Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Smurfen

Yamarin 64 med F150 eller 225 BETX ?

Rekommendera Poster

Finns det någon har har erfarehet av en Yamarin 64 med såväl en 150 som en 225 på aktern? Har sneglat på denna bår i ett antal år och nu när 65 DC lanseras, så säljer man ut årsmodell 2011 till rätt pris (?). Är det vårt att sätta en 225 istället för en 150 på aktern? Vad skiljer i bränsleförbruking mellan dessa. Är det så att 225:an inte drar mer än en 150?

Eller ska man vänta och handla en 65 DC istället?

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har haft en DC64 med 150 och kan inte se någon anledning till en 225:a på akterspegeln om Du inte vill upp i hiskeliga hastigheter. Den test jag läste så fann de ingen anledning heller till en starkare motor. Vi var som mest sex vuxna och hade inga problem alls med att komma upp i plan etc. Drog vattenskidor och ringar hur lätt som helst. Du får tänka på att Du ochså får betydligt mer vikt att släpa runt på. Om Du är ute efter en lättkörd båt med bra ekonomi där du vanligtvis ligger och marshar 25 knop med familjen och packning, så ta 150.

Om Du är den som bara vill leka, så javisst, då kanske det är 225 som tilltalar dig.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

225:an har varit aktuell tidigare, förränn säljaren nämnde att dom hade en ny Yamarin 64 DC av årsmodell 2011  med en 225 BETX  (Ny) till salu för 440.000. Det fick mig att tänka till. Ska även säga att motorn inte har elreglage för gas/växel. Antar att dom säljer ut för att få plats med den nya 65 DC, men det är inget snack om att 64:an är riktigt fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxå en 64 med F150, håller med i allt Tempest skriver. Har inte kört nån 64 med V6 men den går bra med en F150. 42-43 knop på topp o gör över 40 även med 5 pers. Har haft 6 pers i min plus packning för alla för en helg, det tog lite längre tid än vanligt att komma upp men absolut inga problem. Från stillastående till 20 knop tar vanligtvis 5 sekunder, alltså bra ax. Upp till drygt 30 knop går den på runt litern sen stiger förbrukningen rätt brant. Jag kör ofta min båt i hög sjö. Vid meterhög sjö lyfter den ur vid 20-25 knop men landar alltid perfekt, tveksam om den har den balansen med 60 kg till på akterspegeln. 64or med V6 ligger betydligt lägre i aktern.

Jag tror att det med V6a går att köra lite fortare innan förbrukningen sticker iväg o sen får du cirka 5 knop till på toppen. Om det är värt pengarna vet ju bara du. Det har kommit en ny 225 som heter F225F. Den har elväxel, bättre lågvarvskraft o lägre förbrukning och är ändå lättare än den gamla. I prislistan skiljer ca 20 000 mot en gammal. Jag skulle vilja ha betydligt större rabatt än så om jag skulle gå på en gammal V6a.

Vad har du fått för pris med F150? Har do kollat vad du får för pris med den nya F225F? Har du fått nåt pris på 65an?

Om du slår till så tycker jag du ska förhandla dej till trimplan och en Reliance propeller istället för den Black Steel som den normalt utrustas med.  Båten är last o vindkänslig o behöver trimplan och Relaince-proppen är lite bättre på allt, bränsleförbrukning, ax o toppfart men framförallt ger den ett bättre gångläge än Black Steel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer mest att tröska runt, så det blir nog en 150:a om jag slår till. Säljaren sa att det var samma pris för 150:an som gällde dvs. för samma pris får jag välja mellan en 150a eller en 225a.

I Yamahas körfakta för yamarin 64 DC så drarden med senaste F150 1,14 l/nm vid 25 knop. Med en F225FETX (inte BETX) så drar den runt 0.9 vid samma fart. Skulle vara intressant att veta om jag vinner i bränsle på att köra en F225 BETX framför en F150 i 25 knops fart. Fast blir det en 225a så stiger både försäkringskostenad och servicekostnad.

Är en F225 tystare än en F150 i farter runt 5 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom skulle tydligen även köra någon form av drive även på 65:an, men jag fick inget pris när jag var där. Priset jag fick på 64:an med en 225:an var den motor dom hade hemma. Vi pratade aldrig om något pris gällande den nya F225F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De verkar väldigt angelägna att bli av med den där 225an. Har för mej att en 150 listar runt 175 o en 225 runt 230 tkr. Får du samma pris så finns inget att tveka på, gå på 225an. Samtidigt tycker jag nog att 440 för en 64a med F150 är dyrt, de brukar gå för under 400.

Servicekostnaden borde inte sklija så mycket. Servicepunkterna är samma men 225an tar lite mer olja o har fler av vissa saker o en del sitter lite sämre till men några dramatiska skillnader i priset för service bör det inte ge.

