Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
jonke_66

Hoppas inte att detta antas..

Rekommendera Poster

Det jävliga är att staten har ett aldrig sinande behov av mer pengar.

Givetvis ska vi inte skära ned på saker utan göra dem effektivare så man får ut mer nytta.

Jämför med hur industrin kör med LEAN arbete. Om man införde sådant i stat och kommun så räcker dagens pengar till betydligt mer.

Detta är rotproblemet till att man försöker hitta på nya intäkter via skatter.

Bättre (och betydligt mer kreativt) hade varit om förslagsställaren hade föreslagit Inför LEAN 

Den som är kritisk till LEAN ber jag ta reda på vad det innebär i verkligheten innan ni kritiserar.

SCANIA är ett av föredömmen här i landet för LEAN. Man låter ALLA få vara med och utveckla företaget till ett bättre företag. (OBS själv är jag gammal VOLVO gubbe och de är ljusår efter SCANIA)

Staten är 1000 ljusår ifrån VOLVO, staten tror att man löser det genom nedskärningar.

Alltså min ståndpunkt. Det blir inga mer pengar till staten, det räcker nu! Men vi vill ha effektivitet för de pengarna vi betalar.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog akta sig för att göra det hela till en partipolitisk fråga det enda vi och dem som ska finnas för att vi ska lyckas är nog båtfolket vs. politikerna. Det är ju synd att tappa båtfolk bara för att man riktar in sig mot ett visst parti.

All_to_slow inte sosse men inte dum heller...

Senast ändrad av All_to_slow | 07 januari 2011 | 14:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte att det är så många som har sin båt registrerad utomlands av rädsla för förmögenhetsskatten, den avskaffades i sverige 2007, men visst är det så att vissa kommer attgöra detta om denna eländiga motion skulle antas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror nog ganska många låg/ligger kvar med utlandsregistrerat tills valet förra året. En del ligger nog kvar fortfarande pga osäkerheten kring detta med båtskatt mm. Ganska ofta är ju försäkringen billigare i utländska bolag för lite större båtar vilket också är en anledning självklart.

Har varit inblandade i en del projekt som haft med Stockholms landsting att göra i mitt förra jobb. Kan säga att efter att ha sett ineffiktiviteten i bara den lilla del jag såg så är jag inte beredd att lägga EN ENDA KRONA mer i skatt än dagens nivå i någon sorts tro om att detta skulle ge bättre välfärd. Lite OT här men en del av bakgrunden till mina åsikter om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det får vara nog med alla skatter. De som använder hamnar osv på sommaren betalar ju redan för sig i och med hamnavgift. Nån måtta får det vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Förstår inte alls vad ni oroar er över. En sån här skatt är busenkel att avskaffa. Bara göra som med fastighetsskatten - döp om den till avgift så är allt frid och fröjd smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vår folkvalde politiker hävdar att:

Sjöräddning, kustbevakning, sjöpolis m.m. skulle kunna delfinansieras genom en båtavgift.

Mina 2 kommentarer blir:

1: Sjöräddningen (SSRS) är inte finansierad med offentliga medel utan med frivillga bidrag.

2: När kommer fotbolls och ishockeyskatterna? Min övertygelse är att polisinsatser i samband med idrottsevenemang kostar ofantligt mycket mera än dagens decimerade sjöpolis.

Senast ändrad av Flipp760 | 07 januari 2011 | 23:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den statliga fastighetsskatten blev en kommunal fastighetsavgift med ett tak på 4 500 kr år 2008.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl självklart att det blir båtskatt - enkel politisk matematik:

Det finns fler väljare som är avundsjuka på dem som har båt, eller större båt, än det finns väljare som har det.

Alltså finns röster att vinna, och därmed fortsatt tryggad inkomst för förslagsställare med nonsenssysselsättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här löser sig nog. Sossarna håller på att självsanera sig. Jag tycker det är perfekt. Bort med dbl moralen, och alla knäppa utspel som de kommer med, för att direkt ångra sig o gå åt andra hållet. Självsanering är bra !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

båtägarna är befriade från skatt. Det är så dumt att man blir mörkrädd. Bara för att det inte finns en skatt som heter BÅTskatt så tror en sosse att en BÅTägare inte betalar någon skatt...

Sossarnas egen utredare förelog en gång i tiden att man inte skulle genomföra en skatt därför att det kan SÄNKA statens inkomster från båtlivet. Men det skiter man ju i...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart sätt att röstfiska...har dessa personer inte fattat att dom är ett parti i kris? det vore väl mycket bättre om dom vände sig till en så stor väljargrupp som båtfolket är, istället för att reta upp dom!no

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ja då blir det väl dags att flagga om och försäkra utomlands. De flesta riktigt stora yachter i medelhavet har ju hemmahamnar på Jersey tex.. Politikernas bot mot sådant i längden blir väl att avgiftsbelägga båt-turister då oxå..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs detta noga.

Här får vi betala notan av deras idiotiska 0,2 lag

På samma sätt som på land förekommer vårdslöshet och fylleri i sjötrafiken. Kontrollen till sjöss är dock i det närmaste obefintlig. Här behövs mer resurser

Resurser att lösa vadå?  De har ju bestämt att lägga massor med resurser på att jaga svenssons som druckit två öl.

Nu ska vi inte dra allt igen som redan dragits i trådar om 0,2 lagen utan endast konstatera att de måste utöka resurserna och alla båtägare kommer få vara med och betala. Betala för det som inte finns fakta för att det varit något problem.

Vansinne.no

I från nästa motion läser vi följande

Registret kan vara självfinansierande genom att båtägarna får betala en mindre avgift när de registrerar sig.

Alltså avser man inte någon högre kostnad för registreringen och alla kommer rösta för samt protesterna minimala. Däremot så läser vi första motionen igen och inser att en kraftig ny skatt kommer införas för fritidsbåtar och går enkelt då alla finns i ett register.

Behöver inte vara Einstein för att inse att det kommer bli jävligt dyrare med båt.

Är det inte dags vi gör något gemensammt åt vansinnet?

Visst, som någon nämnde, ett parti i kris, men känns mer som den som håller på at drunkna och försöker dra ned livräddaren i djupet.

Är det så de vill utveckla sitt parti kan de för mig gärna få sjunka till botten. Kanske ett nytt friskt parti återskapas som på ett positivt sätt vill bygga landet igen, inte sänka det med skatter.

Sjuktno

källor

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dokid=GY02T501

http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&dokid=GY02T313

edit lagt till källor

Senast ändrad av crabfish | 10 januari 2011 | 22:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast poängen med båtregister, den köper jag.
Men vi vet ju alla vad det bakomliggande motivet är...

En båtskatt lär ju bara frälsa deras egna redan frälsta jantelagsdyrkare, inte skapa några nya väljare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Sverige är det inte skatt på lösöre. Dvs inte på båtar, inte på minkpälsar, inte på konstverk, inte på diamanter, inte på bilar, inte på husvagnar eller motorcyklar, eller något annat lösöre. Det fanns tidigare skatt på hundar men det tog man visst bort.

Det finns vägtrafikskatt som ju alla vet men inte på själva lösöret. Konstigt att just skatt på båtar är uppe till disskussion med ojämna mellanrum. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har iallafall tagit ett första steg i att motarbeta detta vansinne, genom att skriva ett brev till Ann-Christine Ahlberg och förklarat mina synpunkter i det hela, och samtidigt bett henne ta tillbaka motionen.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma politiker har en motion om

Motion 2010/11:Sk214 Skattereduktionen för hushållsnära tjänster

Hon vill avskaffa detta trots att det visat sig ge fleratalet arbetstillfällen och inte kostar staten något  i slutändan.

Sjukt

Själv har jag hittills inte använt möjligheten men tycker att det är positivt att det skapas mer jobb.

Här är en länk till henne så kan de som önskar skicka ett eget mail.

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1111&iid=0909948830718

Senast ändrad av crabfish | 11 januari 2011 | 17:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Faktum är att man nog helt inte vill veta vilka många av de som sitter i riksdagen egentligen är och med vilka intressen de egentligen sitter där.. Det skulle nog vara ganska skrämmande fakta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Politikernas lönehöjningar och förmåner måste ju finansieras..... senast höjningen var för politker i Österåkerskommun.Löneökning med 10% på månadslöner mellan 50 till 70000kr.Riksdagsdagsmän får årligen lönehöjningar flerdubbelt mer än oss-som de skall representera..........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst sänder det fel signaler när man skor sig själva och stora massan fick nöja sig med ett par procent 2010

Dock är problemet att man hela tiden måste öka intäkterna. Därför är risken ofantligt stor att fritidsbåtar blir nästa mjölk-ko för skatter.

Se bara på besnin och diesel som de flesta av våra båtar behöver.

Pris för bensin i USA är drygt 5kr/liter, Kina drygt 6kr/liter Här i Sverige ca 13 kr/litern och på sjömacken ca 15kr/litern.

