Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Putteman80

Bella 561 HT 50 hk 4-takt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har haft mycket nytta av detta forum!

Nu har jag fått nys om en Bella 561 HT med 50 hk 4-takt. Detta är minsta rekommendationen som Bella har haft på den båten, har varit mellan 50-90 hk. Självklart hade jag önskat fler hk, men då denna båten med den motorn blir ganska oattraktiv så avspeglar det också priset, och jag tilltalas av modellen, men är inte beredd idag att lägga till för en med t.ex. 75-80 hk.

 

Min referens är att idag har jag en Ryds 510 GT med 50hk 4-takt, ca 25 knop. Jag skulle vilja kunna använda Bellan till samma saker som Rydsen, dvs dra ring, ev. lite vattenskidor, kunna åka 4-5 vuxna och båten ska plana. Naturligtvis blir den inte snabb, men kravet är inte snabb, utan att den ska plana, och gärna inte lägre fart än Rydsen. Vad tror ni om detta? Någon som kanske har erfarenhet?

 

Motorn är en Mercury 50hk 4-takt från 2007. Är det möjligtvis så att den är lätta att skrämma upp några extra hk i kanske?

 

Hoppas på lite kommentarer.

 

MVH

/Putteman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Jag tycker det låter lite med 50hk på en båt på 570 kg.

Du kan få ännu lite mer nytta av detta fina forum genom att läsa vad båtägarna har skrivit om just denna båt. För denna finns det en recension en bit ner på sidan:

http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=535&battypID=21

 

Varför inte kolla om det är någon som haft en 50hk 4t på sin och maila och fråga? Det är ju ganska många som har/har haft en 561:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många ska ni åka i båten? Dra ring och speciellt åka vattenskidor kommer bli riktigt trögt med 50 hk. Det kan nog alla här skriva under på.

Även om priset är bra så ska det vara extremt bra, räknat med möjligen bara inbytesvärde på motorn för att du ska slå till tycker jag. Anledningen till det är att jag tror att du efter första säsongen kommer att vilja byta motor alternativt sälja båten. Jag vill inte såga dina idéer om detta köp totalt med realistiskt sett tror jag det kommer bli så att du tröttnar på denna kombo rätt så omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min personliga åsikt är att man bör satsa på en motor som är så nära max-storlek som möjligt. En stor motor behöver inte åka på fullgas hela tiden och slits mindre samt drar mindre bränsle. Dock så kan det vara intressant att köpa ett undermotoriserat ekipage om priset är det rätta. En 50 hk fyrtaktare torde inte vara alltför svårsåld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med föregående talare. Att köpa en båt med den minsta rekomenderade motorn är ofta ingen bra lösning. Man bör iaf lägga sig kring medel för vad som är rekomenderat, i detta fall ca 70hk. 4-taktare är också segare än 2-taktare och det kan göra att båten blir seg i planingsmomentet och då blir båten jobbig att hantera när man måste gasa och sänka farten när det kommer stora vågor och liknande.  

Man får också fundera på vad man ska ha båten till. Är det du och frugan som uteslutande ska åka med båten för att åka ut och bada. Eller ska du ha fler personer i båten med packning för transporter och liknande så är det alltid bra med extra kraft då man vet att det alltid finns extra pulver ifall man behöver.

Orkar du så kan du ju sälja av motorn och därefter köpa en som känns bättre lämpad för båten. Om du då inte vill lägga ut mer pengar som du skriver kan du ju köpa dig en två-taktare som har mer hästkrafter men till samma pris som du sålde 4-taktarn för.

Jag antar att det är denna båten du kollar på:

http://www.blocket.se/stockholm/Bella_561_HT_30041304.htm?ca=15&w=3&last=1

mvh Henke



Senast ändrad av Rolle85 | 08 januari 2011 | 14:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade 75 hk Mercury på min Bella 561, det var i mina ögon det minsta man bör ha.. Jag hade gärna gått på en 90 hk. Det var iofs moderna 2-taktare, rappare och mer varvvilliga än vad en 4-takt är. Iofs även med något mindre vrid. Kan inte säga bu eller bä för din räkning, men min erfarenhet är som ovan, gå på en större motor - det blir bättre i längden. 

