ChristerN 2 573 Postad 9 Januari , 2011 Hej I min nästan sprillans båt sitter en Ladix landströms installation (samma som Defa/Calix). De har lite speciella kopplingar för att det ska vara idiotsäkert att installera även för en lekman. Jag håller på att göra om en del med elen och kommer byta den lite klena Ladix-laddaren som sitter nu mot en kraftigare CTEK-laddare en liten för startbatteriet. CTEKarna har inte Ladix-kopplingar utan har vanliga standard-proppar. Jag har nu som alternativ att antingen köpa en Ladix-koppling med dubbelt stickproppsuttag för 655kr eller ett IP-klassat standard dubbeluttag för under 100-lappen. För det senare alternativet måste jag klippa av Ladix-kopplingen och ansluta på vanligt sätt med kablarna direkt i uttaget. Jag har vad man kallar nödvändig kunskap inom området för att göra enligt alt 2. För mig var det först självklart att koppla ett standard-uttag men sen började jag fundera på om det skulle se konstigt/amatörmässigt ut med olika sorters kopplingar i samma system så nu slänger jag ut en allmän fråga: Hur skulle du ha gjort? Annan input? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 Januari , 2011 Din fundering där om utseende visar väl att det kan spela in? Och eftersom din båt är nästan ny så kan det vara en viktig faktor. Så är detta viktigaste faktorn så gäller nog dyrt uttag, så hade jag gjort - och jag har elbehörighet! Fast... om du tänker framåt? Jag tänker så här. Om det bara är ett enda uttag du ska göra så spelar kostnaden inte in så stort? Men på sikt så kommer frågan om hur du kopplar ur landström till varmvattenberedaren in? Och i min båt så håller jag på att fixa en micro. Det för med sig ganska mycket... en stor inverter samt en undercentral för distribution. Som jag gör den skulle Laxix grejor vara orealistiskt dyra. Då har jag inte ens berört problem med galvaniska strömmar inducerade via 230V. Som du iof kan undvika med att använda fyrkantmärkta förbrukare? ( dit hör normalt inte micro men nog alla laddare bedömer jag... ) VV-beredaren brukar man sätta på ett uttag där man drar ur stickproppen för att fysiskt bryta jordledningen ( men har du nödig kännedom så... ; ) Så det är mitt tips. Tänk framåt. Fast ska du sälja om två år så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 9 Januari , 2011 Mitt råd är: Köp ladixgrejer om du nu har det. Det finns inget värre i en båt än hemmapulliknande installationer som även sänker värdet på båten. Så med tanke på det är 665,- en struntsumma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 11 Januari , 2011 (samma som Defa/Calix) Vet du om dom är likadana som Defa eller Calix? För dom har ju olika kontaktstycken. Har alltid undrat om det är det. //PER Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 11 Januari , 2011 Kollade nu, det är DEFA, det är ett annat märke som är Calix. Men kan du inte sätta ett vanligt två hål i väggen-uttag och ansluta laddaren med stickkontakt? Senast ändrad av nbottning | 11 januari 2011 | 21:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 11 Januari , 2011 Hmmm kanske var det som kostade 665 :-) Men jag tänkte på ett vanligt, samma som i bilen. enkelt. svart. Senast ändrad av nbottning | 11 januari 2011 | 21:30 Senast ändrad av nbottning | 11 januari 2011 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 11 Januari , 2011 Sånt här: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 13 Januari , 2011 OK, sökte på nätet på Ladix och hamnade på Comstedt på en sida som handlade om Calix och med samma produktnummer som Ladix/DEFA. Men du kanske har rätt? Alternativet med ett vanligt två hål i väggen-uttag avsett för utomhusbruk är det som kostar 59:-. Ladix/DEFA kostar motsvarande med speciella intag/kopplingar 655:-. Suck... Går nog på tidigare förslag att det i sammanhanget är en liten kostnad att investera 655:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 14 Januari , 2011 Ladix prylar finns hos KGK och är defa. Tror Calixprylarna till båt heter Calix. Men använd det svarta uttaget jag lagt in en bild på. Är ju med Defa-anslutning och kostar ett par hundra om man inte går till bilskroten och köper ur någon nyare skrotat bil.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 15 Januari , 2011 Fast det var ett dubbeluttag jag behövde, dvs liknande det vita på den tidigare bilden. Var handlar jag KGK-grejer (detta dubbla uttag) billigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 15 Januari , 2011 Alla är ÅF för KGK, bilhandlare, reservdelsfirmor, båtaffärer, mm. På (bildelssidan som jag jobbar inom) är Autoexperten den som är knuten till KGK. Billigt, nja, det blir det knappast. Gå in på en Mekonomen och fråga om mekonomenkortets 10% på tillbehör även gäller om de tar hem en sak från KGK, då har du knappt en lunch intjänad .-) Men, måste uttagen vara kloss mot varandr? Köper du bablage på bilskroten från en nyare smälld bil kan du ju med en grenkontakt och lite sånt säkert få två uttag rätt nära varandra, snyggt, med hög IP-klass och till ett vettigt pris. Har själv samlat en del motorvärmarinstallationsmaterial de senaste åren för att kunna dra enkelt och säkert när jag kommer dit i mitt båtprojekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 15 Januari , 2011 Tack för tips. Ska kolla med närmsta Mekonomen. Uttagen behöver inte vara precis bredvid varandra men eftersom jag inte har någon skrot i närheten och sällan har vägarna förbi någon heller så faller nog detta alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 15 Januari , 2011 Ja det seriösa alternativet är ju att bita i de sura och köpa den rätta -dyra- prylen direkt. Är ju lite annat när jag ska dra el i en gammal 70-talsbåt. Då är helt plötsligt det seriösa att använda återvunnet skrot ur bilar .-) Men som sagt, Autoexperten är KGKs egna led. En Mekonomenbutik kan se lite olika på hur man gör med frakt osv om man ska beställa en del till en kund från KGK. Men har du vägarna förbi Boden eller Kalix så lovar jag att Mekonomen där fixar det fraktfritt. Annars får dom med chefen att göra :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 16 Januari , 2011 Hehe... Långt till Boden/Kalix för mig men man vet aldrig. Tack för erbjudandet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 573 Postad 21 Januari , 2011 Tydligen så är det Calix i alla fall! SeaSea sa DEFA till mig men enligt leverantören av båten är det Calix som de beställer för att bygga om/ut landströmsinstallationerna på Ladix-system. DEFA har annan koppling. Det går mycket runt i detta ärende! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser