Saga29 0 Postad 9 Januari , 2011 Hejsan, skall köpa ett par solceller för att kunna ligga still lite längre med vår motorbår utan att behöva ladda med motorn. Undrar om det är någon som vet hur det funkar med att sätta dessa på cabintaket, plant, och placera dem bakom takluckorna så att dessa vid varmt väder, bästa laddvädret, delvis kommer att täckas av de öppna skjutluckorna. Har hört att det är försumbart med den skugga som luckorna ger, men undrar då dessa ju är försedda med folie som hindrar både ljus och värme att koma in. Ljuvlia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nifenfejja 0 Postad 9 Januari , 2011 Vissa paneler klarar skuggning bättre, de har en förbikopplare som kopplar bort skuggade celler. Annars ger panelen bara den spänning som den sämsta cellen producerar, dvs en skuggade = nästan noll. Skugga ger stor förlust generellt. I bland kan det vara bättre att sätta panelen, oskuggad lodrätt och då ochså få reflekterade strålar från vattenytan. Enl en test jag hittade häromdagen, hittar dock ej den länken nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 9 Januari , 2011 Varför inte sätta dem på skjutluckorna, då slipper du fundera på skuggningen. Jag har min 100 w plant på taket och det funkar suveränt, startade kylen vid blötläggningen och drack kalla öl ända till upptagningen....och jag har bara115 Ah förbrukningsbatteri. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robnil 0 Postad 10 Januari , 2011 Hej. SXKs tekniska nämd har skrivit om solceller. Även en hel del mätdata. http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/solpan.htm robnil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 10 Januari , 2011 Skuggning ger (i princip) oförändrad spänning men panelen levererar inte så mycket ström. Att ha hela panelen i solen är viktigt för maximal laddning. Det kan vara effektivare att ha flera små paneler om man kan sätta panelerna så att en panel är helt oskuggad. Dock måste man se till att strömmen inte kan gå bakvägen genom den skuggade panelen. Mina paneler har inbyggda backdioder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Januari , 2011 I sommar har vi haft två paneler på tillsammans 50 W. De har suttit på en targabåge i aktern där det oftast har oskuggat läge och horisontellt monterade. Det kommer nog att bli mer såna fula targabågar då det är ett utmärkt ställe för allehanda apparater. Vi tyckte att panelerna gjorde viss nytta men behöver betydligt mer kräm. Mer än 15-20 Ah per solig dag blev det nog inte. Vi gör väl av med c:a 50Ah per dygn så det blir mer solceller i sommar. De är ju sällsynt försynta kraftproducenter och inte heller så dyra. Kräver inget underhåll vad jag kan komma på. Dessvärre kan man inte påräkna kall öl när man har båten vid bryggan då en vecka utan sol drar ur batterierna i botten så kylen stänger vi av då för att rädda batterierna. Men med tre ggr så mycket solcell så klarar man kanske en kyl som får stå på om det inte blir många mulna dagar i rad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser