Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
johanare

Tips på batterier för marint bruk

Rekommendera Poster

Hej

Mina batterier havererade i höstas och jag behöver nu köpa 3st batterier till min Monsun. Ett startbatteri samt 3 för driften i övrigt (kylskåp, belysning etc). Har solcell som ständigt laddar dem när vi är ute på sommaren samt landström när tillfälle ges.

De jag hade hade kokat o läckte, tror jag haft dem i 9-10 år.

Det finns mycket skräp därute. Tror inte på Biltema i detta läget till exempel....

Har ni några tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte Biltema?

Jag har haft finbatterier av geltyp och vanliga våta av erkända märken. Och nu är jag inne på min tredje omgång från Biltema som påbörjar sin femte säsong.  Och jag kommer att köpa Biltema igen när det blir dags. Visst, de håller inte lika länge än gel eller AGM, däremot lika länge som betydligt dyrare märkesbatterier av typen fritid eller marin.

Det intressanta är inte max livslängd i år eller säsonger räknat. Utan vad priset per år/säsong blir. Och då vinner Biltema tveklöst. Spridning och kvalitetskontroll verkar också bra - jag har 10 st 115Ah batterier ombord och byter alla samtidigt - med den drös jag har nu har jag alltså förbrukat 30 st av Biltemas batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar ovan har bra råd. Och pekar på ett sätt att välja batterier, pris / prestanda. Klart billigast...

Ett annat sätt är att kolla hur många amperetimmar du behöver. ( jag tycker att folk stoppar ner mer och mer i båtarna. Tex en micro och en tv som jag ska installera nu drar med sig kablar, inverter och mycket mer batterier. Behovet av amperetimmar ökar alltså...)

Då tycker jag man kan se det så här -  ett vanligt batteri typ Biltema kan du dra ur ca 30-35% av deras kapacitet, långsiktigt, för att man inte ska fördärva batteriet. Det är inte gjort för att urladdas mer än ca 50% och drar man ur 60-80% mer än en enstaka gång så är batterierna i praktiken ofta förstörda.

Så du kan räkna 1/3 som en tumregel. Och du har bara så mycket plats för batterier i båten, liksom? Exempel: om du köper Biltemas lilla batteri, 60Ah, så får du med fyra stycken totalt 240 AH vilket ju verkar bra... men om du bara kan utnyttja 1/3 så är det ca 80 Ah.

Ett annat sätt att göra är att köpa batterier av AGM typ. De är dyrare än vanliga men klarar att urladdas under 50% och ändå vara användbara år efter år. Samma exempel så räknar vi med bara 50% urladdning ( de klarar mer ) och då blir det istället totalt 120Ah som kan användas...

120 är en halv gång mer än 80 och kostnaden är nog lite drygt det dubbla oftast. Så detta är inte optimalt ur pris / Ah men ur aspekten pris per tillgänglig Ah så ligger de inte så långt efter. Och har du ont om plats så är detta ett bra sätt att få ökad kapacitet. Jag själv föredrar AGM före GEL då GEL faktiskt kan vara känsliga för överladdning och AGM är inte lika känsliga pga konstruktion.

Ett ställe jag köpt på är på Batteriexpressen i Upplands Väsby eller var de låg någonstans. Har inte rabatt eller känningar där men de kunde svara på alla frågor jag hade ( ovanligt liksom ) Och observera att då all vätska är bunden i ett AGM batteri så kan man skicka med bussgods då det inte räknas som farlig vara... inte helt dåligt argument för båtar heller. Gasande batterier = ej kul?

Investerar du sedan i en batterimonitor som mäter i % urladdning så har du stor möjlighet att få dina batterier att hålla längre. För som jag ser det är faran nr 1 för att förstöra batterier helt enkelt att man drar ur dem för mycket. Vanliga håller inte för det helt enkelt. Jämför med ett bilbatteri som sitter där och jobbar i ett par sekunder några gånger per dag. Lätt jobb jämfört med en båt!
 



Senast ändrad av Funkis | 13 januari 2011 | 17:03



Senast ändrad av Funkis | 13 januari 2011 | 17:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man om AGM batteriet man köper är av bra kvalitet ?

Priset skiljer avsevärt mellan märken och inköpsställen. Finns det några vettiga tester eller oberoende rekommendationer att tillgå; eller är det till att chansa och lita på handlaren ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med de råd du fått tidigare i tråden. Så ser jag också på valen i stort.

Men jag blir lite misstänksam när du säger att batterierna hade kokat och läckte. Tror du behöver se över vad du har för laddare, eller om det möjligtvis kan ha varit solpanelen (inte troligt dock) som gjort att batterierna kokat. En ålder på 9-10 år är inte att förkasta iofs men om din laddare är lika gammal (eller äldre) så har det ju hänt en hel del på den fronten sedan dess.

 

PS

Välkommen hit till MG förresten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas batterier är kanon. Det enda felet är att det står Biltema på dem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att blybatteriet är färdigutvecklat och var väl redan på farmor Ankas tid. Då gick elbilen c:a 5 mil.

Att stoppa in blyplattor i några plastfack är således ingen högteknologi längre. Det gäller bara att batteriet ska vara så tungt som möjligt, dvs ha stor blymängd. Det blir mycket en prisfråga som avgör batteriköpet.

Så småningom kan vi stoppa in annat än blybatterier i båtarna men dit är det nog tio år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg till Funkis kloka kommentarer om urladdningsgrad.
Det som verkligen dödar batterier är om de får stå delvis laddade en tid. Man skall alltid ladda så snabbt det bara går, även om det bara är med en solcell med en för bankens storlek liten laddström.
Helgsegla och  komma till hemmahamn med urladdade batterier som får stå till nästa helg utan laddning är rena döden!

Angående urladdningsgrad - jag undviker att plocka ur mer 30-40% av kapaciteten och aldrig mer än 50% och jag är snabb med att ladda när tillfälle ges. Jag räknar heller inte med att få ut mer än 5 år ur en bank (vinsten kammar jag hem redan vid 4 år) eftersom jag har 24 V-system och många batterier i parallell/serie - det räcker med en dålig cell för att hela banken skall börja må dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns inte många batteritillverkare
det är säkert Global som tillverkar Biltemas oxå

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar Biltema ha höjt priserna på batterier. Det är kanske inte värt att köpa där längre. AMF-batteri, 105 Ah kostade drygt en tusenlapp förut.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Batteriexpressen. Du får tag i det optimala för just ditt behov samt att de är mycket kunniga.

Lägg dessutom ner ngn krona mer så får du en bekymmersfri strömförsörjning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om batteriexpressen. Mest amperetimmar per krona.

Köpte truckbatterier som ska tåla djupurladdning förra året. Få se hur de håller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kosta på ett par ordentliga gelbatterier på batteriexpressen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testet ger ju en bra fingervisning om batteri per krona. Biltema vinner ju lätt. Skillnaden i prstanda mellan Biltema och testvinnaren är liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev i början att de gamla batterierna hade kokat och läckte.

Är det så att du även har problem med laddningen, alltså att du laddar felaktigt?

Då kan även de nya batterierna få en mycket kort livslängd oavsett fabrikat.

Laddningsförlopp är mycket viktigt.

 

Sedan så är det skillnad på startbatterier och förbrukningsbatterier.

Startbatterier tycker aldrig om att djupurladdas men ska klara kortvaraiga höga strömmar. Förbrukningsbatterier tycker inte om höga strömmar men går bra att urladda många gånger.

De har ibland även olika laddningsbehov och därför får man bygga så det fungerar på avsett sätt.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick ett tips om Odyssey batterier av en kille som arbetar med rallyeliten i Europa. Köpte ett till min tidigare så svårstartade 4-hjuling.  Nu startar den omgående.

Förutom rallyeliten, så använder Nascar- och dragracingförare Odyssey. De är orginal på HD motorcyklar.

När det blir dags att byta i båten så blir det Odyssey.

http://www.odysseyfactory.com/marine.html 

http://www.clp.se/index.aspx?path=fordonsteknik/odyssey.htm 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är alldeles för dyra. Man får lite batteri för pengarna. Sådana här batterier kan vara bra om man t.ex. kör rally. Om man har plats är det bättre att köpa på sig många amperetimmars batteri av den billigaste sorten och se till att de aldrig blir djupurladdade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här testet är på Bilbatterier. Dom har inte i en båt att göra. Ett Bilbatteri är endast till för att starta bilen. sedan laddas det hela tiden. Dom är inte alls gjorda för att urladdas mycket och ofta.

Jämför vikten på ett bilbatteri och ett marin/fritid. Det är alltd mindre bly i bilbatteriet. Bilbatterier är och underhållsfria. Det kan dom vara för att dom behöver aldrig laddas upp så mycket så att dom riskerar att koka. Ett bra fritidsbatter bör underhållas med destilerat vatten varje år.

Måste sedan bara tipsa om att Biltemas batterier är dyra. Innan ni skriver att dom är billiga och bra kan ni åtminstonde kolla in prisbilden lite. Hittade Tudorbatterier billigare än Biltemas lättviktare på tre ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Håller helt med Hency, allt är inte billigt på Biltema och inte heller bra, men det är väl de flesta medvetna om. Jag menar att man måste kolla vad man får för pengarna även om det är billigt.

Hencys batterier är ett bra exempel.

Hency, vill du vara snäll skriva om på vilka tre ställen du hittat de billiga Tudorbatterierna. Det är till hjälp för oss andra som är påväg att köpa nya batteribanker och/eller startbatterier.

Tack på förhand!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bor dom flesta i den här tråden i Stockholm, men för västkustbor så kan jag ge tipset TH-Pettersson, säljer bl.a Tudor Nautica freeline 80AH för 875 kronor, dom brukar även köra en vecka tidig vår med ännu lägre priser, köpte förra våren mina 5 st till priset av 675 kronor. Jag ringde runt till ett 10-tal handlare och kollade även biltema när jag bytte, utgångspriset på 875 var det billigaste jag kunde hitta, så 200 billigare ytterligare kändes bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriproblem är väl ett konstant problem o Disskusitionsämne här? Läst om dom som byter Batteribank var 3,de år oavsett status

Jag bor så till att jag handlar på Biltema,4 års garanti,

Alla experter som vet hur man Dödar ett Batteri,borde tänka på det ;

Ps Det där Disskutionsämnet är nog Felstavat :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag jämförde detta för några år sedan så var jag till att börja med inne på att köpa på Batteriexpressen. Inte minst blev jag imponerad av deras FAQ där de verkar erfarna och veta vad de pratar om. 

Vid en jämförelse med andra var de dock lite dyra. Dessutom visade det sig att deras FAQ, där de bland annat skriver Vi har sett batterier med elektrolyten i gelé/fast form förstörda redan första dagen då dessa överladdas med laddare av biltyp., i själva verket tycks vara en ordagrann översättning från denna sida http://www.windsun.com/Batteries/Battery_FAQ.htm . Förtroendet för denna leverantör fick sig därmed en liten törn.

Jag valde till slut att köpa 100Ah AGM-batterier från Nordic Battery av fabrikat Trojan. Dessa gick då på 1500 kr styck inklusive moms. Det var det bästa jag hittade då för två år sen (och jag lade ganska många timmar på att jaga), kan vara värt att kolla upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att montera 6 volts batterier till förbrukarsidan. Tex sådana som sitter i liftar. Sega rackare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och Flipperskeppare,

vad ger du för betyg på dina AGM batterier (de varierar ju en del i kvalitet och uthållighet mellan märken vad jag kan förstå. Och priserna är absolut skiftande) ?

Har du någon övervakning på batteribanken och vilken typ av laddare använder du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var ju inte frågan ställd till mig - men hur kan man betygsätta 2 år gamla batterier? Rimligen håller de än och vem vet hur många år man har kvar?

Angående pris på Biltemas SMF - de jag använder kostar 899.- för 110 Ah.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Jag köpte batterier från Northstar agm batterier 60ah som ska sitta i ups:er 
Dom är grymt bra och tar emot extremt mycket laddning när man har dragit ur dom en del.

