Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Anders_St

Snygga up teakfaner?

Rekommendera Poster

Har en gammal trotjänare (Saltö 31) från 1983 som nog aldrig fått sin inredning i sittbrunnen omhändertagen. Jag tror det är oljad teak.

Några råd om man vill fixa till solblekning och vissa svarta (mögel?) partier. Är det bara att slipa ner lite och sedan använda olja? Och i så fall vilken olja?

Förmodar att det finns åsikter och/eller tidigare trådar i ämnet. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen erfarenhet är att allt som oljas får mögel (svartslag) på sig så jag föredrar fernissa.

Hur det blir med de oljor som härdar till att likna fernissa vet jag inte.

Vad gäller slipning skulle jag tvätta med mögeltvätt först, sedan slipa för att avsluta med mögeltvätt igen. Jag vet att möglet gärna äter sig ner i träet. Om det finns fanértjocklek som klarar ditt behov av slipning vet jag naturligtvis inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om fanéren är för tunn för att slipa ned så att det fortfarande är svartfläckar där kan man blanda lite konstärsfärg (oljefärg ifrån konstnärs affärerna) och täcka försiktigt med över fläcken. På denna färg fäster fernissa ovanpå sedan också. Såvida du använder en oljebaserad fernissa. Tänker du av någon anledning använda tvåkomponent eller liknande så ska du nog överväga någon annan metod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena ,håller själv på med att fixa min båt ,jag använder johtun benar uvr ,blir kanon ,jag bytte dom skivor som gick att byta ,och som som inte gick att byta ( mycket jobb) slipade jag ner försiktigt

du kan läsa här

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=373344

samt teaken skummar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan du med fördel använda olja, jag blandar målarterpentin och kokt linolja 50/50 och ser till att torka ytan riktigt torr efter, olja som ligger kvar som en kladdig yta efter 30 minuter suger aldrig in och där fastnar partiklar som kan börja mögla, vad det gäller befintliga mögelfläckar så kan du bleka ner dessa med lite klorin och därefter tvätta av med aceton, visst är faneren tunn, men är den inte direkt underhållen förut så tror jag inte att du slipar igenom med t.ex 320 papper.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gjorde just detta i vår Flipper 850 i somras.

Vi tvättade all Teak med T-Röd och vit Scotchbrite, sedan slipade vi med mycket fint slip-papper.

Det går åt massor av svampar så köp storpack.

Vi förbrukade nog närmare 30 st.

Sedan strök vi med pigmenterad olja från Elandsons Brygga (har ej namnet på oljan nu).

Resultatet blev suveränt bra.

På masiv teak blir det kanon direkt, fanér kan behöva en tunn strykning till.

Lycka till.

Mvh

Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljad teak går utmärkt att rengöra med oxalsyra om den blivit möglig och solblekt, en mättad blandning av varmt vatten och oxalsyrekristaller, slabba på och låt verka en stund, gå sedan på med en borste eller scotbrite i fiber riktningen, spola av och låt torka, sedan är det bara att olja igen, eller bättre att lacka så behöver man inte upprepa behandlingen så ofta.

Att slipa på faner har jag alltid varnat för, beroende på att folk använder nästan alltid maskin, ingen som slipar förhand, man tar lite hårdare på någon fläck på ett ögonblick är man igenon fanerlagret och har en genomslipning som inte kan åtgärdas med mindre än omfanering eller byte av hela detaljen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Pentax. Men jag vill ändå passa på att lyfta ett litet varningens finger.
Min erfarenhet av oxalsyra är att den ibland kanmissfärga teaken röd/lila, om man som jag föredrar ljusbrun teak framför röd/lila finns ett annat alternativ nämligen citronsyra.
En liten påse citronsyra från t.ex. Ica för 10 kr blandas med 2-3dl hett vatten och en skvätt såpa eller diskmedel. Gnugga in blandningen med trasa eller scoch brite och låt verka. Beroende på på teakens skick varierar verkningstiden men jag brukar låta det verka mellan 20 och 60 minuter. Skölj därefter med vatten eller torka noga med väl fuktad trasa/svamp innan ev. inoljning eller fernissa påförs. Självklart skall ytan hinna torka ordentligt innan...

Lycka till!!

Bifogad bild visar en vägg som innan rengöring enligt ovan var riktigt ful.

post-28418-1394236595,7024_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lika bra att visa hur väggen såg innan oxå...

post-28418-1394236595,7585_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ytterligare ett exempel på citronsyrans förträflighet.

Den här gången var det skivorna som sitter inne i stickkojerna som fick lite omvårdnad. Med en fanertjocklek om 0,7mm så var det inte läge att slipa...
Samma recept som innan, citronsyra, vatten, diskmedel och en pensel.

post-28418-1394236663,4222_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha låtit citronsyran jobba i ca 30 minuter och därefter sköljt skivan i duschen och låtit den torka såg den sen ut såhär.

post-28418-1394236663,4961_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter några strykningar med benarolja blev slutresultatet följande:

Inget sandpapper har rört skivan under behandlingen, enbart citronsyra och vatten följt av olja.

post-28418-1394236663,5603_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väggen ovan blev inte så tokig tillslut, efter 4 strykningar med International compass och 1 avslutande strykning med goldspar satin blev det nästan HR-klass...wink

post-28418-1394236663,6308_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ser att du lyckats slipa igenom faneret på motorhuven på några ställen, Det är just sådant som händer vid slipning, någon fläck som behöver slipas lite mer och på ett ögonblick är man igenom, skadan är omöjlig att laga omfanering eller nya detaljer är enda sättet att åtgärda, ingen olja eller bets i världen hjälper.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix Pix det var inte så att jag slipade igenom fanéret.  Fanéret var  skadat - borta väck  - liskom lacken  pga att vatten runnit in från ett inte helt tätt kapell. (ågärdat det med): 

-Men det är som du säger man får vara lätt på handen, och är det lack på ytan är det bättre att mattslipa än att försöka få det trärent.  Riktigt slitna sanpapper är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...