Gå till innehåll
lördag 05 oktober 2024
Rolle85

Galvaniska strömmar

Rekommendera Poster

Hej,

Kan någon förklara det här med galvaniska strömmar? Jag vet att man måste ha en zinkanod som sitter på motorn som istället äts upp och byts ut. Men varför uppstår detta, vad sker etc.  Hur viktig är jordning i dessa sammanhang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt utförlig artikel finns här:

http://www.sxk.se/tekniska/btf/korrosion/korr.pdf

Jordning ska man vara lite försiktig med. Jordning ska vara rätt dvs man ska inte koppla ihop allting i båten med allting annat för att man tror det är bättre. Då kan man göra problemet med korrosion värre.

Har du ingen landström inkopplad i båten så har du i stort sett inga problem. Då räcker de zinkanoder som sitter på motorn.

(EDIT: OK nästan inga problem; i SXK's artikel finns exempel på fel i 12V system som via en osannolik räcka omständigheter ätit upp en badstege på några veckor. )

Med landström inkopplad under längre tid (veckor) kan man i olyckliga extremfall få problem. Men om man ger katten i att koppla in landströmmens skyddsjord till motorblock eller drev så ska det inte hända nåt i en normal plast eller träbåt.

Stålbåt är ett problem för sig och kräver lite mer eftertanke.



Senast ändrad av Anders_St | 04 januari 2011 | 14:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nedbrytning verkar helt enkelt ske med vissa metallar som blir nedsänkta i saltvatten när de är strömförande.



Senast ändrad av Rolle85 | 04 januari 2011 | 15:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt.

Notera att två olika metaller som kommer i kontakt i saltvatten omedelbart blir strömförande av sig själva. Utan några extra batterier eller 220V.



Senast ändrad av Anders_St | 04 januari 2011 | 15:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller skapas ett strömfält mellan två metallar och den metall som är enklast bryts ner? Vill man då transportera elektronerna till offeranoden?



Senast ändrad av Rolle85 | 04 januari 2011 | 15:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte man ska grubbla för mycket över elektroner. Man skruvar fast en oädel metall, Zink eller Magnesium, som då kommer att upplösas istället för den ädlare metallen.

Det som är viktigt är att det är elektrisk kontakt mellan offeranoden och det som ska skyddas. Man får inte måla under eller över anoden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här gäller också omvändningen, dvs om de två metallerna är isolerade från varandra håller den oädla metallen länge.

T.ex om man har en akterspegel av rostfritt till sin utombordare (av aluminium) så håller utombordarriggen längre om motorn är elektriskt isolerad från rostfria plåten. Dett har diskuterats tidigare på en tråd där utombordaren frättes kraftigt på en sommar. Rostfria plåten stack ned i vattnet och bildade ett kortslutet batteri när riggen låg i vattnet. Några rätt anbringade plastskivor kunde ordna den saken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att trassla till den föredömligt begripliga tråden alltför mycket så kan väl följande punkter av delvis närmast kuriosakaraktär läggas till ...

zink-offeranoder gäller saltvatten, i bräckt eller sött vatten kan andra metaller komma i fråga.
Zink-anodens metallförlust/avätning är (nästintill?) entydigt förknippad med dess genomsnittliga strömstyrka över tid. Man kan mao notera avätningens storlek i kubikcentimeter och baklängesräkna fram - om man så skulle vilja - ungefär hur stor genomsnittsström som citronbatteriet (läs anod/skyddsobjekt) producerat. Enligt kryssarklubbs-länk gäller i runda slängar 0,1 kubikcentimeter per amperetimme (Ah) för zinkjoner. Sambandet ström/avätning är nog bara praktiskt intressant om tex elfels-beroende läckströmskorrosion misstänks. Men man kan ju iofs fråga om/notera båtgrannens avätning, jämföra undervattens-metalldetaljer i övrigt och få nån sorts uppfattning om ifall ens egna värden antyder läckström etc?
Praktiskt sett så bör anoderna inte avätas mer än 1/3 - 1/2 av sin volym innan byte, detta främst för att zinkklumpen annars helt enkelt riskerar att ramla av sitt fäste.
Att de inte verkar avätas alls är egentligen inte heller ett alltigenom gott tecken, man har ju då för mycket (alternativt felkopplade) anoder med onödig bromsande effekt trots zinkklumpens/-arnas strömlinjeform. Lagom är bäst, byte årligen vid förmodad land-vinterförvaring med då också lagom avätna anoder blir därför målet som bör eftersträvas.
Rengöring av anodytorna är viktig men använd inte stålborste, tydligen fastnar isf järnpartiklar och inaktiverar skyddet.

Bara några punkter som jag tyckt värda att lägga på minnet efter ett par års läsning av tidigare forumtrådar ...
/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Lite uppföljning på det här fina ämnet: I vår båtklubb har vi som regel att man inte får ha landströmmen ikopplad längre än 48 timmar för att hindra/motverka galvaniska strömmar.

Det jag blir oklok på är följande:

  1. Stämmer det? är et just 48 timmar som är den magiska gränsen?
  2. efter dessa 48 timmar, hur länge ska man ha landströmmen bortkopplad innan man kan koppla in igen?

Mvh Landskrabban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Landskrabban:

Hej! Lite uppföljning på det här fina ämnet: I vår båtklubb har vi som regel att man inte får ha landströmmen ikopplad längre än 48 timmar för att hindra/motverka galvaniska strömmar.

Det jag blir oklok på är följande:

  1. Stämmer det? är et just 48 timmar som är den magiska gränsen?
  2. efter dessa 48 timmar, hur länge ska man ha landströmmen bortkopplad innan man kan koppla in igen?

Mvh Landskrabban

48 timmar är ingen magisk gräns men det ger båtar med akuta el-problem en möjlighet att laddas upp i stället för ett totalförbud. Ständig landström är ingen nödvändighet och förutom galvaniska problem så finns det ju kostnads och belastningsproblem för klubben. Tycker man att man behöver ständig laddning finns det ju solceller eller att stänga av det som förbrukar el i veckorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Landskrabban:

Hej! Lite uppföljning på det här fina ämnet:

Uppföljning efter.....13 år !

Sedan är det väl ingen "uppföljning", du har väl inte varit involverad i tråden tidigare ? 

 

Dessutom handlar tråden främst om galvaniska strömmar (strömmar p.g.a. metallernas olika egenpotential), medan de som orsakas av yttre pålagd spänning egentligen kallas elektrolytiska strömmar/korrosion.

 

Tror dina frågor kanske skulle bli bättre besvarade och av fler i en egen tråd. Men nu har du ju fått bra och förnuftigt svar av @Rascal 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehhh ja det var ett nyttigt svar av Rascal. Jag fick lära mig lite mer om 48timmars gränsen och syftet med det. 
Sen kan man ju lägga till ett lager på det. Vissa i hamnen har på strömmen för att ha igång sitt kylskåp så de kan ha en kall öl när de bryggseglar, och det kanske inte var med i beräkningen. Alltså ingen nödladdning av batteri eller länspump som behöver vara igång.

sen kvarstår fråga om hur länge efter man ska avstå från el mellan att ha Landström för att ”nollställa” tiden. 
Sen kan jag tycka att ditt inlägg kanske inte har gjort mig något klokare. För huruvida du tycker att det är uppföljning eller inte är egentligen ointressant ❤️ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Landskrabban:

Sen kan jag tycka att ditt inlägg kanske inte har gjort mig något klokare. För huruvida du tycker att det är uppföljning eller inte är egentligen ointressant

Min poäng är att starta en egen tråd om ett ämne varit "dött" länge, så lär du få bättre svar och kan sätta din egen rubrik. I synnerhet som ämnet du återupplivar ("följer upp") handlar om galvaniska strömmar materialen emellan, medan du har frågor mer specifikt om landströmsinkopplingar.

Det blir också annars onödigt rörigt när man söker upp och läser trådar ur "arkivet", när tråden kapats mitt i och fått en annan inriktning.

 

Påpekande i all välmening, inget annat. Men starta som sagt en egen tråd så kommer du antagligen att få en bättre diskussion och många fler vinklar på din fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Landskrabban:

Hej! Lite uppföljning på det här fina ämnet: I vår båtklubb har vi som regel att man inte får ha landströmmen ikopplad längre än 48 timmar för att hindra/motverka galvaniska strömmar.

Det jag blir oklok på är följande:

  1. Stämmer det? är et just 48 timmar som är den magiska gränsen?
  2. efter dessa 48 timmar, hur länge ska man ha landströmmen bortkopplad innan man kan koppla in igen?

Mvh Landskrabban

Borde väl klubben ha bestämt i samband med 48-timmarsregeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Landskrabban:

Hej! Lite uppföljning på det här fina ämnet: I vår båtklubb har vi som regel att man inte får ha landströmmen ikopplad längre än 48 timmar för att hindra/motverka galvaniska strömmar.

Det jag blir oklok på är följande:

  1. Stämmer det? är et just 48 timmar som är den magiska gränsen?
  2. efter dessa 48 timmar, hur länge ska man ha landströmmen bortkopplad innan man kan koppla in igen?

Mvh Landskrabban

Skulle det inte va enklast att ställa frågan till nån på båtklubben?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Min poäng är att starta en egen tråd om ett ämne varit "dött" länge, så lär du få bättre svar och kan sätta din egen rubrik. I synnerhet som ämnet du återupplivar ("följer upp") handlar om galvaniska strömmar materialen emellan, medan du har frågor mer specifikt om landströmsinkopplingar.

Det blir också annars onödigt rörigt när man söker upp och läser trådar ur "arkivet", när tråden kapats mitt i och fått en annan inriktning.

 

Påpekande i all välmening, inget annat. Men starta som sagt en egen tråd så kommer du antagligen att få en bättre diskussion och många fler vinklar på din fråga.

Ja du har nog rätt. Sorry jag är lite rostig när det gäller forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Wildeside:

Skulle det inte va enklast att ställa frågan till nån på båtklubben?

Nej det har jag redan gjort. Ingen som riktigt vet utan det har alltid varit så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Landskrabban:

Nej det har jag redan gjort. Ingen som riktigt vet utan det har alltid varit så.

Om inte ens klubben vet så lär inte forumet veta varför dom beslutat om en 48 timmars regel.

Blir mest gissningar från forumdeltagarna.

Min gissning är för att spara på ström och jag vet att galvaniska strömmar uppstår så fort ström o vatten är inblandat, ehh tror jag mej veta iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...