Först trodde jag att min amperemätare hade fått spel men jag konstaterade att generatorn laddade på 40ah mot dom.

Till detta har jag en ctec M300 funkar klockrent

Vet ej om det finns någon återförsäljare här jag fick loss mina genom kontakter, tror dock att dom är svindyra tyvärr.

kolla på www.northstarbattery.com

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hittills inget att klaga på, men så är ju banken än så länge ganska ny.

Laddning sker via en solpanel på 185 watt och motorns generator, ingen landström finns inkopplad, har ingen sådan på bryggan.

Har ingen batterimätare eller så, annat än voltmätare. Jag valde att lägga pengarna på att överdimensionera panel och batteribank istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kära båtvänner.

Vi tycker det är fantastiskt kul att några börjar debattera vår Battery Life Saver. Låt mig ta den korta versionen av produktegenskaper.

Någon utrycker fan trot. Jag tror att det är mycket enklare att ställa frågan till oss och få reda på ren fakta. BLS utvecklades ur en apparat uppfunnen av  Chubby Dutchman, Chuck Van Breemen i Florida som användes på stora solarsystem med batteribank. Celler i en stor bank sulfaterar väldigt snabbt eftersom de laddas ur varje natt. Solarsystem är en enorm industri i USA.

Chubby tog reda på varför sulfat bildade starka kristaller, det finns i grova drag 3 typer. Nu gäller det att hitta vilken frekvens och energimängd sulfatkristaller inte tål. 8,74 kHz är den exakta frekvensen samt en viss tid/energi som spjälkar kristaller tillbaks till blysulfat som blir aktivt material igen. MEN, tricket är svårare än så. Det gäller att producera en apparat som klarar alla krav, inte stör befintlig elektronik, laddare, radio, TV, osv. BLS måste klara EMC direktivet, immunitet mm.

Bara för att reda ut batteriproblemet, alla batterier dör förr eller senare p.g.a. kristaller som tätar plattorna. Det gäller AGM, Gel, vattningsbara, alla typer. En del går sönder av andra skäl, frostskada, kortslutning i botten, korrosion, osv. Allt beror på kvaliteten.

BLS säljs nu i 22 länder. Kunden har dessutom 90 dagar returrätt 2 års garanti. För att klara alla olika applikationer finns ett sortiment från 12 volt upp till 156 volt. Det betyder att man kan renovera upp till 13 st seriekopplade batterier. Så gör man på verkstäder runt om i världen.

Nu till poängen. Alla vet att man spjälkar njursten med ultraljud eller tandsten om man så vill. BLS fungerar med den principen men absolut inte samma teknik. För att ta reda på kapacitet så struntar vi i syravikt och spänning. Det finns bara ett sätt. Kapacitetsmätning med belastning.

Vår BattCap tester kör upp till 8 cykler med 25A last ner till 10,8 volt, startar laddning och laddar ur igen. Denna test ger oss en rapport med exakt antal Ah. Nu har vi ren fakta i hand. Nu kan vi jämföra och se effekten av BLS som sitter på samtidigt. Ingen annan kan presentera samma effektiva renovering. Och det funkar oavsett slutna eller öppna batterier. Laddning går mycket fortare, mindre energi går åt till värme.

Även s.k. nya batterier ökar avsevärt i kapacitet med BLS. När vi köper nya batterier så brukar de vara 2-3 år gamla. Lagring i Asien, sedan lagring i EU sen Sverige sen affären. Utan laddning.

Vi renoverar Era batterier helt gratis, med exakt rapport, den enda motprestationen är frakten till vår verkstad i GBG.

MVH Andrej Simson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag är också rådvill vilket de flesta läsare av batteritrådar märker ;-) Idag pratade jag med Nordic Battery och fick förtroende för deras förklaringar om saker och ting. Nu funderar jag på de jag fick mig rekommenderat vilket är fyra stycken 6 volts Trojan batterier som kopplas till en 12V förbrukningsbank vilket ger 490 Ah. Som start har dom ett batteri som ger 950A som även kommer att sköta bogpropeller och ankarspel. Vore kul att höra dina erfarenheter från den gångna sommaren!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...