jailbird 0 Postad 13 Januari , 2011 Tänkte byta till ett nytt kylskåp (Isotherm ASU 65 liter´ s ) Har för tillfället ett gammalt kylskåp 49Lit som tar 55Watt 4,5A Ni som vet, spar man mycket ström genom att byta? Tycker det gamla suger ut batterierna snabbt (har 2st 80ah) (Tänkte också införskaffa 50w solcell) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 13 Januari , 2011 De flesta kylskåp har samma kompressor (Danfoss) och drar därför i stort sett lika mycket om samma storlek. Så vitt jag vet har det inte hänt så väldigt mycket på kompressorfronten de senaste, säg 10, åren. Jag bytte från en box på 36 liter till ett kylskåp på 49 och det blev skillnad. Boxen var då 20 år gammal och isoleringen var sådär. Dessutom var den inte så fräsch så det bar emot att hålla öppnade kylvaror i den. Jag kan dock inte säga hur stor skillnad det blev. Jag antar att ditt kylskåp inte tar 4,5A kontinuerligt? I så fall är det fel på termostaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 14 Januari , 2011 Hej Om det gamla är kylskåpet är termoelektriskt. alltså ingen kompressor då blir det en jätteskillnad både på kylningen och strömförbrukningen,Ett sånt kylskåp går nog mest hela tiden. Jag har haft ett sådant till för 3 år sedan och nu skaffat en kompressordriven kylbox istället. Henrik Senast ändrad av henriknil | 14 januari 2011 | 14:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 14 Januari , 2011 Ett modernt kylskåp med kompressor likt det du nämner drar i genomsnitt runt 1A. När kompressorn går drar det betydligt mer, men med hjälp av termostaten gör den ju bara det en del av tiden. Om ditt nuvarande skåp drar 4,5A kontinuerligt så är det antingen utan kompressor eller defekt. Om vi förutsätter att 4,5A är maxförbrukningen och skåpet har en kompressor med fungerande termostat så kommer du knappast spara någon ström, men det är förstås alltid trevligt med ett större kylskåp! Monterar du dessutom en solcell så kommer du vara självförsörjande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jailbird 0 Postad 14 Januari , 2011 Kompressor kyl är det nog, men den är nog av samma ålder som båten kan ja tänka mig -78 Termostaten fungerar nog, men tycker den går ofta ändå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 14 Januari , 2011 Hej Pratade med Skeppa i Norrköping om samma sak det här med ASU . Han sa att har du en segel båt tyckte han det var ok . Men har du en motorbåt så finnes det ingen anledningen . Dom nya skåpen ska dra så lite ström .Det är mycke bättre isolering i dom nya bland annat . Mitt är 16 år gammalt . Tänkte först köpa ett nytt löst kylsystem och byta i det gammla skåpet men skillnaden i pris mot ett nytt blev 3 000kr . Så det blir ett helt nytt i stället. Då är allt nytt . Mvh Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 18 April , 2011 Hej jag köpte ett Waeco 65 l i England helt otroligt kostade 5 748 kr med standard ram och och frakt till min dörr . Helt ok tycker jag . Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ingeberg 0 Postad 8 Augusti , 2011 Hej Torgny! Vi ska köpa ett nytt kylskåp 65 lit. Det skulle vara untressant att få veta på vilken sajt du köpte Waeco skåpet? Inge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser