Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
jonke_66

Hoppas inte att detta antas..

Rekommendera Poster

Det fordras väl att sverigedemokraterna stöder denna motion för att sossetantan skall få den till omröstning i riksdagen.......tror knappast det, detta har det motionerats om ett antal gånger förut, händer inte...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man råd att köpa och använda en båt av nämnvärd storlek så lär man ha råd med en årlig avgift också. Helst en avgift baserad på båtens värde givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är nog så man tänker.

Där kan man läsa att båtar är fria från skatt och kostar samhället för sjöräddning mm.

Skatt betalas av alla båtägare i form av moms och bränsleskatt. En skatt på bränsle som är baserad för bilars kostnader. Dessutom har människan inte fattat att SSRS Sjöräddningen är en frivillig orsanisation som finnansieras av våra medlemsavgifter.

citat

 En skatt syftar till att generellt leverera in pengar till välfärden. En avgift tas ut i syfte att finansiera vissa tjänster som avgiften också ger rätt till.

 

STOPPA DET OMGÅENDE.

citat

Många båtägare har båtar av stort värde...   Här lyser avundsjukan igenom från en som inte har en egen båt.

 

Sedan så vill människan finnansiera KBV med skatter för oss fritidsbåtar. Vi ska alltså få betala för att de leker med sina kobror och jagar svenssons som druckit två öl till maten. Sjukt.

 

Men jävulskapet närmar sig med båtregister och därmed skatt på båtar. Sedan kan man miljöskatta beroende på motor och typ.

 

Men här på forumet finns ett gäng som jublar åt sådant här.  Och sedan ett gäng som förbannar ytterligare pålagor för något som inte tillför något mer än kostnader.

Därom kommer vi säkert träta.

Var så säker på att jag ALDRIG kommer ge upp angående sådant här.

 

citat

 Är det en liten plastbalja som i princip bara används på sommaren..

Väx upp för helvete och skaffa ett liv.!

 

(ber om ursäkt för språket men blir så jävla förbannad åt alla dumma byråkrater som ska jävlas med oss fritidsbåtägare)

 

Är det sådant här som man anser vara kreativt från sossarna hoppas jag de aldrig mer får komma till makten. Man bygger ingen välfärd på att straffa folk. Det har redan flera diktaturer gått under på.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så en medelinkomsttagare som sitter med en båt på kanske en halv mille och betalar bränsleskatt, verkstadsbesök, konsumtionsvaror till båten, håller skärgården levande och gästhamnsavgifter med moms, som dessutom kanske precis har byggt om sin båttoalett  för sina sista semesterpengar ska behöva hoppa av båtlivet sälja båten och spendera sina pengar utomlands på en svenssonsemester istället? Ja det verkar ju gynna skärgården, det enda som kommer ner dit isåfall är väl nerfall från flyget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vän av ordning skulle det va intressant att få ta del av den information som hon har grundat skattenivån efter. Jag kan inte förstå hur båtens värde kan styra över miljöpåverkan.
Vidare så skulle det såklart vara intresant att få se statistiken över vilken priskategori av båtar som står för den största kostnaden för sjöräddningen. Kan det verkligen vara så att åtgånget bränsle för en utryckning till t.ex. en Azimut 62s med roderhaveri är högre än om det skulle ha vart en Stor triss med roderhaveri??
Här har jag levt i tron om att fysikens lagar gäller, men det kanske riksdagskvinnan ifråga har skrivit en annan motion för... smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om denne medelinkomsttagare behöver lämna båtlivet på grund av en avgift som rimligtvis kan tänkas vara promille eller i värsta fall någon procent av båtens värde så anser jag att han har en ekonomi med aldeles för liten säkerhetsmarginal från början. Han kanske borde välja en båt som kostar en årslön mindre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast kanske är om de som tycker att det är häftigt att betala skatt, gör det. Låt säga att man betalar så mycket som man tycker att man har råd med. Som bevis för det kan man kanske få någon form av årsmärke som man kan pryda sin dyra båt med. Ju mer man har betalt, desto fler/större märken får man. Ytterligare ett sätt att visa på rikedom (=status?)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen har du även mitt fulla stöd, underförstått, jag kunde inte ha skrivit det bättre själv, sen förstår jag inte varför vissa kan tycka att det är värdet på båten som skall styra avgiften i ett båtregister, hur fan kan det vara dyrare att registrera en dyrare båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte beskrivas bättre ! Bra sammanfattat o skrivet !

Man slutar alldrig att förvåna sig över Byråkratdj..... !

Inge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han kan mycket väl ha råd men det kan vara droppen som får bägaren att rinna över. Sen blir det ju straffskatt på svenska båtar då de har ett högre marknadsvärde än en amerikansk. Och vem ska avgöra hur mycket skatt? Ska det beräknas på det senaste försälningstillfället ja då blir det nog många konstiga ägarbyten...



Senast ändrad av All_to_slow | 06 januari 2011 | 08:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inse syftet

Man vill göra fritidsbåtarna till nästa kassa-ko med skatter

 

Fritidsbåtar genererar redan idag massa narurliga skatter genom alla som jobbar med båttillverkning, försäljning, service, tillbehör, skötesel av bryggor. Dessutom sker merförsäljning då folk under sommaren vistas i våra fritidsbåtar. Detta i form av arbetsgivaravgifter och moms.

Men vem är förvånad. Gänget i rödgröna sörjan som säkert vill se en förmögenhetsskatt för båtar som man arbetat och slitit för att få råda att köpa.

Är det en liten plastbalja som i princip bara används på sommaren eller en större båt av stort värde

Nä då ska man bestraffas ytterligare.no

 

Se upp!

Beslutet är redan fattat att kostnader för båtar ska finnasieras av avgifter.

Den 3 juni 2010 fick Transportstyrelsen uppdraget att redovisa hur verksamhet i form av tillstånd, tillsyn och registerhållning i huvudsak kan finansieras med avgifter från 1 januari 2011. Utgångspunkten är att Transportstyrelsen får mandat att själva besluta om avgifter och avgiftsnivåer.

 

Källa

http://transportstyrelsen.se/Nyhetsarkiv/Nu-remissas-forslag-pa-nya-avgifter/

 

Först kommer man besluta om ett båtregister

Sedan kommer transportstyrelsen sätt den avgift de så önskar.

 

Misstänker att debåttyper  som idag har låga skattekostnader kommer få en extra avgift som kompensation. De med idag redan högre skatter är alla motorbåtar som betalar en anseenlig skatt i form av bränsleskatt.

 

 

Frågan om båtregister har varit föremål för en utredning, och flera tunga remissinstanser är positiva till ett båtregister eftersom ett sådant kan underlätta arbetet för många intressenter såsom Sjöräddningssällskapet, polisen, Kustbevakningen och tullen.

Alla EU moppar är registrerade och har en nummerskylt. Glöm att avgiften för båtar kommer ligga på de låga nivåerna. Nej vi får nog vänta oss rejält högre avgifter bara för vi haft råd att köpa en dyr båt


 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju inte oväntat att det just kom ifrån S..

Man blir ju bara mer och mer irriterad ju mer man läser av motionen, varför som sagt dra in sjöräddningen i detta? SSRS vill ju inte ens ha statligt stöd, förövrigt så tjänar staten ändå pengar på SSRS genom drivmedel och att dom gör ett jobb som staten slipper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Statens Båtlivsutredning anno 2005 genererade båtlivet inom Sveriges gränser en intäkt till statskassan i form av moms om 3.000.000.000:-, (3 miljarder). Enligt samma källa bidrog det svenska båtlivet till sysselsättningen med 15.000 årsheltidstjänster.

Inte illa! Observera att dessa 3 miljarder är enbart momsintäkter. Därtill kommer intäkter i form av arbetsgivaravgifter för dessa 15.000 årsheltidstjänster (c:a 1,2 miljarder), bolagsbeskattning på vinsten som uppstått i alla led på en total försäljningsomsättning om 12 miljarder exkl moms, m.m.

Undrar hur stora kostnader det svenska båtlivet åsamkar statskassan?

Det är mycket enkelt att skaffa staten intäkt på sådant som medborgarna redan äger, eftersom det bjuder mot  för människan att göra sig av med nöjen och positiva ägodelar. Och som många har förstått utgör därför det svenska båtlivet en enkel och snabbt fixad intäktskälla i vissa ideologier...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man genomför detta med ett oskyldigt båtregister.

Därmed har man grepp på alla som äger en fritidsbåt. Vid registreringen får man även tag på typ av båt och storlek.

 

Därefter är det enkelt att straffbeskatta när man har ägaren i ett register.

Man kommer garanterat dra parallellen till bilar igen.

 

Syftet är endast att få in mer skatt av oss medborgare.

Exempel

1,3 miljoner fritidsbåta x 1000 kr ger 1,3 miljarder

Men troligen ligger vi på snitt 5000 kr/år och då blir det fina 6,5 miljarder VARJE ÅR.

