta några lager matta på insidan för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...