Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Janne_H

Buster X Köptankar (återförsäljartankar)

Rekommendera Poster

Hej

Har en längre tid spanat in Buster X C4. När nu nya Yamaha F70 finns så borde detta bli ett ypperligt ekipage. Eller borde man kanske gå på F80?

Gillar att trollingfunktionen är standard på F70. Kommer till 90% använda båten själv eller med en kompis fiskande i låga farter (trollande). Vid förflyttnig är det skönt om båten kan gå snålt och snabbt.

Har fått ett bra pris från en handlare som inte är mina lokala Yamahaåterförsäljare. Vad är risken med att inte köpa båten där man bor? Vill gärna köpa lokalt med de säger att de inte kan möta de pris som jag fått från den andra handlaren. Det är inte i närheten säger de bara..

Samt att de säger att de kommer vägra ta i båten om det är någo fel på den!

Tacksam för synpunkter och inputs!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl lite på hur långt bort den andra handlaren ligger. Går det att köra dit på rimlig tid med båten på trailer för ev reklamation så...

Det andra är väl om din lokala handlare är så bra att du är villig att betala mer för att få deras serviceanda? Det är väl bara du som kan avgöra det.

Att de säger att de kommer att vägra ta hand om båten kan nog ha med garantiåtagande att göra, olika firmor får stå för del av detta själva eftersom de fick så bra pris från fabrik... då är det självklart orättvist att du köper från ett företag och vill att ett annat ska stå för kostnaderna?

Men service kommer nog alla motorfirmor att göra, den betalar du ju som vanligt antar jag.

Sedan blir ju en del här nyfikna... när du är klar med ditt köp kanske du kan antyda var man köper båten till bästa pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjort precis det du fundrerar på. Jag köpte min båt en rejäl bit hemifrån o sparade traktorlass med pengar. Det är en Yamarin med Yamaha motor och det är Yamaha Scandinavia som är agenter för dem precis som med Buster. Jag har även haft lite reklamationer. Mindre justeringar har jag gjort helt själv utan att blanda in försäljaren. En fläkt pajade och den skickade de bara så monterade jag själv.

Sen har jag haft en stor reklamation på min båt oxå som jag inte kunde göra själv. Enligt garantivillkoren ska man som köpare ombesörja transorten till inköpsstället men redan när jag reklamerade sa jag att jag ville få det fixat lokalt, så blev det oxå. Den enda nackdelen med det var att det tog nog lite längre tid än om jag bara haft min säljare att tjafsa med. En kul sak är att det inte var den lokala Yamarin-återförsäljaren som fick uppdraget att fixa min båt utan en helt annan firma. De är i folkmun kända för att va just krångliga o tramsiga o skulle mycket väl kunna fälla en sån kommentar du fick höra. Om du vill veta vilka firmor som detta rörde sej om kan vi ta det privat via meddelanden.

Slutsatsen är att min erfarenhet är att Yamaha-Scandinavia ställer upp om det är nåt på båten som behöver fixas. Jag tror att din lokala firma helt enkelt blir tvingad att fixa din båt eller gör man som i mitt fall att man lägger ut det helt o hållet. En Buster X är ju inte stor så i värsta fall kan du ju traila den dit du köpt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båda är autoriserade Yamahaåterförsäljare. Har inget emot min lokala handlare, gillar säljaren men däremot är de kända för att strula. Har även köpt en båt där tidigare så man tycker ju att de borde kunna erbjuda samma pris. 

Den nya handlaren där jag tänker köpa båten har givit ett bra intryck. Är bara rädd för vad som kommer hända om det strular. Dock känns det bättre när man vet att Yamaha Skandinavien även hjälper till.

Kan avslöja prisskillnaden och handlarna i ett privat mail för den som är intresserad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är intressant är att många återsförsäljare påstår sig prioritera egna köpare om du behöver service eller reparation mitt i högsäsongen. Hur mycket du är beredd att betala för det är det bara du som vet, inte kul att få ett fel 1.a dagen av båtsemestern.

Jag tycker att svaret vi hjälper inte dig om du inte köper båten hos oss sänder MYCKET starka varningssignaler till dig som köpare. Många återförsäljare hävdar att de tjänar väldigt lite pengar på att sälja båtmotorer jämfört med att serva och laga dem.

Yamaha har bra kvalite, jag hade en (2-takl) i 13 säsonger och de enda gångerna den skulle på verkstad var efter mina egna bottenkörningar.

Tänk också på att Yamaha motorer är MYCKET stöldbegärliga, tyvärr. Drömmer själv om en Buster L med 50 hk, men i Nynäshamn vid en obevakad brygga kommer den aldrig klara sig en hel säsong. Här är det äldre tvåtakt på en äldre plastbåt som gäller.

Så jag har inga klara besked till dig utan bara några aspekter att fundera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag blev väldigt besvärad att den kommentaren att de inte rör andra båtar. Finns det GPS spårsökningssystem till Busters båtar och Yamahas motorer? Detta borde vara avskräckande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...