Försäkringar är en djungel. Just min båt är billigast i Svenska Sjö men hade den gått lite fortare hade Svenska Sjö blivit en av de dyraste. Ring runt o kolla för jag tror inte heller försäkringskostnaden ska behöva dra iväg såp mycket.

Den båt/motor de testat med F150 i körfakta verkar trög. De flesta båtar går både fortare o snålare än den. Skillnaden i förbrukning mellan en 150 o 225B i 25 knop borde va mycket liten, däremot så sticker förbrukningen iväg över 30 knop med 150an o jag tror som sagt att man kan köra lite fortare innan samma sak händer med en 225an. Förmodligen går V6an tystare inte bara på tomgång utan genom hela registret.

Ser att du har siffror på F225F, kommer de från Körfakta 2011? Verkar inte finnas på nätet än. Vad fick de för toppfart med den motorn o vad hade de för propeller? Drömmer lite om o byta till en sån motor. Inte för att 150an är för liten utan bara för att det hade varit kul med elväxel o ännu mer pulver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körfakta för 2010 hittar du här. Frugan berättade just att hon drömde om en Yamarin 76 i natt... så nu kan det bli dyrt smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken! Som sagt verkar den 64/F150 de kört trög o törstig. Trots att min båt är bottenmålad så matchar jag förbrukningssiffrorna för F225F ganska väl förutom då att min bara toppar 42-43 knop o då tar den 1,5 l/nm. Jag har dessutom känslan att mina Command Link instrument visar lite för mycket, jag tankar inte riktigt lika mycket som de påstår att jag bränner. 64an med F150 går som sagt bättre med andra proppar än den Black Steel de normalt levereras med, BS är den sämsta propp jag haft på min både i känsla o siffror o störst är skillnaden vid marshfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har en 64DC 2007 med en 225:a. Måste säga att jag är väldigt nöjd med den. I praktiken så går den 1l/m upp till lite under 30 knop. Sedan så har den aldrig några problem med kraft och ork, vad jag har märkt hittills (end. 30h under senaste sensommaren).

Men angående farten så är det nog lite overkill, den toppar just över 50, men i den farten så går båten inte på många cm2 på aktergaveln kavitationsplattan, så det ska vara väldigt fint väder, och det blir ändå som bambi på hal is, vilket känns väldigt osäkert.

Så när man i praktiken åker över 40 knop, det vet jag inte men kan inte bli många promille av tiden. Speciellt med familj (och ändå en relativt liten båt) så blir det snarare 22-24 knop som är marschfartsområde.

Det som jag däremot skulle satsa på att försöka få med är trimplan, jag har inte det, och med sjö in snett framifrån så dunkar det ganska bra att det trycker ned den lite också.

Oberoende detta, en otroligt kvalitativ ock kul sjöfarkost där jag trivs med 225:an!

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt lite på webben och konsterar att det skiljer ca 55.000:- mellan 64 DC och 65 DC. Listpriset för en 64DC med en F150 (årsmodell 2011) verkar ligga på 449.800:-, medan 65 DC med samma motor ligger på 504.300:-. Jag har kollat Marin Kompaniet och GMB.

För själva båten ligger listpriset för 64DC på 280.500:- och 65 DC på 335.000:- Enligt Bors Motor. Frågan är bara vilket netto-pris man i slutändan kan räkna med på en 65 DC nu under våren/vintern?

Ni som införskaffade en Yamarin 64DC med en F150 under 2010, vilket pris fick ni (utan att behöva nämna handlare)?

I nästa nummer av Vi Båtägare, kommer dom att testa nya Yamarin 65 DC



Senast ändrad av Smurfen | 17 januari 2011 | 07:39



Senast ändrad av Smurfen | 17 januari 2011 | 17:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har erfarenhet bara med 150, och lite med 115 ochså

Min synpunkt: 150 hk räcker bra, men på lilla insjöar eller inre skärgård går den för stabilt med den, och där hastigheter up till 50 knop skulle vara kul när man vill vara sportig. Båten ju klarar den. Å andra sidan 115 hk räcker helt perfekt på Finska viken eller Ålandshav, där vågårna är nästan alltid många båtlängder långa. Jag fick ryggvärk när jag körde tillbaka från Tallinn till helsingfors i 12-17 knop, då behöver man inte ens 150  hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Om du kan försäkra båten med 225 hk till ett rimligt högre pris så skulle iallafall jag välja den större motorn. Inte för att jag tycker att det behövs utan snarare varför skulle man inte göra det om priset är detsamma eller näst intill? Att handlaren vill bli av med den förstår jag för den kallnar ju ganska snart med tanke på att en ny generation släppts. Att båten fixar motorstorleken tvivlar jag inte en sekund på. Jag har en 64:a med 150 hk som för mig är en strålande bra kombination av bra prestanda och ändå en rimlig slant för ägandet. Jag fastnade rejält för DC 68 och 250 hk när jag skulle byta upp mig men jag tappade lusten när jag såg skillnaden i pris för ägandet, (läs försäkring i första hand), kontra mervärdet mot en 64:a med 150:a. Svenska sjö var överlägset billigast när jag tittade på försäkringar så länge som man höll sig under 42 knop, vi snackar typ halva priset mot Atlantica exempelvis men det finns kanske bättre alternativ för snabba båtar såsom Jarb påpekar. Skillnader i övriga driftskostnader typ bränsle och service tror jag för många är marginella. 225:an lite snålare i normala farter men å andra sidan lite dyrare att serva. Handen på hjärtat hur många timmar per säsong åker ni mellan 40 och 50 knop, nä tänkte väl det. Hur många timmar åker ni förresten överhuvudtaget per säsong? Jag brukar kolla lite på beg-båtar och en relativt stor del av exempelvis beg 64:or snurrar 20-30 timmar per säsong har jag sett och då är det kanske inte livsviktigt om det går 19,9 eller 23,5 liter per timme. Jag håller också med Jarb om att hans instrument möjligen visar lite för mycket förbrukning. Min 64:a från -08 enligt instrumenten visade 43,2 knop på topp med en förbrukning på 58,5 liter per timme. Den är inte bottenmålad och har den fö.....ade BS-propellern som tappar inte bara prestanda kanske men även färgen varje säsong. En fråga som jag ställer mig är, hur ser försäkringsbolagen på att man har en motor som är större än det intervall tillverkaren rekommenderat? 150-200 hk är det väl på 64:an eller minns jag fel? Försäkringsbolag brukar inte vara helt dåliga på att hitta anledningar att krypa ur sina åtaganden och här finns det kanske en lucka för dem, förankra det innan du bestämmer dig är mitt tips.

Hälsar

Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motoreffekten är högre än vad tillverkaren rekomenderar så vill väl försäkringsbolaget inte försäkra båten överhuvudtaget. Det bör man nog kolla upp innan du köper båten med den stora motorn så att du inte står med en båt ingen vill försäkra. Jag tycker det är märkligt att återförsäljaren överhuvudtaget säljer båten med en motor den inte är godkänd med?



Senast ändrad av Rolle85 | 19 januari 2011 | 08:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde upp säljaren i går och frågade om priser för olika kombinationer av både Yamarin 64 DC och 65 DC.  Det svar jag fick ang. F150 och F225BETX var att  ... varför gå på en F150 när man till samma pris kan få en 225?... Jag fick även veta att prisskillnaden mellan 64:an och 65:an blir ca 49.500:- men det går inte att kombinera det fördelaktiga priset för en F225BETX med den nya 65 DC. Min tanke var att man skulle kunna kombinera priset för en 65 DC (som har ett riktpris på ca 500.000:- med en F150) men en F225BETX, men det gick inte. Jag utgår ifrån att dom vet att den gamla versionen av 225:an riskerar att bli svårsåld när den nya finns på marknaden och det gäller även Yamarin 64 DC, där av kombinationen 64 DC F225BETX. Dom höll på att putsa på priserna för studen och skulle komma med officiellt priset i slutet av den här veckan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt säljaren har dom höjt den rekommenderade motorstyrkan till 225 i och med årsmodell 2011 av Yamarin 64 DC. Ska dock säga att jag inte har bekräftat dessa uppgifter, utan är muntliga av säljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare 64or är godkända för 225 hk o det är en sådan som är aktuell i detta fall. Alltså inget problem att försäkra i sej men premien blir såklart dyrare än med 150 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har letat runt på hemsidor för Yamarin och ser bara intervallet 150 - 200. Var ser man att dom har höjt till 255?



Senast ändrad av Smurfen | 19 januari 2011 | 08:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är kanske onödigt petig men även fast det finns mängder av exempel på trådar i forum där man säger att jag har en si o så för stor motor och det var inga problem att försäkra.. så tycker jag att man själv skall bottna frågan med sitt försäkringsbolag. Att sälja försäkringar vill nog de flesta bara det inte är alldeles orimligt, men det du är ute efter är ju ett skydd när något händer och då är det inte så självklart längre och det är dessutom helt andra personer du skall diskutera med än någon säljsugen försäkringssäljare. Hos Svenska Sjö som jag tycker verkar vara ett sunt bolag så står det enkelt uttryck i villkoren att undanhåller du information som kan ha betydelse så riskerar du att få nedsatt eller utbliven ersättning, inga konstigheter med det och motor utanför rekommenderat intervall är säkert ett sådant exempel. Jag är också nyfiken på huruvida 64:an är godkänd för 225 hk och från när isåfall. Att man hänvisar till ett motorspann upp till 225 hk på flera ställen är en annan sak som jag ser det. (samma sidor som hänvisar till 225 hk har också ofta texten rek storlek upp till 200 hk).

Sedan lite spekulationer kring de olika båtpaketen, jag tror att om inte tillgången på 65:or är väldigt begränsad och priserna blir klara så visst kommer du kunna få ett paket med gamla motorn som är attraktivt om motorn mot förmodan finns kvar. Men självklart så skulle jag också paketera gammal båt/gammal motor och göra två flugor på smällen för att sedan bara ha det senaste i mitt show-room. Om nu 65:an upplevs som ett bättre val än 64:an så borde den bli ett kanonpaket med nya lätta 225 hk-motorn, grym skulle jag vilja säga, och det är väl den upplevelsen Yamaha-säljarna vill att vi skall sikta in oss på de närmaste åren så de kan hyvla av oss ytterligare 50-75:000:- för en ganska snarlik lösning.

//Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till syvende o sist så är det ju vad som står på CE-skylten som gäller men vad jag vet är alla helvita 64or godkända för 225 hästar, möjligen även de med blå rand från 2009. Min 2008 är iaf bara godkänd för 200 hk. Jag tror inte en seriös handlare skulle erbjuda dej en övermotoriserad båt utan att informera om detta så vi kan nog dra slutsatsen att den 64a du är intresserad av är godkänd för 225 hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har en 64 DC av nyare årsmodell som kan bekräfta att deras CE-skylt anger 225 som maximal motorstyrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 6420 med en F200. Valet av en större motor var lätt då jag tyckte det blev en helt annan båt med den motorn. Kul att någon gång ha det där Lilla extra.

Men idag med ett barn i familjen skulle jag nog ändå välja F150 när man tänker både på fart och försäkringspremie.

Är det någon som har klämt på 65:an ännu?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har åter igen varit och tittat på en ny 64:a. Vad har du för propeller till din 225:a? Vad jag kunde förstå av säljanren, så är det en BS som är standard med med pristillägg så kunde man få andra propellrar. Vill helst ha en rostfri så att man slipper lacka om propellern vart och varannat år.



Senast ändrad av Smurfen | 23 april 2011 | 21:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 64 dc 2011 mod. Yamaha 250Detx V6 offshore 4.2 L; 15x21.  Det er samme motor som f225f, men Yamaha fikk leverert 225f så jeg fikk 250d til samma prisen. Hærligt drag i motoren og enorm torque. Går lunt og tyst. Bruker under 1 L/nm til ungefär 33-34 knop. Forsikret i Atlantica 6969,- NOK i året.

Mye av pristillegget mel. 150-225 vil du få igjen i second hand value. Det er veldi mange 64 dc med 150 hk. Det kan være et argument å tenke på om du vil bytte båt om noen år.

f225f er 42 kilo mer enn 150hk. Den har og några finesser som; el-reglage, smoothshift, variable trolling speed fra 600-1000 rpm i 50rpm intervall, 70amp regulator med 2 separate ladkretser, med voltsensitiv velger. Startsperre, Valfri stålpropell (salwaterseries 2)

På min båt: 2500 rpms = 19 L/t - 22 knop           5500rpms = 92 L/t - .....fort:)

 

/thomas

 

 



Senast ändrad av fwords | 01 maj 2011 | 23:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar och tittar på 64 och nu oxå på 65DC.

Hittat en 64DC med 200Hk 4takts Yamaha för 360.000:- (07a)

Hittat en 65DC med 150HK F Yamaha för 460.000:- (11a lite för dyrt)

Hittat en 64DC med 200HK CETX Yamaha för 400.000:-  (11:a motor/båt)

 

Det skiljer alltså ca 50.000:-.... 

Är sugen på 65an, då jag tycker den har smartare inredning.

Men tar jag 11:an 64 vs 65DC såblir det endast 50.000:- i skillnad....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset på 2011 64an verkar riktigt bra. Finns ingen anledning att då köpa 07an och spara 40 000 kr som jag ser det. Priset på 07an är väl ganska normalt eller t o m lite i överkant. Är säljaren sugen på att sälja finns nog prutmån. 64a ägare har nog en lite skev bild av värdet på sin båt. När jag köpte min båt 2008 var det billigare att köpa nytt än beggat. Visserligen extremt då med tanke på finanskris o så men det är ju inte direkt ont om utannonserade båtar så jag tror du kan pruta hårt om du vill köpa beggat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...