Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Prijon

Hann inte täcka över min Flipper 640

Rekommendera Poster

Pga en akut knäskada hann jag precis få upp Flippern på land innan den tidiga vintern kom. Hann inte heller konsevera utombordaren.

Misstänker att vintern nu varar till slutet av mars. Är det någon idé att krångla med att sätta upp täckställning och presenning nu? Kanske lika bra att bara löpande sopa av snön från kapellet (jag har båten på tomten) och sedan ta av kapellet när det blir plusgrader i april och temporärt täcka över ett par (soliga) dagar då man passar på att tvätta kapellet?

Att inte konsevera utombordaren är ju förstås inget man normalt hoppar över, men där är det väl heller inga större problem om man missar det en säsong? Kan väl ändå inget göra nu när det är massor av minusgrader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ta ur allt löst och lägga in några torrbollar (köpta eller hemmatillverkade) för att bli av med fukten i båten. Mögel är inte kul. Motorn är svårt att göra något åt nu. Förhoppningsvis var den helt tom på vatten innan kylan kom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Båten går inte tyvärr inte in i garaget så den måste stå kvar ute. 

Några fler synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog plockat ur stiften och kört in konserveringsspray via tändstiftshålen och försiktigt dragit runt motorn ett varv på svänghjulet. Därefter in med stiften igen.

Om växelhuset varit tätt, alltså inget vatten i oljan så bör det klara sig.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att du har en Selva/Yamaha F100. Hade du i  Fuelstabilizer i tanken innan du drog upp den? Om inte så dränera ångseparatorn på soppa. Tycker nog du bör kolla/byta växelhusoljan så snart som möjligt oxå. Har inte träffat nån Yamaha-mek som tycker det behöver köras konserveringsolja i motorn även om det faktiskt står att det ska göras i boken om motorn inte ska användas på mer än två månader..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sopa rent båten från snö, ta bort kapellet och torka det, ordna med täckställning och täck med presenning. Motorservice och torrbollar enligt tidigare inlägg.

Har du otur kan kapellet rämna när det får massa tung snö på sig.

Var mycket försiktig med kapellets fönster eftersom de är ömtåliga i kylan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1) Finns det ngn större vits med täckställningen om jag är noggrann med att borsta av snö?

2) Många pratar om vikten av drevhusoljebyte. Är det så viktigt? På en så ny motor som jag har (2006 med 60 timmar) skall det väl inte läcka in vatten? Om det gjort det är det väl också redan kört efter fem veckor med minusgrader?

3) Det där med ångseparatorn kan ju vara en idé. Jag vill minnas att motorn har några skruvar vid förgasarna. Kanske jag skulle öppna dem för att släppa ut kvarstående bensin. Jag hann inte med stabilisator heller. Har annars hört att det är lika bra att rycka slangen och köra motorn tills den stannar om man har förgasarmotor. Å andra sidan: är det ngt problem med bensin i förgasarna en vinter. Den gamla bensinen pumpas väl igenom kvickt till våren och ersätts med ny. Och avlagringar kan det väl inte bli efter fem månader vid ett tillfälle. Jmf de som kör båten vid två tillfällen per säsong (iläggning och upptagning).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl hur mycket stryk kapellet tar av all snö och is. Det är ju så att rutorna blir skörare och även väv och trådar, så det kan vara lätt att något går sönder. Kapell är ju en ganska stor kostnad om du behöver köpa ett nytt...
Själv började jag vintern med att sopa av innan jag fick in båten på sin rätta plats, sen tog jag ner det i källaren för att tina upp det och låta det torka innan det stuvades undan i förrådet.

Tror inte det är några problem med vatten i växelhuset, men grejen är väl att man kan aldrig vara säker.. gummipackningar torkar, spricker och kan få skador.