Tramset om att det handlar om miljön går jag inte på utan det hela handlar om skatteintäkter som drivs in med miljö som argument.

Thailand nästa vecka och där kostar soppan 6 kr/litern. Blir säker massa båtåkande, speedboat och longtailbåtar.  Lovar att tänka på er smiley

För er som älskar fart och kraft så kommer en liten bild här som jag tog förra året i Thailand.

post-10001667-1394236592,9874_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju inte bara soppan som är billig i t ex Kina och Thailand. Invånarna har också aningens lägre löner än vad vi har också, för att inte tala om dessa länders sociala skyddsnät, så jämförelsen är kanske inte helt relevant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo den är helt relevant.

Priset på bensin där är produktionspriset normala vinstpålägg.

Priset på bensin här i Sverige är samma ett bra stycke skatt som inte finns i de länderna.

Givetvis har vi ett helt annat läge med kostnader för det samhälle vi valt att ha men att detta skall tas ut i form av skatter  i miljöns namn är tveksamt.

Vad jag syfter på med tveksamt är att miljöskatter inte ska rättfärdigas bara för att vi behöver intäkter till vårt samhälle. Jag anser att man ska göra skillnad på de skatter som behövs som intäkter för samhället och de skatter som ska vara på sådant vi vill styra för att få en bättre miljö.

Dock är det sjukt att vi tror att vi kan revolutionera hela jordens miljö genom att skatta ihjäl Sverige. Effekten vore troligen inte mätbar om vi stängde av hela Sverige totalt.

Detta kan vi säkert debatera tills tråden når nivån oläsbar så det är nog bäst att undvika.

Men nu var ju egentligen trådens ämne om förslaget till båtregister och båtskatt.

Vad är din åsikt om detta Peter? Anser du att det vore bra för oss fritidsbåtägare, alltså att bli pungslagna på en stor hacka pengar där också?

(not. själv betalar jag ca 4-5000 kr i skatt på bränslet jag förbrukar i båten varje sommar. tycker det räcker nu, även bilen och båda dessa med redan beskattad inkomst, blir förbannad när man vill pungslå oss på mera skatter)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish undrade:
Vad är din åsikt om detta Peter? Anser du att det vore bra för oss fritidsbåtägare, alltså att bli pungslagna på en stor hacka pengar där också?

Nej.
Jag anser att vi båtägare vi redan betalar vår beskärda del och mer därtill i bränsleskatt där en stor del går till vägunderhåll samt dubbel MOMS i gästhamnar kontra campingplatser, trots att de i grunden håller med samma service.

Och, du har helt rätt - vi behöver inte ta miljö- bensinskattedebatten i en tråd till. Vi kan nöja oss med att konstatera att du och jag har lite olika syn där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så är det ibland. smiley  (ang miljöskatter)

Skillnaden i MOMS är min teori att folk som bor på campingplats är av fattigare typ och de med båtar är rika troll och kan flås på mer pengar (skatt)

Sjukt.

Både gästhamnar och compingplatser borde vara momsbefriade då de skapar massa arbetstillfällen och är en möjlighet för oss skattebetalare att få koppla av på sommaren.

Men det som är riktigt sjukt är att skriva idiotförslag om att beskatta oss ännu mera.

Ytterligare en som sätter spiken i kistan för s-partiet. De kommer aldrig att återfå något av sin gamla styrka förän de inser att fritidsbåtar ägs till mycket stor del av vanligt folk eller att de inser att man inte kan lägga hela fokus på de som saknar jobb. Man måste även bry sig om helheten.

Nästa helg åker jag båt med skattefritt bränsle. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna fråga har varit på tapeten ganska länge nu utan något större gehör. Principen är inte heller hållbar i den bemärkelsen att är det inte avgiftsbelgat är det någon annan som betalar. Man kan alltid vända på frågeställningen om hur mycket skatt jag betalar till sammhället genom min konsumtion av bränsle. Då skulle en segelbåtsägare betala mer istället och det förstår vem som helst att det inte skulle funka. Ska jag betala mer i skatt om jag har en husvagn? Den sliter mer på vägarna och jag som har båt sliter ingenting under sommarmånaderna. Visst, jag skulle kunna betala en avgift som båtägare men ta ut den på något vettigt som båtkörkort istället. Jag tycker också båtägare redan tar ett enormt stort ansvar då sjöräddningen m.m. redan är finansierat av gåvor och merparten av dessa kommer från båtägare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...