 

Inse kraften i förslaget. Hur många kommer rösta emot sådan skatteintäkt?

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vettigaste är väl att skatten är beroende på hur stark motor båten har. Ju starkare motor destå högre skatt. wink

Jag har för skoj skull gjort ganska kompletta register på båttyperna Vagabond 31, L32, Havsfidra och Storfidra av olika anledningar.

Grunden i dessa register har utgått från de uppgifter som finns i kryssarklubbens medlemsmatrikel. Under många år upptog matrikeln många uppgifter bl.a motorstyrka.

När jag hade plågat ur alla uppgifter i SXK´ s matrikel, beställde jag utdrag ur det gamla statliga båtregistret, som ju är offentlig handling och förvaltas av Riksarkivet.

Det var två saker som slog mig.

1. Många båtar som var byggda innan registret upprättades och som fanns kvar efter att registret lades ner och finns fortfarande - i alla fall de flesta - fanns inte med i det statliga båtregistret. Efter som det var obligatoriskt att registrera sin båt som uppfyllde vissa kriterier var det en skrämmande stort antal som saknades.

2. För ganska många av de båtar som ändå registrerats och som fanns med i kryssarklubbens register hade man uppgivit en betydligt lägre motorstyrka till det staliga båtregistret än till kryssarklubben. Då har ju dessa båtar ändå ganska svaga motorer redan från början. Tror inte någon hade en motorstyrka över 30 hk, men motorstyrkan var nog i snitt nedskriven med ca 25%. en 9 hk blev en 7 hk osv.

Själv får man väl skrota motorn och bygga en kenesisk vrickåra wink, eller göra som slöjdläraren på Smögen. Han hade en fin träsnäcka (snipa - spetsig i bägge ändar) Snäckan var precis så lång att han skulle va tvugen att registrera den. Han kapade helt enkelt av snäckan  så att den att den kom under det stipulerade måttet och monterade en liten akterspegel. Synd på en sån grann båt.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Damen i fråga som lagt motionen är barnsköterska men har iofs inte jobbat med det sen länge, och verkar väldigt involverad i skuldsanering samt att försöka hitta olika sätt att beskatta andra. Bland annat vill dom införa olika skatt beroende på ålder. Man blir nästan lite mörkrädd när man läser vad dessa människor faktiskt håller på med.

Hon är iofs i gott sällskap...

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle detta bli verklighet så går det ju alltid att försäkra båten i utländskt bolag. För jag antar att svenska staten inte kommer ha rätt att begära in register på ägare till båtar försäkrade i bolag utomlands. Det är ju inga problem att försäkra en ganska normalstor båt i ett bolag varsomhelst i världen.

Jag skulle iaf skriva ut båten om det blir båtregister och skatt/avgift. Som jag ser det blir det ju nästan lika frivilligt som TV-licensen om man vill vara med eller inte. Självklart inga större pengar, men det är principen som avgör för min del

Dessutom kommer ju ev kontrollmöjligheter vara ytterst begränsade om damen i fråga inte tänkt mångdubbla anslagen till sjöpolis och kbv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ann-Christine skriver bl.a. i sin motion att sjöräddningen kostar pengar, förvisso.

Det hon förmodligen inte vet (eller vill veta) är att 70 procent av all sjöräddning i Sverige, utan bidrag från staten genomförs av Sjöräddningssällskapet. Sjöräddningssällskapet är en ideell förening vars enda uppgift är att rädda liv till sjöss. Förra året gjorde Sjöräddningssällskapet 1 419 utryckningar. Sjöräddningen verksamhet är byggd på gåvor, frivilliga insatser och medlemmars stöd.
Detta vet ni redan men hon som är med och bestämmer.... 

Synd när man valt att agera, representera det svenska folket (eller del därav) som en representant för riksdagen inte behagar sig att läsa på lite innan man skriver motioner..

Man får väl mer än man förtjänar… 

Tragiskt…. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att kollegorna till motionsläggaren som ska besluta om detta inser att hon är illa påläst om vad som gäller i verkligheten och röstar ner förslaget. Jag gissar att det kommer att komma fler och vattentätare förlag för båtregister än det här, och att detta kommer att röstas ner. Men, huruvida Sverigedemokraterna kommer att rösta för eller emot ett sådant förslag är svårt att svara på, så risken finns att V, S å MP får igenom ett.

Får man till en avgift/skatt baserat på miljöpåverkan måste det till någon form av besiktning också, gissar jag? Eller?

Så, NU är det dags att börja lobba!
Fram med sakliga argumenen mot!
MOMS-intäkterna, bra.
Sjöräddningskostnaden, bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur detta kan sluta om denna eller liknade motioner antas. Enligt motionen skall bla sjöräddning bekostas av denna skatt men då denna till stor del utgörs av SSRS som på ideel bas driver sjöräddning idag så finns det en viss konflikt.

Vill vi verkligen betala både skatt för sjöräddning och medlemskap i SSRS ? Och om inte SSRS kan forstätta så tror jag att statens kostnad att driva sjöräddning motsvarande SSRS kommer att kosta mycket pengar. SSRS har idag en årlig kostnad på 100 Msek och 2000 frivillga sjöräddare. Med anställd personal så blir denna verksamhet mycket dyr. Enligt SSRS så spara de 900 MSek åt staten årligen
Alternativet att skatten bekostar SSRS och samtidigt köra denna verksamhet ideelt tror inte jag på.

Den andra delen i motion angående miljöpåverkan så ingår dett redan energiskatt på bränsle, så varför ta ut ytterligare skatt.

Badskatt borde också införas så alla kan vara med att betala på samhällsservicen kring hamnar, badvikar och skärgårdar m.m. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade nog fel i ett av mina tidiga inlägg.

Det verkar inte finnas två läger här på forumet för detta.

De flesta verkar ha insett vart det är på väg. Får man till ett båtregister så är det kört. Aldrig de kommer nöja sig med ett register som vi skulle kunna ha nytta av utan kommer användas till beskattning.

 

Återigen från förslaget

Är det en liten plastbalja som i princip bara används på sommaren..

Detta visar vad man tycker om vårt stora fritidsintresse. Enda instresset från förslagsställaren är att   PUNGSLÅ OSS PÅ SKATT

Nu om någonsin måste vi vara enade mot detta. Vårt intresse kostar redan mycket och ska inte behöva kosta ännu mera för att dra in en helt onödig extra skatt.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är dags att agera lite när det gäller detta. Jag kan tänka mig att betala en peng för service i hamnar osv inga problem. Men som sagt SSRS är jag redan med i och vad jag vet så går inga pengar från staten till dom. Kustbevakningen tänker jag inte lägga en peng på så länge dom leker omkring i skärgården med Cobror och vattenskotrar och jagar sjöfyllerister. Detta har vi en poliskår som skall sköta. Jag ska leta efter lite statistik över vad KBV egentligen uträttade förra året utöver jaga sjöfyllerister. Detta kan man ju lätt jämföra med SSRS statistik.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt KBV så deltog dom i 29% av alla sjöräddningsoperationer i landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt. Kommer det så kommer det gå att undvika. Speciellt för de med större båtar som redan nu är försäkrade och registrerade i utlandet av rädsla för förmögenhetsskatt. Det kommer som vanligt bli den vanlige laglydige medborgaren (Läs, den stora massan ) som snällt får betala. Detta vet ju politikerna så klart. För själva skatteintäktens skull spelar det såklart ingen roll om några % smiter bara svensson snällt pröjsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan vi ju använda deras eget argument klimatpåverkan mot dem.

En familj som säljer båten och i stället börjar göra 2-3 flygresor utomlands varje år , genererar enorma mängder Co2 jämfört med dem som normalanvänder en fritidsbåt, även en motorförsedd sådan.

 

Hela landet ska leva. Hur går det för dem som investerat pengar i små näringsställen ute i våra skärgårdar? Färre kunder/gäster, de får slå igen verksamheten.

 

Det är egentligen ofattbart att det kommer från en sosse, detta förslag. De sossar som har offrat mycket för att kunna hålla sig med en båt, uppskattar nog inte detta förslag. Det kommer nog inte att bli speciellt populärt bland dem när detta blir allmänt känt.

Därför, se till att sprida detta bland era båtklubbsvänner och bland övriga bekanta!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonke66 skrev:
Jag kan tänka mig att betala en peng för service i hamnar osv inga problem.

Det gör betalar redan med råge till staten för det.
Det är nämligen 25% MOMS på gästhamnsverksamhet, medan det är 12% MOMS på campingplatser som ligger på land.
För mig är skillnaden noll i beskattningssynpunkt mellan att jag lägger till med min åttametersbåt från 1980 eller om jag parkerar en husbil på en uppställningsplan och får samma service.
(...vi kan skippa debatten om att bilar och båtar är samma sak, va..?)
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/vadarmoms/2512eller6procentsmoms/12procent.4.58d555751259e4d66168000348.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...