Har vid upptagning inte kört slut på min bensin i motorn (förgasare) på 2 år och låtit det stå under vintern.. inga problem med att starta upp på våren. Tidigare var jag jättenoga med att köra slut på all bensin osv. men sen blev man väl lite lat eller fick för bråttom vid upptagning... man ska ju ligga i så länge det bara går. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller du har nåt vatten i växelhuset men det är lätt hänt att få en fiskelina runt propelleraxeln som skär sönder tätningarna o det kan ju hända även på en ny motor. Hade du haft mycket vatten i det hade det säkert redan frusit sönder. Men även om du har lite vatten där så kan det jobba sönder växelhuset om det får tina/frysa några gånger. Innehållet kan även börja korrodera om där är vatten o då blir reparationen mycket dyrare än den behövt bli. Men som sagt hoppas jag att oljan är torr o fin.  

Trodde du hade en EFI-motor för de är mycket känsligare för om soppan guckar till sej under vintern. Men det är ju aldrig fel att dränera flottörhusen på förgasarna heller. Du skjuter ju en framtida förgasarrengörning en bit på framtiden.

Om du inte täcker båten så kommer du få ett hårt jobb att gnida upp glansen på gelcoaten till våren. Bryr du dej inte så mycket om det o håller snön borta så inte kapellet rasar så är det ju inte nödvändigt att täcka.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har heller aldrig använt någon stabilisator för soppan. Får alltid stå med gamla sopan kvar. Överdrivet och gamla soppan som står kvar kör man ju snart slut på till våren.

Dock viktigt att man byter bränslefilter senast till våren.

Växlhusolja. Om det inte kommit in vatten så borde det inte vara något problem. Jämför med en bils växellåda som man aldrig byter olja på (t.ex. Volvo) Dock så byter man på båtmotorer men är ingen dramatik så länge det inte kommit in vatten.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Min slutsats är att jag låter båten vara som den är så länge det fortsätter att vara minusgrader. Givetvis får jag ju borsta av snö från kapellet. Blir det en omsvängning i vädret så det blir plus en längre tid då sätter jag upp ställningen, sätter in torrbollar och tar in kapellet.

Även om det alltså inte verkar nödvändigt att vare sig köra slut på bensin eller spruta olja i tändstiftshålen så kör jag nog det i alla fall (om det alltså blir plus).

Givetvis är fler välkomna med synpunkter/kommentarer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Hmm, man byter faktiskt växellådsolja på Volvobilar även om det inte står med i serviceschemat för privatbilarna. Bilar som går som taxi tex kan få automatlådeoljan bytt var 8000e mil. Även manuella lådor byter man ibland olja i, även om det är ovanligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jämnförde växelhuset med en manuell låda och inte automat som jag vet brukar bytas olja på.

Moderna Volvo har inget inplanerat oljebyte utan brukar vara mest yrkesförare som kör enormt långt med sina billar som håller på med sådant. typ taxi. (dock brukar taxi ha automat)

 

Nu är ofta växelhuset i båtmotorer hårdare körda och behöver oljebyten mer ofta men knappast så ofta som det förespråkas och speciellt inte om motorn gått relativt lite.

Det man ska se upp med är så man inte fått in vatten i oljan men kollas lätt genom att efter genomkörning med färskvatten kolla så att oljan inte är blandad med vatten.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte den gamla soppan i sej som är det största problemet, det är vad den kan lämna efter sej i form av avlagringar som ger problem.  Det kan gå bra ganska länge men till slut har du skit på fel ställe o motorn börjar knasa. På en modern EFI-motor finns det betydligt fler filter än de du ser, svåra att komma åt o i värsta fall är det inte bara dessa filter som blir skitiga utan högtryckspumpen eller kanske spridarna pajar. Kör man på 95 oktan finns det även etanol i soppan o etanol binder vatten o vatten ger som bekant korrosion. Problemen med soppan är relativt nya o kommer av att raffen försöker få ut så mycket bensin o diesel som möjligt ur råoljan Detta har gjort att den inte är lagringsstabil längre. Så att du inte upplevt några problem än är ingen garanti för att det kommer förbli så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...