Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
22sport

Förarbevis eller skepparexamen

Rekommendera Poster

Är det någon som kan tipsa om något bra ställe där man, till ett bra pris, kan ta förarbevis eller skepparexamen i Stockholmsområdet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pris i stigande ordning brukar vara: båtklubbens regi, studieförbund, Stockholm Radio eller yrkesutbildning. Har du bra förkunskaper kan du ta en webkurs.

Har gått på Folkuniversitet för x-antal år sedan och det var OK.

Tog VHF cert via Stockholm Radio och även det var OK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här tog jag förarbevis förra vinern och jag har bara gott att säga om den kursen. Priset vet jag inte om det var dyrt eller billigt, men kursen och kursledarna var bra.http://www.batskolan.se/

Lycka till

Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För många år sedan var jag lärare på sådana kurser ( för Båtägarskolan dvs Medborgarskolan ) och då kan man ju tro att jag ska rekommendera dem? Jodå, absolut.

Men det här är duktiga människor som leder kurser, i ett ämne de har erfarenhet av... så jag skulle vilja säga att ALLA lärare är duktiga på dessa kurser. Och priset skiljer nog hundralappar om du som sagt inte har någon båtklubb som gör egen kurs. Så välj någon som ligger bra till för dig, du ska ändå åka iväg 10-12 ggr för kurskvällen. Och missa ingen kväll om du kan fixa det, för ämnet kan du läsa in själv men det som tillkommer på plats är diskussioner, erfarenheter och kringsnacket... och alla frågor som får svar.

Sedan en detalj. Det tar inte så mycket längre tid att läsa in Skepparexamen ( klass VIII ) än förarintyg, mer teori än praktikaliteter dock. MEN en del vill vara noga och tillåter inte att man går skepparexamen direkt utan att ta förarintyget. Det är bla för att något säkerställa att man har grunderna redan - för i skepparn så är det en massa mer teori om t.ex. befälhavarens skyldigheter, hur man lastar en båt mm.

Det innebär att tiden för navigationsgrunderna är mindre. Du väljer själv där... och jag kan antydningsvis säga att det finns inget sätt att kolla om man redan har förarintyget innan eller ej.

Senast ändrad av Funkis | 11 januari 2011 | 21:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era råd!

Det är min son som jag tänkte sätta i en kurs (förarbevis) och jag hittade en hos Medborgarskolan  i Täby. Hoppas de är ok!

Hälsningar

T

Senast ändrad av 22sport | 11 januari 2011 | 21:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Funkis

Du skriver att det inte finns något sätt att kolla om man har förarintyget. Då jag, för ett antal år sedan, först gick skärgårdsskeppare (förarintyg) och året efter kustskeppare, så skrevs examinationerna in i en liten blå bok. Kan inte utbildningsansvariga för skepparexamen begära kopia på ett sådant bevis?

//Snake56

Senast ändrad av Snake56 | 12 januari 2011 | 10:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett kort svar på frågan - om man kan begära ett bevis på att man har förarintyg - är nej.

Det beror på att det inte förs något register, centralt liksom, om vilka som tagit förarintyg.
Så t.ex. när jag säger till mitt försäkringsbolag att jag har en grundläggande nautisk kompetens så har de godtagit detta varenda gång! De har aldrig begärt att få något intyg om det...

En nav-lärare som är både formellt noggrann och kanske även har omsorgen att eleven ska lära sig så mycket som möjligt frågar kanske var och när du tog förarintyget? Men som jag ser det så kan man inte begära att folk ska ha det fina diplomet till hands. Det kan ligga på ett bra ställe i en flyttlåda tex i ett förråd. För som sagt, hur ofta visar man sitt fina diplom om förarintyg?

Men däremot så tränar jag som lärare mycket mer bestickföring i förarintygskursen än skepparn. Så det kan finnas skäl att ta det i ordning om man inte är helt säker på att lägga ut en rättad kurs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

I den blå boken står det ett nummer .Det fick jag uppge till svenka sjö när dom skulle ändra min försäkring .

mvh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saknar du ditt förarintyg eller intygsbok?
1961-1985 finns hos Sjöfartsverket - 011-19 14 04
Fr.o.m. 1986 finns hos Nämnden för Båtlivsutbildning

Klistrat från sjöfartsverkets hemsida

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha rotat lite djupare i detta så verkar Skepparexamen inte finnas längre utan Kustskäpparintyg verkar vara så nära man kan komma.

Vad är en lämplig utbildning för en 20-åring som vill ut och köra med någon av sin fars snabba båtar?

Visst, man kan diskutera det lämpliga i detta men om det är svårt att stå emot, vilken utbildning är lämplig och relevant?

:-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns något som heter Båtkort vilket innehåller både Förarintyg och Manöverintyg för Högfartsbåt. 

Ex http://www.batskolan.se/batkort 

Blå boken hade jag i min hand några timmar innan jag lade den på brevlådan tillsammans med en kopia av ett gammalt intyg i A4 format från en kurs jag gick för ganska länge sedan. Boken ska komma tillbaka med ifylld sida från tidigare kurs. Smidigt

Senast ändrad av 666D3 | 07 mars 2011 | 22:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...