Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
durksvin

Olja in träram till lucka?

Rekommendera Poster

Brukar man olja in trädetaljer på däck, bortsett från sittbrunnsluckor och dylikt?

När vi köpte båten såg det inte ut som tidigare ägare oljat in t ex träramen runt däcksluckan till piken. Därför undrar jag om det kan vara någon nackdel med att göra det. Kan träet börja röra på sig och därigenom skapa läckor mellan trä och limfogen, in till piken?

Att lämna träet helt obehandlat tycker jag heller inte verkar så bra i det långa loppet, men jag är ingen vetenskapsman på området :).

post-10007008-1394236590,2863_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många brukar olja in trädetaljerna men när man gör det ökar man risken att få mögel (sk jordslag). Om det är teak det handlar om sägs det att den klarar sig lika bra utan olja. Så ska man olja är det mao endast för utseendets skull.

Allt trä rör sig och behöver därför en elastisk tätfog mellan sig och tex plasten om det monteras utomhus och det är viktigt att man inte låter det bli fickor med vatten under trädetaljer pga att tätfogar släpper. Att ständigt ligga i vatten klarar inte ens teak ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det teak så suger den inte så mycket olja utan då är det mest kosmetiskt som man oljar. Men annars när man oljar på trä i båtsammanhang så är det just för att förhindra rörelser i träet. Så det har motsatt effekt motför din gissning. Man impregnerar träet med vanligtvis rå linolja till mättnad för att det inte skall suga upp vatten och skapa fuktrörelser. Så beroende på träslag så..... Teak = mest estetiskt , Mahogny.Ek Furu m.m. = för att förhindra eventuella fukrörelser som orsakar sprickor eller annat läckage.  De senare kommer även kräva någon slags skydd för att inte se för djävliga ut efter en liten stund. Skydd genom tex färg (underhållsfriast) eller en 8-10 lager fernissa. Tänk på att uv skyddet i fernissa urlakas av solen så denna behövs underhållas med två tre lager per sessong. Du behöver inte slipa bort allt utan våtslipa ytan så att den blir slät och lite vitaktig i färgen sedan drar du på fler lager. Om det behövs mellanslipning mellan lagren beror lite på vilken finnish du eftersträvar samt vilken fernissa du använder. Om du fernissar på teak så gör du det motsatta olja inte först då det blir svårt för fernissan att fästa utan tvätta med aceton eller liknande låt den torka sedan fernissar du. Det finns även speciella fernissor som fungerar bättre på just teak.

mvh

Makke

PS med 2-3 lager per sessong så menar jag självklart inte två tre gånger utan två tre lager förslagsvis vid vårrustning.

Senast ändrad av makke_the_muss | 05 januari 2011 | 12:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...