dodol 0 Postad 13 Januari , 2011 Hej gött folk, Jag har en gammal DC (Baretta, bryndis super boat) , med DP290 drev som dels pga sliten styrsystem, samt utformingen av skrovet är rätt svår att köra rak vid låga hastigheter. Jag har sett att vissa monterar enxtra (bredare) fena på den befintliga fenan vilket tydligen skall hjälpa till med mitt problem samt att båten planar enklarer. Är det någon som vet vad dessa fenor heter, var man hottar återförsäljare och om det finns alternativa lösningar till det här? PS: styrsystemen kommer bytas ut till våren men jag tror att problemen med zick zack åkandet kommer att kvarstå. tack på förhand DODOL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 13 Januari , 2011 Om du söker på hydrofoil på forumet så kommer du kunna hitta en hel del om dessa fenor. Det verkar som att det mest är de som har en setup som av andra orsaker inte är så lyckad som vinner på att montera dessa fenor. Problemet med zick-zack i låg fart får i princip alla med drev eller utombordare leva med i varierande grad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 15 Januari , 2011 Planande båtar slingrar i låg fart. Det är bara ett faktum som man får vänja sig vid. Efter ett tag lär man sig hur man småkompenserar med små rattrörelser/håll ratten stilla så man kan få det någorlunda rakt. Men lämnad åt sig själv så är min båt (Saltö 31 9,5m 4 ton) 20-30 grader ur kurs efter ca 30-40 sekunder. Rena vattenormen... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 15 Januari , 2011 Det som funkar är att man trycker ner trimplanen max , då lugnar slingret ner sig i låga farter ! Förmodar att du även tiltar ner drevet i bottenläget i låga farter !?!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 16 Januari , 2011 Jodå, max ner med trimplanen hjälper en del. Men jag brukar inte orka hålla på med dem. Sen har jag 4 ton båt på 9,5 m så det blir intemycket skillnad i gångläge på tilten. Den får stå på -2 dvs litegrann intiltat för jämnan. Som sagt, efter ett par år har man lärt sig hur man ska köra för att komma någorlunda rakt. men nybörjare som får prova på att köra brukar hamna i kraftig självsvängning... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodol 0 Postad 4 Februari , 2011 Båten har inga trimplan och drevet är tilltat till det lägsta nivån. Antar att jag får leva med ålandet. Ska byta ut styrsystemet till något mindre glappnde, i hop om enklare körning vi låga farter. Funderar på beg. servostyrning. Några feed back om det? eller ska man sikta på klassiskt teleflex? //Dodol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Februari , 2011 Utanpåliggande hydrualstyrning är modellen! Men tyvärr lite kostsamt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 5 Februari , 2011 Hej Det kommer inte att göra nån skillnad för den slingriga gången vid låg fart för att du byter till hydralstyrning, det är inte glapp i teleflexvajern som gör att båten slingrar vid låg fart. Det sägs bero på att vattenströmmarna och virvlarna bakom akterspegeln drar i aktern åt olika håll och då avviker båten från kursen. Men du kan ju få andra fördelar med nytt styrsystem. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 6 Februari , 2011 Planande båtar slingrar i låg fart. Det är bara ett faktum som man får vänja sig vid. Så enkelt är det inte, båtar med drev eller utombordare slingrar, en starkt bidragande orsak till att axel fanns med bland mina krav innan köp av motorbåt, speciellt som jag helst kör i deplacementsfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uffe_Sthlm 0 Postad 6 Februari , 2011 Missa inte att kontrollera och byta bussningarna vid styrgaffeln innan du springer iväg och köper ny styrning. Vad hjälper det med ny, dyr och exakt styrning mellan ratt och drev när glappet sitter kvar i drevet. Hittade en gammal tråd på forumet som tar upp ämnet http://www.maringuiden.se/forum/;thread=270724&highlight=styrgaffel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser