Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
guzzlon

Utväxling backslag

Rekommendera Poster

Halloj där!!

Sitter å funderar lite över utväxlingar i backslag.Om man har en turbo laddad diesel motor på ca 145hk och 280 Nm och en halvplanande båt på ca 2800kg vad är då den optimala utväxlingen?

Motorn toppvarvar ca 4700 varv och mest vrid är vid ca 3800 varv.

Gör det skillnad om motorn är på 170hk och 330 Nm??

Mvh/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morsning!

Jag tror att den högsta möjliga utväxlingen är bäst, som ger högst propellervarvtal och därmed den minsta diametern på propellern. På så vis kan man montera propelleraxeln i en gynnsammare vinkel och ändå ha tillräckligt avstånd mellan propeller och båtbotten. Om det sen är Maximen vi pratar om så tror jag som du säkert vet att 170hk motorn är att föredra, eftersom du då kommer att komma upp i planing och på så vis spara massor med bränsle. Risken är att du med 145 hk kommer att få hålla dig till halvplaning för att inte få fresta motorn för hårt, och som jag har tjatat om tidigare så tycker jag att 8-15 knop är en omöjlig fart med jättesvall och hög förbrukning.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint reportage i PB! äntligen fick jag se din båt undertillsmiley.

Hur hög utväxling tycker du är hög i detta fallet då??

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj!

På min motor har backslaget en reduktion på 1:1,51, till det har jag en trebladig s.k scew-back propeller. Den har, i förhållande till diametern, större bladarea än en traditionell propeller vilket gör att man kan hålla nere diametern.

Hur går det annars med projektet?

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...