Tänk även på att du kanske ska sälja den en dag - där blir den lika svårsåld (om den är det) som idag..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar!

 

Tyvärr så blir ju svaren precis som jag hoppades dom inte skulle bli, men ändå trodde. Kanske inte helt lyckat ekipage helt enkelt.

Jag bara reflekterar över ett par saker. Min referens som jag nämner idag har också lägsta rekommenderade effekt, och den planar med fem vuxna och har funkat till ring osv. Kommentarer om skillnad mellan 561 HT och 510 GT?

Min referens gör ca 25 knop idag, och jag har bara hittat en person på nätet (dansk) som säljer en 561 med 50 hk och uppger hastighet, och dom uppger ca 25 knop.

Kan det vara så att som någon beskrev det båten bli lite seg osv men att det fungerar och den faktiskt planar? Eller är det kanske större problem med liten motor på en HT då oftast dom som åker med sitter långt bak. I en styrpulpet så brukar det ju bli naturligt att viss vikt placerar sig långt fram i båten på ett annat sätt.

Tipset om lundins marin med elektronisk trimning, kan det rädda upp situation till att bli ok när man då får 60hk istället?

Någon som har egen erfarenhet utav 561 HT med 50 eller ev. 60 hk?

 

Jag litar på era kommentarer, det är däför jag gärna frågar vidare. Men man vill ju gärna att kombinationen ska vara bra.   ;-)

 

/Putteman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det var jag som nämnde segheten då jag varit med om att ha båtar där jag upplevt att motorn gjort båten mer svår- och jobbig att hantera med för liten motor.
Har du tex flera personer i båten kommer båten ta god tid på sig att komma upp i planing och risken finns ju att du inte kommer över farten för att få den i planing.

Nu vill inte jag måla fan på väggen men det kan ju faktiskt vara så att den nuvarande säljaren faktiskt gör sig av med båten då han konstaterat att den inte klarar av dennes behov och upplever att han inte har de krut han skulle behöva när han transporterar packning och lite vänner i båten.

Jag har tex själv idag en styrpulpet med den största godkända motorn får båten (en rapp 2-taktare på 60hk) och skulle aldrig vilja byta bort denna mot något annat. Planingsmomenten går på 2 sekunder och även fast vi är 5 personer i båten plus packning planar vi upp i ett ögonblick. Det är för mig en trygghet att veta att jag alltid har en motor som är start nog att hantera vad jag än utsätter den för.
Troligen kommer en potentiell köpare en dag när du vill sälja båten också bli fundersam över hur båten beteer sig med minsta möjliga motor.
 



Senast ändrad av Rolle85 | 10 januari 2011 | 09:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara uppdatera er som hjälper till för att ge lite feedback.

Det stämmer att det är den som står hos Yamaha Marine Store i Norrtälje. Dom har med all rätt haft långt julstängt, och öppnade på riktigt igen igår. Pratade med en kille där igår, och tyvärr så var det någon som har kontaktat dom och varit intresserad nu under helgerna, så båten är reserverad.

Vill nämna att det var en väldigt trevlig är ärligt snubbe som jag pratade med, och vi pratade lite om just motorvalet. Han visste att det varit ett pensionärspar som åkt två personer med denna, och det hade väl fungerat, men han trodde också att motorn är i minsta laget. Han som är intresserad av den och reserverat skulle dom isf byta motor innan leverans redan, till en något kraftigare tvåtaktare.

Alltså precis enligt era rekommendationer......

 

/Putteman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja det låter exakt så som jag trodde då jag hade gjort samma sak. Motorn är säkert attraktiv för någon annan med en mindre båt och köparen själv får en bra slant att köpa sig en riktig motor, dvs en två-taktare.

mvh Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...