Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
Figo

Four Winns 225 sundowner

Rekommendera Poster

Hej,

Nån som har lite synpunkter på en Four Winns 225 sundowner samt på motorn OMC Cobra 5,8 med OMC drev?

mvh
LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen personlig erfarenhet från 225an mer än att jag kollat lite på en för länge sedan. Har för mig att gelcoaten kan bli lite blekt/tappa pigment på vissa årsmodeller.

Däremot kan det vara värt att ge en liten varning för OMC drev, vilka det kan vara svårt att få delar till /kunniga mekaniker, eftersom de är ur produktion (sedan -00 har jag för mig). Att OMC gjorde sina motorer på Ford block kanske inte en del gillar heller (vet inte iof om det spelar någon större roll rent praktiskt).

Personligen skulle jag helst föredra Mercruiser motor/drev, mycket pga reservdels/mekaniker inte blir några större problem. Så i mitt fall är jag mindre intresserad av en båt med OMC eller Volvo paket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5,8 motorn är en Ford. Den är nog inte sämre än nån annan V8 även om Chevrolets 5.7 liters motor är betydligt vanligare. Reservdelar är inget problem. Det är heller inga som helst problem att få tag i reservdelar till drevet så länge det är ett OMC Cobra och inte ett KIng Cobra. Alla delar finns att tillgå och även som eftermarknadsdelar och därmed låga priser. Däremot till själva skölden börjar det bli problem med vissa delar. Ett exempel är givaren till trimmätaren som har utgått och inte längre går att få tag på, om inte nån eftermarknadstillverkare börjar producera dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har själv en 215 Sundowner med 5,7 l OMC. som så många säger så kanske merc eller Volvo är att föredra, men rätt skött så håller nog OMC lika bra. Dödsviktigt att ha växelreglage rätt justerade för att ej paja div drev. Beroende på vilken årsmodell du har så kanske du har fyrportars Rochester förgasare som kan vara jobbig att få att funka bra. Men väl justerad så är den next best to insprutning

/Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte köpa båten utan att testat den ordentligt i vattnet med en kunnig person. Jag köpte min på land och fick en båt med microbrytarproblematik och det gick aldrig att åtgärda... Jag har skrivit flera trådar om detta ämne så jag ska inte bli långrandig, se istället mina tidigare inlägg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...