Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Sueco

Ta bort invändig färg, slippa eller kemiskt?

Rekommendera Poster

Hej

Har spenderat dagen  i båten och försökt få bort gammal invändig färg och förbereda plastningen. Det slog mig att borde det inte fungera att använda någon typ av färgbortagare så man slipper allt slippandet?

Dom alternativ jag kommit på är:

Kemisk Färgbortagare, kan man förstöra plasten
Varmluftspistol, tål plasten den temeraturen som behövs för att skrynkla färgen?
Måla med någon 2-komponentsfärg som sabbar den tidigare
Tvätta bort färgen med förtunning eller annat bra lösningsmedel?

Jo, jag vet att jag måste slipa ytan innan plastning men kan jag få bort färgen utan slippande så spar jag ämmdå en massa slippande på ställe som jag bara vill göra rena inför ommålning. Vore ju trist att måla båten och den gamla färgen börjar släppa

Så alla ni kloka som har genomgått samma slipelände, finns det några alternativ till slipandet för att få båten plastren, det gäller ju som sgat i tak o på väggarna

Mvh Anders

post-10005640-1394236590,869_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blästra kanske, det går att göra detta mjukt så att säga, utan att det skadar....ger en ren och bra yta som du kan göra vad du vil med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kanske biltemas grovrengörare för att ta bort färgen.

Sedan biltemas lamellrondell sör att slipa ren glasfiberytan. klädesl - riktig andningsmask och en löst sittande T-shirt. Sen en skållhet duch efteråt - av kroppen

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saknar tyvärr tillgång till tryckluft så blästring är tyvärr uteslutet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är det jag använder just nu, tanken var att slippa större delen av dammet genom en alternativ metod. Problemet är ju att vinkelslipen snurrar för fort och har inget bättre verktyg för sådana rondeller. Har kört med en borrmaskin med scotchright på men tar ju så lite yta även om det dammar mindre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tror ni om varmluftspistol då, klara plasten av det om man är lite försiktig.?

Då kunde mna ju köra med den och sedan ta en stålborste för att få bort den skrynkliga färgen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den vinkelslipen jag använder har variabel hastighet och sen försöker jag ha damsugaren stratekiskt placerad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en 1K-färg kan det ju fungera både med kemisk lösning och försiktig värme, även om båda metoderna har sina risker. Men, är det 2K är det slipning som gäller. Tror att Toaens metod är den bästa och snabbaste, ger också bäst resultat. Skaffa engångsoverall med luva, en bra andningsmask, handskar och glasögon och gör sedan det bästa av situationen med dammsugaren som Toaen beskrev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att färgen inte består av topcoat? Det är det absolut vanligaste alternativet invändigt i båtar.  I så fall är det inget annat än slipning som gäller. En god nyhet är att bara när det rör sig om höga krav på vidhäftning och hållfasthet behöver man slipa bor topcoaten helt. I enklare sammanhang räcker det med acetontvätt, grovslipning av ytan och förnyad acetontvätt.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen: En sådan vinkelslip får det bli nästa gång

Peter_K: Jag gör ett test med varmluften o ser om det fungerar. Jag är ganska säker att det är 1K färg då den beter sig som en sådan när mna slipar på den

SeaManiac: Inte en aning om vad det är för färg men ganska säker på 1K-färg. Jag vill ha bort all gammal färg och limrester om jag kan. Speciellt om något ska plastas  men även för att veta att färgen inte döljer något som borde fixas  :)

Senast ändrad av Sueco | 07 januari 2011 | 13:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Liten uppdatering  :)

Värmepistol gillade jag inte då färgen krävde mycket värme. Eftersom jag inte vet vad som händer med plasten så känns inte riktigt bra så jag skippar den.
Det som har fungerat bäst med minst damm har faktist varit en stålborste på vinkelslipen. Den har en liten tendens att gräva ner sig i plasten, så man får ta det lugnt men miljön blir klart godkännt.

Synd att det inte var sommar så man kunde montera en ladugårdsfläkt i ruffluckan, knuffa ut båten och sedan bara slipa på bäst man vill, tyvärr fungerar det inte just nu :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Skall plasta rufftaket invändigt.

Hur tar man bort invändigt färg bäst, inte kemiskt!

Är vinkelslip bäst? Vilken rondell är bäst?

Har läst mycket här och kommit fram till att vinkelslip verkar vara det bästa? Gärna med variabel hastighet? Men vilken typ av rondell är bäst?

Behöver man ta bort all färg (international toplack, en komponent)? Eller räcker det att ta bort det mesta?

Jag kommer att plasta med matta och polyester. Har bytt distansmaterialet med väv och epoxy.

Mvh Jonas

bilder på mitt arbete finns på www.allegro27.com

post-10010626-1394236654,2704_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej
Jag får svara som den nybörjare jag är med dom förutsättningarna jag hade. Har du en polermaskin så testa gärna med den(min var för stor o tung för att jag skulle bry mig men eventuellt skulle julas lilla kunna fungera fint. Annars för du nöja dig med vinkelslipen, den dammar mer men lite dam har ingen dött av, det bara skitar ner ;)

Bäst resultat i förhållande till mängden damm har jag fått med roterande stålborstar på vinkelslip tex http://www.jula.se/stalborste-125707 eller den högra vågiga borsten . Jula har en variant med vridna borst som kunde varit bättre men obalansen vara fruktansvärd så mina armar höll på att lossna. Hade kanske fungerat bättre på en polermaskin på låga varv men hade tyvärr ingen sådan i båten. Köpte en liknade på stålborste på Bauhaus men den var alika obalanserad.

Sedan ska man inte förakta scotchbrite trissa på borrmaskin, den fungerar fint men tar liten yta=lång tid och är inte billigt. Är man inte orolig för damm så fungerar ju vanliga lamellskivor eller scotchbrite för vinkelslip(kopia) men det dammar som fasen. Jag köpte även en http://www.jula.se/blastrar-for-borrmaskin-scraper-soft-123343  men tyvärr han jag aldrig testa den. Jag ska försöka hinna med det nästa gång jag är hemma för jag har några dm2 att slipa

En sak jag märkt med stålborstar är att man får faktiskt vakta lite när man kör med dom. Borstarna har en tendens att gräva ner sig i plasten om man är oförsiktig

Skulle jag göra om jobbet hade jag gjort det ute men en stor fläkt i förpiksluckan och bara skickat ut dammet i vida världen. Tyvärr fanns inte den möjligheten i lokalen jag är i men annars hade det varit guld. En stor fläckt som blåser in och en som drar ut dammet.

Jag ska försöka åka förbi någon helg när vädret är fint och titta på ditt projekt

Edit: Sator påminnde mig, testade värmepistol men krävdes för hög värme för att fungera så det skippade jag. Kemisk borttagning struntade jag i då jag inte hittade någon info hur det påverkade plasten

Senast ändrad av Sueco | 23 mars 2011 | 22:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akta dig för den för den hörgre värme som värmepistolen kan alstra. Det är så lätt att man värmer för mycket och får försvagad styrka i plasten. Glasfiber tål det mycket väl. Men polyester är känsligare.

Håller också med att stålborste kan grotta lite för mycket.  Liten vinkelslip med kraftigaste

scotshbrite aktigaste rondellen är nog melodin. Köp till en liten grovdamsugare från pryltema.

Kembortagare, kanske, kanske...men en rondell slip är nog bäst. Det som är svårt att slipa bort. sitter nog tillräckligt för att måla över. Häftgrund av något slag från samma tillverkare som sista finnish lagret är nog att rekomendera.

Kul projekt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...