Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Nikodemus67

Segla virtuellt jorden runt

Rekommendera Poster

Seglingsabstinens? Gå in på www.Sailonline.org och delta i de virtuella kappseglingarna. Just nu pågår en jordenruntsegling i sex etapper där etapp två startar på fredagkvällen. På lördagkväll seglas ett kort race på 45 Nm på en insjö i USA.

Är man tävlingsgalen som jag är det lätt att bli sittande vid datorn lite för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nästan lust att anmäla tråden och trådskaparen.wink

För ett par år sen var det en kappseglare på ett annant forum som gav en liknade blänkare. Jag kunde naturligtvis inte låta bli att kolla. Det var det dummaste jag har gjort.

Efter den kollen är jag fast. Saionline är beroendeframkallande. Man kan bara inte låta bli att kolla på nästa seglin och nästa och nästa och nasta ..........................................................................

Det dumma är att jag saknar helt tävlingsistinkt och är inte ett dugg intreserad av kappsegling i verkligheten. Ändå kan ja inte låta bli.

Långa seglingar som den som startar efter midnatt 00.30 svensk tid är bra på det sättet att de inte behöver passas så mycket. Och man kan faktiskt segla upp sig riktigt rejält om det skiter sig från början - eller tvärt om som för min del i den första etappen.

Jag startar alltid med timer. Dvs man lägger in en kursändring innan start och fördröjer den. Ibland kan jag göra det många timmar innan. Om jag sitter vid datorn kan man starta en timma innan. Man ser när alla båtar dragits tillbaka till starlinjen. Då kan man starta och båten släpps exakt på startiden. I korta lopp är det ju ganska viktigt en minut för sen i starten och du hamnar långt ner i fälltet. Och det vill man ju inte - trots avsaknad av tävlingsinstingt.

Jag tycker bäst om korta seglinga som tex Ornö runt. Där sitter man i stort sett klistrad vid datorn i 2-3  timmar.

Det startar en segling i morgon kl 18.00 svensk tid som är ca 150 distansminuter lång.

Men som sagt kolla inte på sailonline. Det är beroendeframkallande.

Skulle ni va så dumma så att ni ändå gör det och anmäler er till nån segling så kan ni ju göra ett inlägg i denna tråd och tala om vad er båt heter.

Min heter Toaen

tommy

post-945-1394236591,2487_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ca 10 minuter, alltså kl.18.00 startar Lake Winnebago Race 2011
på sailonline,se. Ligger på startlinjen klar för start.

I SOL'S IMOCA Global Challenge 2011 - Leg 2 som startade strax efter midnatt ligger jag just nu på 10;e plats och har bara 4377 distansminuter kvar till mål wink

Det går fortfarande bra att stara och att segla ikapp

Senast ändrad av toaen | 08 januari 2011 | 17:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo nog är det beroende framkallande, synd bara att det inte finns mer än en dator i hemmet tonåringen okuperar så det blir sena starter och girar men jag har trimmat grabben till att justera kursen åt sin farsa smiley båten heter Frida

// Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sena starter behöver du ju inte lida av. Du kan ju programera starten långt i förväg. se bilden i mitt inlägg ovan.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har de senaste dagarna botat min abstinens med

Oerhört läckert och känns som båtarna funkar realistiskt. Verkar dock vara en annan form av segling än sailonline.

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste jag bara prova!!!!! blush

Går det at bara träna med????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...