Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
blixten31

Söker segelbåt med sänk- eller fällköl

Rekommendera Poster

Hej!
Undrar om någon kan hjälpa mig. Står i valet och kvalet mellan trimaran eller flerskrov och allt (utom plånboken) talar för flerskrov. Därför sonderar jag marknaden efter segelbåtar mellan 28-35 fot med sänk- eller fällköl (cash is king, ni vet). Det ska vara en mycket god seglare då jag idag har en Albin Express som benchmark. Jag vill inte ha en dubbelkölad historia och ingen båt med för mycket inrikting på crusing - den ska helt enkelt vara en mycket rolig seglare. Jag har hittat en del nya båtar med fällköl men jag skulle bli tacksam för om ni kan tipsa mig om så många ni bara kan komma på, gammal som ny. Har ni egen erfarenhet av dem vore det kul att höra lite och - om resp båt.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delphia tror jag har några modeller som kan passa, 28:an tror jag det  var testades i Segling för ett par år sedan mot en likadan med fast köl. Resultatet visade att det var betydligt bättre ur seglingssynpunkt med den fasta, men rörlig köl har ju sina fördelar. Försök att hitta artikeln, tidningen finns ofta på biblioteket.

Vad talar vi om för budget här, förresten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm? Fällköl?

De flesta lite hotta båtar med flera skrov har nog inte fällköl i  bemärkelsen av riktig köl...

Svärd utan tyngd längst ner har dock många.

Har själv inte seglat Dragonfly men den slår nog det mesta i skärgården!
Mer att läsa, har du redan säkert kollat, på siten    www.multihulls.org

Själv har jag seglat tornado bland annat. Mycket kul när den planar iväg!
Och jag har haft en svintung cruising-katamaran som ändå kom upp i 13 knop ganska lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Guyline

På min båt är det fällbar köl.

Finns många modellar av Guyline.

Tror min båt e´ ganska snabb.

Man kanske inte ser så bra men här är kölen uppe.

Hittade inget bättre kort så här på morgonen:-(

Senast ändrad av sunerotting | 07 januari 2011 | 09:55

Senast ändrad av sunerotting | 07 januari 2011 | 09:57

post-6044-1394236591,2001_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns mängder av fällkölsbåtar. Vad är kriterierna förutom att den skall vara snabb?

T.ex kunna stå på botten vid ebb? Klara visst minimalt djupgående? Hur är det med RCD-klassning, är det viktigt att den är kategori A, eller duger B?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...