Hydrofob 0 Postad 12 Januari , 2011 Oj hoj... jag är utan roder. (bara plattan, mekanismen funkar) Tänkte sätta igång och bygga en ny platta Undrar vad ni seglarsnäckor tycker man borde välja i materialväg. Har funderat på typ att skära ut en bit PVC, kanske tryckimpregnerat trä eller varför inte plexiglas som är jättelätt att jobba med (popnit osv).' Risken för krock förmodar jag är minimal eftersom rodret ligger i linje med långköl som oftast tar smällen? Är helt utan erfarenhet vad gäller undervattenstillämpling, aquadynamik osv och är jättetacksam för tips och erfarenheter. *edit: just det. båten är en Magnifik midget med innanpåliggande roder. Senast ändrad av Hydrofob | 12 januari 2011 | 09:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Januari , 2011 Jag skulle nog tillverkat en kärna av typ divinycell som jag plastade. Polyester - billigast. Lösningsmedelsfri Epoxy - Biltema - luktar inte så mycket. I divinycellen går det ju lätt att skapa den profilen man vill ha. Vårdslöst uttryckt; Lite tjockare framme och avsmalnande akterut. Finns det ingen Magnifik Midget i närheten som du kan kolla och ta mått på. Malla av profilen med en masonit tex. Du har naturligtvis koll på denna sida; www.sailguide.com/Magnifik_M.htm Längst ner finn en länk till ägares egen erfarenhet. Där finns ibland mailadresser, så att man kan kontakta vissa. Jag reparerade visserligen kölens bakkant på en båt för en kompis, sen han lyckades gå på grund på ett taskigt sätt. DLåg ju visserligen under rodret ett par timmar, men det är längesen och mitt minne är bra men kort. Under det att jag försökte få tag på en bild på rodret hittade jag denna sida. hem.passagen.se/hoss/midget.htm Kanske inte uppdaterad på länge, men under kontakter finns det ju upptaget ett antal båtar. I texten på sidan står; Under de senaste åren har formarna funnits för självbygge Frågan är bara - var. Men det är kanske något du kan lägga lite jobb på att jaga. Det allra bästa är naturligtvis att bygga rodret i en riktig form. tommy Senast ändrad av toaen | 12 januari 2011 | 09:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 12 Januari , 2011 Såhär gjorde jag för drygt femton år sedan. Rodret lär sitta på än idag... (kopiera texten nedan och klistra in i webläsarens adressfönster, Maringuidens programvara klarar inte länkar med mellanslag) www.billig.se/tufem/nyadelar.html#Nytt roder -94 Senast ändrad av FredrikB | 12 januari 2011 | 13:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hydrofob 0 Postad 12 Januari , 2011 Tack för svaren. Tommy, ursäkta okunnigheten..Divinycell är en slags PVC? som jag använder som kärnan i min avlånga (akterut avsmalnande) platta, Polyestern lägger jag utanpå som skydd mot, eller styvhet? utanpå epoxy som ytterligare skydd? och till sist bottenfärg (som ett tredje sorts skydd?), en kompis föreslog coppercoat, skulle tydligen hålla mycket längre. Dum fråga kanske, alldeles säkert...: epoxy måste man lägga på allt under ytan för att förhindra bölder eller bubblor? Skönt att ni webbaserade sjöbusar finns, står ensam bland en massa båtar på uppställningsplatsen, känner att jag vill få henne fin innan sjöbjörnarna kommer ur idet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hydrofob 0 Postad 12 Januari , 2011 tack för tipsen, trevlig guide. en undran, eftersom rodret förmodligen fallit/slagits av från fästet medan mekanismen är intakt så undrar jag lite om varför man inte bultar fast rodret i de rostfria armar (som är vinklade neråt), altså borrar i plast och rostfritt och sedan spacklar över, eller sätter en gummiplopp så som man gömmer skruvhål på ett ikea skrivbord. gammalt lim släpper ju.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Januari , 2011 Jag hade skrivit ett långt och uttömande svar på dina frågor. Det försvann i samband med att jag postade det. Vanligt fenomen här på MG. Glömde att kopiera innan jag postade.Orkar inte ägna ytterligare en timme att skriva om. Här kan du läsa lite om glasfiberlaminering fiber.get.to/ tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hydrofob 0 Postad 13 Januari , 2011 Herregud, en hel timme..blir ju smickrad här ska följa länken och läsa på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hydrofob 0 Postad 1 Februari , 2011 Tack för guiden, riktigt lärorikt. Som student försöker man jaga stipendier och extrapris hela tiden och jag fick inatt en idé, vad sägs om att svetsa fast en gammal diskbänk på hjärtstocken`? Själv är jag förbluffad över förträffligheten i en sådan lösning, en diskbänk är ju inte dyr om man springer på loppis och svetsningen kan en tonåring ifrån industriprogrammet fixa mot en gottepåse kakor till klassen (frun är konditor!). På detta vis har jag pengar till färg istället Men det måste finnas en hake, jag menar annars hade väl ni andra gjort likadant`? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 1 Februari , 2011 En stilla undran. Skall diskhon vara på styrbord eller babordsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hydrofob 0 Postad 1 Februari , 2011 hmm.... jag får väl använda mig av två stycken . Det är nog inga problem, som längst kommer rodret att bli 100cm och max 50 bred, löser sig. så länge skiten funkar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Februari , 2011 Ja så länge skiten fungerar. Rodret är ju en av de viktigaste delarna på en båt. Tom i Bibeln står det om rodret bl.a Jakobs brev Kapitel 3 vers 4 Ja, till och med skeppen, som äro så stora, och som drivas av starka vindar, styras av ett helt litet roder åt det håll dit styrmannen vill. Men om det inte fungerar eller slutar att fungera tex under pågående färd i en svår stituation. Då kan det bli besvärligt. Samtidigt har den hydrodynamiska utformningen en stor betydelse för seglingsegenskaperna. Sen finns det en sak som är värre än arbete - onödigt arbete. Jag skulle nog lagt en hel del möda på att få till ett starkt och hållbart roder, med rätt profil. Att sen bygga det i rostfri plåt är nog inte fel om man har såna möjligheter. Men ta helst bort hoarna - dom bromsar så mycket. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Februari , 2011 Som den roderfob jag blivit skulle jag på eget skepp inte våga mig på en egen roderkonstruktion. Det skulle isåfall bli alldeles för tungt av balkar kors och tvärs. Efter ett antal roderhaverier har jag fått en slags fobi mot svaga roderkonstruktioner. På båtmässor smyger hustrun och jag ibland nere vid aktern och dömmer ut lite väl optimistiska konstruktioner. Trots det fungerar de som regel. Men ibland har det hänt att rodret på egen båt ramlat av, gått av eller en gång tagit med sig akterspegeln. Så bygger du ett själv så se till att det tål mycket mer än vad du tror att det måste tåla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 4 Februari , 2011 Mina 2 ören: Divinycell och polyester funkar inte tillsammans... Divinycell och epoxy däremot... För polyester får man använda något annat distansmaterial/kärna Här följer mitt recept på enkelt, hållbart roder jag improviserade ihop när en kompis upptäckte att hans roder var genomruttet veckan innan sjösättning: Ingridienser: Marinplywood, något tjockare än roderprofilens max. (Jag limmade ihop två bitar för att få tillräcklig tjocklek) Lamineringsepoxy Glasfiberväv. (190gr eller så) Primer ev. Spackel, microballonger och blanda själv med expoxy Gör så här: 1. Malla av ett gammalt roder och såga till plywood, något lite större än det ska vara. 2. Hyvla och slipa profil och sista detaljerna i formen. Jag höftade en profil; tänk symmetrisk vinge den ska vara tjockast ungefär 1/3 från framkant. Gör också eventuella urtag för fästen. 3. Laminera glasfiber på plywooden, använd ganska rikligt med epoxy så den kan suga in lite. Jag tog en sida i taget har jag för mig då jag inte hade möjlighet att laminera hängande. Jag tror att jag bara la ett lager 190gr-väv men man kan nog lägga lite mer glas om man vill också... 4. Skär rent, slipa, spackla om det behövs. 5. Måla med primer, spacka/slipa igen om det behövs 6. Montera och bottenmåla tillsammans med resten av båten. Tidsåtgång Limma ihop plywood om det behövs: 1 timme ett dygn att härda Såga och hyvla/slipa: 1 eftermiddag Laminera: 2x 2 timmar härdning mellan och efter Efterarbete: 2 timmar - 1 dag beroende på hur bra man lyckats innan... Målning: 30 min härdning. Min kompis båt blev väldigt mycket mer lättstyrd med det nya rodret. Även om profilen som jag gjorde är väldigt rudimentär och antagligen inte perfekt symetrisk så är det som natt och dag jämfört med den platta skivan som var innan. Det är m.a.o. ganska lätt att få bättre egeneskaper om man bara lägger lite tid på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 Februari , 2011 När det gäller att Divinycell och polyester inte funkar tillsammans har du helt fel. Divinycel är en cellplst som är avsedd att användas tillsammans med polyester. Divinycel är egentligen ett varumärke, men får ofta va samlingsnamn för en rad varumärke av samma produkt. www.diabgroup.com/europe/products/e_prods_2.html Vanlig Frigolit - som ju också är en cellplast - fungerar därmot inte tilsammans med polyester. Den smälter. Enligt uppgift kan man plasta med lösningsmedelsfri epoxy på vanlig frigolit. Jag har själv inte provat. Däremot har jag spillt nån droppe polyester på markfigolit vid nåt tillfälle. Bilden visar resultatet. Det var en test jag gjorde när ämnet diskuterades på ett av våra forum. Dels droppade jag en droppe polyester på skivan dels duttade jag mot en trasa med acceton i nån sekund. Divinycell blir däremot helt opåverkad av lösningsmedlet i polyester. I övrigt är ditt förslag helt ok. tommy Senast ändrad av toaen | 04 februari 2011 | 09:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hydrofob 0 Postad 15 Februari , 2011 ja nä, rostfri diskbänk kan man ju glömma, dem är tydligen ca 0.8 mm tjocka....tänkte inte på det om jag på skroten ska köpa rostfritt i rätt kaliber behöver jag minst 28kg för en tjocklek på 5 mm. och på skroten har jag nog svårt att hitta rätt märkning dvs. syrafast. billigt är din plan och precis vad jag egentligen vill ha, typ ett plastroder, nästan underhållsfrit osv. men men, jag har som sagt slut på pengar och har precis fått höra att jag inte kommer i vattnet i år, bygget av de nya platserna i i ystad hamn går inte så snabbt som jag trodde det skulle, om jag har tur kommer jag i nästa säsong. och då har jag förhoppningsvis pengar till något ordentligt. om jag mot all förmodan kommer i i år så slår jag ihop ett par plankor gran, laminerar och lackar så håller det förmodligen för säsongen (utombordare som försäkring) ((har iallafall lagt nytt tak, ska också antingen köpa nytt segel eller reparera sömmar och ersätta vant, smådetaljer, reling, m.m.m.m.m. innan jag vågar segla, för motor kan man ju iallafall fiska)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Februari , 2011 Kan inte stan man bebor ordna båtplatser så finns andra städer att flytta till. Vi måste kräva båtplatser åt alla! Säg till på skarpen nu. Rodret fixar du. Har också linkat hem med utombordare som roder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
irover 0 Postad 18 Februari , 2011 Du kan skaffa en tub sk. Molybdentest (finns hos tex Dahmstal. 340 kr) för att undersöka om stålet är syrafast eller ej. Jag använder det ofta på skrot för att bestämma dess kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 24 Februari , 2011 Enkelt att plocka Syrafast på skroten. Ta med en magnet. Syrafast SS 23243 är inte magnetiskt. Diskbänksplåt är INTE syrafasT, bara rostfritt vanligen SS 2333 Varning för att använda plåtbitar från dito i saltvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hydrofob 0 Postad 6 Mars , 2011 Gött, så enkelt är det då att hitta syrafast, Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser