guzzlon 18 Postad 12 Januari , 2011 Halloj där!! Sitter å funderar lite över utväxlingar i backslag.Om man har en turbo laddad diesel motor på ca 145hk och 280 Nm och en halvplanande båt på ca 2800kg vad är då den optimala utväxlingen? Motorn toppvarvar ca 4700 varv och mest vrid är vid ca 3800 varv. Gör det skillnad om motorn är på 170hk och 330 Nm?? Mvh/andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 13 Januari , 2011 Morsning! Jag tror att den högsta möjliga utväxlingen är bäst, som ger högst propellervarvtal och därmed den minsta diametern på propellern. På så vis kan man montera propelleraxeln i en gynnsammare vinkel och ändå ha tillräckligt avstånd mellan propeller och båtbotten. Om det sen är Maximen vi pratar om så tror jag som du säkert vet att 170hk motorn är att föredra, eftersom du då kommer att komma upp i planing och på så vis spara massor med bränsle. Risken är att du med 145 hk kommer att få hålla dig till halvplaning för att inte få fresta motorn för hårt, och som jag har tjatat om tidigare så tycker jag att 8-15 knop är en omöjlig fart med jättesvall och hög förbrukning. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 13 Januari , 2011 Fint reportage i PB! äntligen fick jag se din båt undertill. Hur hög utväxling tycker du är hög i detta fallet då?? /andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 14 Januari , 2011 Halloj! På min motor har backslaget en reduktion på 1:1,51, till det har jag en trebladig s.k scew-back propeller. Den har, i förhållande till diametern, större bladarea än en traditionell propeller vilket gör att man kan hålla nere diametern. Hur går det annars med projektet? /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser