boso 0 Postad 8 Januari , 2011 Jag måste skarva ihop 220V kablar från 2 st Qtek laddare i motorrummet (bensin) för att sedan gå vidare med en kabel till uttaget för 220V. Vad ska jag välja för skarvdon, förmodar att skarvdon typ som man har hemma inte duger. H/b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Januari , 2011 Jag skulle löda ihop kablarna och sätt linkrympslang över, är det på ett riktigt torrt ställe så funkar säkert vanliga skarvklämhylsor. Edit: Hoppla hoppla, läste 12 Volt, ursäkta, gör inte som jag skrev, kunde inte ta bort mitt inlägg Senast ändrad av Westfjord26 | 09 januari 2011 | 06:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Januari , 2011 Jag skulle skarvat i en riktigt tät skavdosa avsedd för spänningen ifråga, men jag är ju yrkesskadad. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 8 Januari , 2011 Jag kan bara instämma med Tommy, både i fråga om skarvmetod och om yrkesskada... Varför måste du skarva anslutningskablaget? Kan du inte installera ett dubbelt uttag istället så varje laddare får varsitt uttag? Senast ändrad av Flipp760 | 08 januari 2011 | 22:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Januari , 2011 Naturligtvi skall man ha två riktiga kapslade jordade väggutag för två laddare. och dessutom i en riktig 230 volts anläggning med jordfelsbrytare. Helst över en skyddstarnsformator. Man skall aldrig någonsin skarva en anslutningsledning mer än i riktiga anslutningsdon. Det jag vände mig mot var förslaget att göra en lödskarv med lite krympslang över. Det är ju 230 Volt växelström vi talar om och dessutom i en båt. Det är väldig skillnad mellan en 12 Volts likströmsanläggning ( Det är ju en klenspännings men ändå starkströmsanläggning - Lägg en skiftnyckel över batteripolerna så får ni se - nej gör inte det, jag har redan provat), 0ch en 230 volts växelströmsanläggning som både är en lågspänning och starkströmsanläggning. Det var ett lokalt orginal häromkring som en gång myntade uttrycket angående en nyligen avliden person; folk dör som aldrig har dött förr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 9 Januari , 2011 IP klassade uttag bör det vara till dina laddare. Sedan även en jordfelsbrytare. Så ser det ut i min båt, det är en Mastervolt landströmsanläggning. Skarva inte, det blir meck om du behöver byta en laddare, dessutom är det troligtvis inte godkänt heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 Januari , 2011 Löda ihop är inte så dumt tänkt - med tanke på faran för gnistor? Men det är förbjudet att installera 230V på det viset... då ska du inte göra så. Så för att helt undvika faran för gnistor så föreslår jag att du hittar en plats för dina laddare UTANFÖR motorrummet och bara drar in 12V laddkablarna. Alternativt flyttar du också ut batterierna utanför motorrummet. Sedan drar du 230V till stället där du ansluter dem. Har du ett riktigt anslutningsställe med jordfelsbrytare och säkringar för dina förbrukare så är det enkelt. Drar du bara in en kabel så är det ännu viktigare att du gör en snygg installation av laddarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser