Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
badlena

För o nackdelar med måla insidan av skrov?

Rekommendera Poster

Hej!

Ska renovera ruffarna i båten och funderar på att slita bort  klädseln på väggarna och bara måla. Men vill veta för o nackdelar med det. Hade först tänkt att sätta dit typ fuskgalon el var det nu heter men svårt att få det bra..Vad ska man tänka på när man bara målar?

Hoppas på hjälp av er..

/ L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på att renovera förpiken i min motorseglare. Förra vintern rev jag bort mattan och gjörde rent skrovsidan med en grovrengörare från Biltema.

Sen limmade jag på 10 mm liggunderlag, köpt på Ö&B, på skrovet för isolering. Dessutom två lager - jag överdiver gärna wink. Å andra sidan blir det ju bättre isolering.

Utanpå det limmade jag Super Marina melerad (hjertmans 4451-019)

Beskrivit jobbet i min blogg du kan kolla här och lite framåt. thallatha.blogspot.com/2010/02/forpiksrenovering.html

Man kan naturligtvis bara måla. Viktigt att göra rent ordentlig. Grovrengöraren från Biltema, som jag för övrigt fick tipps här på MG om är det bästa jag provat i den vägen. tar tillräckligt mycket i de flesta fall men det blir inte så mycket glasfiberdam.

På vissa sällen kan det nog behövas slipas. Jag använder i huvudsak lamellrondell köpt på biltema när jag slipa glasfiber. Sen så har jag en dremmel toppslip för vissa svåråtkomliga ställen - men det kanske är överkurs.

Tvätta av med aceton.

Sen är det frågan om du skall måla med topecoat. Polyseterplast med färgpigment och vaxupplösning i eller en färg typ Toplack.. Tvåkomponentslack tyker jag är att ta i. eventuellt ett lager grundfärg under. Grundfärg hade jag målat. Bättre vidhäftning och du kanske klara dig med en stryckning av färdigfärgen för att få ordentlig täckning.

Men det blir så himla tråkigt med målning på plastytor. För mig är valet självklart - klä - om målningen inte är en helt tillfällig lösning.

tommy

Senast ändrad av toaen | 06 januari 2011 | 16:11

post-945-1394236590,8065_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket för att du svarade och vilken fin hemsida du har!!

/ L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har ett skrov i enkellaminat och du inte har klädsel på skrovet finns det en stor risk att du får problem med kondens i ruffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inte roligt när kalla kondensdroppar droppar i ansiktet på morgonen....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...