Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
JohanFredriksson

Elinstallation toalett

Rekommendera Poster

Hej

Renoverar elsystemet i min båt.

Kan någon ge mig ett förslag på hur grov kabel jag skall ha mellan batteri och toalett.

Avståndet är 4 meter

Toan drar 16 ampere och har en 25amp säkring.

MVH Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit 4kvmm även om det för belastningens skull skulle räcka med 2,5 kvmm.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ELEKTRISKA SPECIFIKATIONER

AMPERE-  SÄKRINGS- LEDNINGSSTORLEK PER LEDNINGSFOT*

SPÄNNING FÖRBRUKNING STORLEK 0'-10' 10'-15' 15'-25' 25'-40' 40'-60'

12 V likström     16                         25    #12     #10      #10     #8       #6

* Ledningslängden är det totala avståndet från strömkällan till produkten och tillbaka till jord.

Bifogar vad som står i bruksanvisningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade nog själv kört med en 10 kvadrats ledning.

Det är i minsta laget om det hade varit en kontinuerlig belastning men toan körs nog mer i korta tryck....  Men jag gillar ordentliga ledningar. Och 8 meter är inte så dyrt att köpa till tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag tolkar din manual korrekt nu så rekomenderar de 8AWG till 25fot som din kabel kommer bli (8meter). 8AWG är 8mm kabel. Så jag hade valt att dra en 10mm kabel och säkrat av den kabeln med en 30A säkring. 10mm kabel får högst ha 60A säkring. Att säkra av kabeln är ifall det skaver hål på den någonstanns så det blir kortis på kabeln. Då är det skönt att ha en huvudsäkring på kabeln nära batteriet. OBS! Denna säkring har inget med säkringen till förbrukaren att göra. Sedan bör du ju självklart säkra av toan med en 25A säkring enligt manualen.

/Björn 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ställer du frågan, och får bra svar och sen säger att installationen du har är okej?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju va bra att få en bekräftelse om man känner sig osäker.

Är du aldrig det?

Jag är det nästan jämt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Westfjord:

Som du kanske läste i första inlägget renoverar jag elsystemet. Byter ut all kabel mot ny förtennad. Var osäker på diametern på den nya och frågade om lite tips här och det har jag fått.

Det jag däremot inte behövde var din  kommentar.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses vilken rappakalja man tydligen kan tillåta sig i bruksanvisningar, förstår mycket väl att du tvekar. Men dass kanske ska ha skitbruksanvisningar? ... :)

Dessbättre har jag drillats lite i elläran, men inte ens då blir smörjan glasklar. Begriper den inte och ersätter med lite normal ellära-räkning. Strunta med fördel i det gråtonade omvägs-pladdret nedan, svaret presenteras längst ner.

Antar inledningsvis att #-tecknet betyder area, och att siffrorna 6-12 ologiskt nog avser kvadratmillimeter. ??
Med normal internationellt erkänd matematik enligt SI-systemet kan man lätt räkna på ledningareor, dvs att här utifrån ett fritt valt max-spänningsfall räkna fram lämplig area baklänges.
Du har alltså 2x4 meter kabel, vid 12 V & 16 A. Vilken minsta-spänning behövs för att dasset skall fungera, undrar man? Står säkert inte i en bruksanvisning av denna usla kvalitet, så jag får hitta på en siffra för att få nåt att utgå ifrån. Tar siffran max 1 V spänningsfall på vägen mellan batteri och dass vid stipulerade 16 A. Alltså minimum 11 volt på själva dassanslutningarna.

Baklängesräkning enligt ohms lag ger då att max tillåten resistans är 0,0625 ohm (enl. R=U/I <=> R=1/16).
Koppar har specifika resistansen 0,0175 ohm per meter, om arean är 1 mm^2. (0.0167 vid helt ren koppar, men föroreningar i industrikoppar ökar resistansen något). För att här få ner resistansen till rätt nivå (antagna 0,0625 ohm) - givet 8 m kabellängd - behövs alltså något större area än 1 mm^2. Närmare bestämt (enl. R= 0,0175 x L(meter) / A (mm^2), där alltså L=ledningslängd och A=area. Således omflyttat : A=(0,0175xL)/R <=> A=0,0175x8/0.0625 <=> A=2,24 mm^2.

Drygt 2 kvadratmillimeters ledningsarea behövs alltså om hela 1 volts spänningsfall tillåts, givet att jag räknat rätt ;) Nu har du ju tydligen en 25A säkring som antas brinna av innan kabeln tar eld, och sådana antas lösa ut inom en sekund vid 1,4 x märkström, alltså här 35 A (rätta mig gärna).
Finns en brandrisk-tumregel angående sk strömtäthet i fordons-el, max 4A/ mm^2 som här tar över och alltså ger minimumarean (( 4 mm^2. ))

MITT SVAR ALLTSÅ: använd (minst) ((4 mm^2 ledningsarea (ger 0,56 V)) spänningsfall vid 16A).
Strunta i rappakalje-bruksisen och gå på förnuft och strömtäthets-regeln.
/ Thomas
Sen edit enlig påpekande nedan: använd minst 8 mm^2 ledningsarea (ger 0,28V spänningsfall vid 16A.)

Senast ändrad av Thomas-1 | 08 januari 2011 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till er alla och till Thomas-1...

Nu får ni sluta att sitta här och skriva saker ni inte har koll på. Slutade att jag gick ner till garaget och kollade i kabeltabellen vad som gäller. Har en kabeltabell med rekomenderade grovlekar. Och i denna installationen, 8meter kabel, 25A vid 12V = 300W,  så rekomenderar den över 8mm kabel.

Det som står i bruksen är det internationella måttet för kabelgrovlek. Kallas AWG! 20AWG är 0.5mm kabel och 0000AWG är 95mm kabel. Tvärt om mot den skalan vi är vana vid här i sverige.

Enligt manualen så är det alltså 8AWG som rekomenderas. Allså 8mm kabel. Och då 10 mm kabel är en normal standardstolek här i landet så är det helt okej att köra på den.

Att köra med ett spänningsfall på över 0.5V är inte bra. Finns många 12V saker som inte alls funderar som de ska då. Tex, slutsteg till stereo kan nästan börja fara illa av det.

Så i detta fallet då TS ändå skulle byta kablarna, byt till rätt storlek och gör inte samma fel ännu en gång. Och till alla er andra, sluta tro saker och gissa. Ta reda på det rätta, annars är det bättre att ni låter någon som kan göra jobbet. Visst, det kanske fungerar men kan lika gärna skapa konstiga fel som blir svåra att felsöka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

BMF:
Håller med om 8 mm^2, strömtäthets-regeln är absoluta max avseende säkringens styrka.
Blir ju drygt 6 mm^2 vid 25A säkring.

Kroknade tyvärr lite mot slutet i förra inlägget, men men. Förhoppningsvis kan nån ha nytta av de faktiskt enkla räknereglerna för spänningsfall i andra sammanhang, var min tanke med dem. 

Mvh Thomas

Edit: Verkar vara nåt amerikanskt system, internationellt använder man det sk SI-systemet ...

http://www.interfacebus.com/AWG-table-of-different-wire-gauge-resistance.html

Senast ändrad av Thomas-1 | 08 januari 2011 | 22:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ähum.... äh...ja...   som sagt.... 10 kvadrat verkar väl lämpligt då?

Och återkom gärna med fler frågor, gärna även erfarenheter av ombygget.
Tror det är många som behöver uppgradera / byta ut delar av sina elsystem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag installerade en ny Jabsco tystspolande i höstas. Fanns 2,5mm kabel(20m från elpanelen) framdraget som jag använde då förra ägaren/varvet hade el-konverterat alla vanliga pumptoaletter o dragit dessa. När man använder toan så peakar strömmen på 20A i 1-2 sekunder.  Fungerar finfint.. dock så underar jag hur Jabscos icke tystspolande låter för denna är allt ifrån tyst.. En kompis som har samma modell, men med klenare kablar har inte samma volym i sin mugg, men den fungerar likabra den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde 6 mm2 kabel  ca 3m till elpanel enkelväg.   har man gjort ett rejält lass så lär man ångra förtunn kabel hehehe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...