edvin333 0 Postad 4 Januari , 2011 Hej, Någon som vet vad monsunen har för räckvidd på sin 180l tank. md2b ? MvH edvin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 4 Januari , 2011 Normalt lastad på marschvarv borde förbrukningen ligga på 0,3-0,4 liter/distansminut. Då jämför jag med min egen motorseglare (31 fot) med MD 17. Hälsningar Magnus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhmcsv 1 Postad 4 Januari , 2011 Min Beason 31 (4,3ton)med MD7B (17HK) går omkring 3 sm/l med 6knobs fart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 5 Januari , 2011 Jag läste i monsunhäftet att räckvidden är 245nm på 180 l det är ju 1,3 l/nm Är inte det en extremt hög förbrukning ? Md2b är på 23hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neptun 15 Postad 5 Januari , 2011 245 nm på 180 liter = 0.73 liter/nm, vid vilket varvtal? Hälsningar Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvin333 0 Postad 5 Januari , 2011 Klart det är 0,73... mina matte är under all kritik runt 1800 skulle jag gissa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 5 Januari , 2011 Enl. Vetus drar en diesel ca 0,17 L per Hkh. Det innebär att en motor på 23 Hk drar ca 3.9 L / h vid maxvarv. Nu ligger ju marschvarvet och kraftuttaget oftast 200 rpm under max. Det reducerar ju även uttaget av Hkr och därmed förbrukningen. Hur mycket beror kanske på båt, propeller, väder mm.( Större motorer är, som regel, mer bränsleeffektiva.) Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Mars , 2012 Jag dåg den hä tråden då jag letade efter var jag kunde tipsa dig om automattankning. Du kanske läste det om avluftningen av tanken. Ni måste ha en massa diesel med och med en slang och undertrycket i tanken kan ni suga från dunkar som ligger avigt till. Bara att locket går att nå med en 12 mm slamng kan innehållet överföras till dieseltanken. Det går åt två kranar ett t-rör och slang. Man tankar när motorn går och endst diesel från extradunken går åt.Har man dunken högre än tanken kamn man få hävert. Då trycker man ju i diesel och då kan det bli lite okontrollerat. Man får då vara observant på läckor och att inte öppna avluftningen så det kommer ut diesel den vägen. Beträffande förbrukning så tror jag 6knop inte är bästa farten utan runt 5 knop. Drar nog inte mer än halv liter per M. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amras 0 Postad 7 April , 2014 Hej Kanske fel tråd, men någon som vet ståhöjden i en Monsun? Tittade på en och där var det inte ståhöjd, jag är 177 cm Är det så på alla eller var det för egenhändigt inlagda golvet? Sugen på en Monsun, men blev så tveksam för just detta Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 7 April , 2014 Sailguide säger 1,83. http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=617 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amras 0 Postad 7 April , 2014 Tackar, vilket ypperligt forum, då fortsätter jag att titta på Monsun Den jag tittade på fick jag stå med krökt nacke överallt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 April , 2014 Monsunen är ju i de väsentliga delarna byggd här hemma i Kungshamn Tänkte lite på ursprungsfrågan angående Monsunens räckvidd. En Monsun har ju, bevisligen, partiskt taget hur lång räckvidd som helst. Var det 4 varv runt jorden Kurt Björklund seglade med sin HR 31 Monsun "Golden Lady"!? http://www.bokus.com/bok/9789113035321/kurt-bjorklund-en-annorlunda-varldsomseglare/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 7 April , 2014 En MD 2b torde inte behöva ha mer en Max 1800-1900 varv/min vid marschfart i en Monsun 31. Då drar den runt litern per timme och farten bör vara kring 5,7 - 6 knop. Det kan vara bra att ha med sig en del reservdelar då motorn antagligen närmat sig 40-årsstrecket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser