Gäst Peter Postad 4 Oktober , 2004 Hej, Har köpt en bättre begagnad båt & Yamaha 60 2takt - 88 med fjärrkontroll. Motorn startar kanon (dutt på nyckeln) när den är varm och på sommaren. Nu på hösten ca ett batteri per tur :-( (har man väl fått igång den funkar det bra). Har ingen instruktionsbok och undrar hur man ska göra enligt instruktionsbok och ni som har erfarenhet från dem. Känns som den blir sur även om det inte doftar för mycket, startar till slut på en el två cylindrar. Snälla, ge mig tips så säsongen inte blir så kort... mvh Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 4 Oktober , 2004 Hej Kolla att chokespjället verkligen fungerar. Ofta brukar chokesolenoiden ge upp. Testa att dra ut det manuella chokereglaget nästa gång, om du inte gjort det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 1 November , 2004 Tack för tipset. Var ute i helgen och testade med använda choken på motorn istället. Startade som en dröm på andra nyckelvridningen. Solenoiden verkar dock funka men den verkar släppa direkt, av eller på så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 1 November , 2004 antar att du har en liten gummiklädd vippbrytare till choken? den får du hålla inne samtidigt som du vrider på nyckeln.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 2 November , 2004 Yepp, den sitter där och verkar funka så tillvida att när man trycker den uppåt smäller chokespjällen igen MEN släpper ganska omgående OM man inte håller knappen kvar. Med knappen på motorn verkar man kunna justera choken så att man trycker in den löpande när motorn väl är igång. Kändes slutgiltigt att ta upp den :cry: men den åker väl i igen när drivisen är borta... Ska byta impellern innan dock, är det någon som har bra tips, typ hur man delar växelstången? Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 2 November , 2004 Hade samma problem på min yamaha -84 50hp.. Fick känslan av att att elchoken gav upp när man vred på nyckeln så att startmotorn började gå.. Fick känslan av att alla ström då gick åt till startmotorn och det inte blev nåt kvar till att hålla elchoken. Som tur är går det ju manuellt också.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nils Postad 3 November , 2004 Man måste hålla upp vippbrytaren hela tiden man vill choka, dvs om du släpper så åker choken tillbaka... lite taskig konstruktion, det är on eller off, inge mellanting! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tolle Postad 3 November , 2004 Har samma problem som Sudden med min Yamma 50 från -83. Startar med dutt på nyckeln varm men är väldigt seg när den är kall men elchoken funkar klockrent. Jag har provat med att ge lite gas och då startar den lättare men varvar upp så jäkla fort och när jag drar av på gasen hostar den till å dör. Hittar inget lagom läge. Min fråga då, ska man behöva stötta med gasreglaget vid kallstart eller ska den sparka igång på enbart choken? Kanske tomgången är för låg eller så går den för magert... Fler förslag? Sen svar ang. riggdelningen. På min motor var det bara att lossa alla 5 (fem) bultar som höll underdelen av riggen och vicka lite försiktigt så lossande den så lätt så. Den femte bulten sitter innanför trimfenan. Drivaxeln och växelstången är delade med splines så det är bara att dra rätt ut. Detta under förutsättning att allt är i ordning och inte har rostat fast. /Tolle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst nils Postad 4 November , 2004 upp med lite gas, på med choken och sen får man dutta lite med choken och hålla högt varvtal en kort stund för att den ska gå jämt (eftersom det inte finns nåt mellanläge på elchoke så måste man ha lite varv och sen dutta när den vill ha lite mer soppa) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik, gbg Postad 25 Juni , 2005 Hej jag har samma startproblem med min -89a 60hk. vad göra åt svårstartad motor? Kan de vara så enkelt att batteriet e för kasst eller v startmotorn så at den inte rycker igång motorn tillräckligt snabbt? jag kan ju iofs köra länge på startmotorn utan att den sackar i fart. vad kan va fel när man har gnista, bensin och starmotor? får igång den med startgas. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser