Tommyss 0 Postad 9 Januari , 2011 Ja är väldigt nöjd med mitt king cobra drev på min bayliner 2755! Men däremot den äckliga forden som sitter under motorluckan ha ja tröttnat på. 3l nm! med sina vakumstyrda sista portar på förgasaren så har de en tendens att dra mycket soppa. så nu igår fick ja tag i en mercruiser 92a som är 0.1l mindre i storlek att den har 2ports förgasare och ändå 30hk mer än min 5.7a!! så nu undrar jag helt enkelt, passar mercruisern rakt på mitt king cobra drev??? eller måste ja bygga om en massa? Hjälp mig nu snälla någon!!? mvh// Tommy åland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorhul 0 Postad 9 Januari , 2011 Jag kan inte det här men vill tipsa dig om boatlife.se om du inte får svar här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 9 Januari , 2011 Ring värmdö motorteknik de vet. www.motorteknik.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 9 Januari , 2011 Hej ! Det verkar konstigt att det skiljer så mycke på effekten För har du en 2 port eller en 4 ports förgasare på en mericruser så skiljer det ca 30 - 40 hp på motorn Jag renoverade min 4 portsförgare på min Coronet kostade 1250 kr för arbetet plus renoveringssats fick ner förbrukningen ganska rejält har tyvärr inga siffror Motorn gick betydligt bättre efter reoveringen . Men ditt drev . Har för mig att du måste byta något men kolla med dom på Drev.se http://www.drev.se/ Mvh Torgny Senast ändrad av Torgny-3055 | 09 januari 2011 | 18:54 Senast ändrad av Torgny-3055 | 09 januari 2011 | 18:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 10 Januari , 2011 Om det är en Ford 5.8 (Jag hade en likadan i min 2455 -89) så bör du troligen bara byta bränslepump för att åtgärda förbrukningen. Jag fick prata med en kunnig person på Hansen (http://www.hansenracing.se/hrmarine.php) som upplyste mig om att raketforskningstekniken (obs! ironi) i den motorn tar emot all soppa den får från bensinpumpen. När pumpen blir gammal hårdnar ett membran och den ger då för högt tryck=för mycket soppa=sjukt hög förbrukning. Vår 2455:a gick från 2,5 till 1,6 l/nm efter bytet av pump. Ring Hansen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tommyss 0 Postad 10 Januari , 2011 tack för alla bra tips! satt och googla halft ihjäl mig och lyckades hitta en tråd från amerikatt där de stod att man bara måste flytta främre motorfästen 8tum. får se hur de går. motorn åker ut i helgen ur båten iaf! jo det är en likadan. dedär med pumpen lät intressant!! men lite för sent tror ja. den ha typ rastat nu.. hade du oxå vakumstyrda sista portar på förgasarn?? men 2.4 e ju lite i förbrukning! min tog 3l nm hela sommarn!! sluta räkna efter vi kört upp sammanlagt 3500¤ (35,000kr) i soppa på 3 veckor.. :S:S:S:S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antos_74 0 Postad 8 Maj , 2013 Hej! har du någon mail, skulle vilja höra lite om flipper 787 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HanneZ82 9 Postad 8 Maj , 2013 Nej den passar inte rakt på. Antingen behöver du någon form av konverter mot skölden alternativt byta sköld och drev, samt att avgassystemet är annorlunda. Det är de stora delarna. Sen är det motorfästen, vajrar m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 8 Maj , 2013 Skulle det inte vara klokare att uppdatera den motor du redan har ? Så hade jag börjat ... Typ , den enkla vägen ;-) Själv har jag två Fordar i båten , 5.0 Efi från 1995 , och dom drar totalt 3L /nm ..i 26knop . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 8 Maj , 2013 Bensinar V8:or drar extremt mycket soppa. 4-portsförgasaren hjälper bara till att se till att motorn inte hamnar i ett lean state. Bayliner 2755 är en stor tung båt som ska plöjas fram genom vattnet i planingsfart. Då drar det soppa. Inget konstigt med det. 2 eller 4-portars tror jag inte spelar nån roll. En insprutare kan säkert dra något mindre, men inte mkt mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Weber Postad 8 Maj , 2013 Hur mycket man än skruvar på en Ford så förblir det en Ford Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser