jonasponas 0 Postad 1 Januari , 2011 Hej, håller på att utrusta en långfärdsbåt och funderar på om jag ska montera en logg eller inte. Anledningen att ha en logg är ju om tex strömmen går och gps:en slutar fungera, men det verkar som att dom loggar som finns på marknaden är elektriska, skulle då tex strömmen gå så funkar inte loggen iallafall. Anledningen till att inte montera logg är dels en extra utgift, dels att man måste borra i skrovet vilket man gärna undviker om man kan. förutom den fasta plottern kommer vi ha minst 2 backup gps. någon som har synpunkter på detta? /Jonas Ponas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Januari , 2011 Det är kanske bättre att satsa på en släplogg som reserv. Går säkert att köpa begagnad. lmdyk.se/mediawiki/index.php5?title=Släplogg Får man problem med strömförsörningen, så fungerar ju inget annat heller. Kanske inte så dumt att notera positionen i en pappersloggbok plus kurs och fart med en viss regelbundenhet. Tex 4 ggr/dygn Släplogg, en riktig och justerad kompass, pappersjökort, nautisk almenaka, passare, transportör och ett antal blyertspennor. En vass kniv för att vässa blyertspennorna är väl heller inte fel, vilket innebär att man måste ha med sig ett bryne. Sextant och en lärobok i vanlig navigation och astronomisk navigation. Jag seglar inte så långt, och har skämt bort mig med digital navigation de senaste 15 åren. Min gamla lärobok från skepparkursen 1970 är alltid med i båtbiblioteket. Mitt minne är väldigt bra - men kort. Var det plus eller minus man skulle räkna på missvisningen? Efter ett yrkesliv i elbranchen litar jag inte till 100% på det elektriska. Erfarehetsmässigt vet jag att det är fel innom det elektriska systemet - varje dag. Alltid när det passar som sämst. Elfel bryr sig aldrig om om det är nyårsafton, midsommarafton eller julafton eller om man tycker det är lungt när man har beredskap och börjar plasta på båten. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 2 Januari , 2011 Ja, släplogg är bra. Eller trycklogg med givaren monterad på akterspegeln, men förmodligen är släploggen exaktare, men också dyrare. Även dina reserv-GPSer behöver ju ström i någon form, så det kan vara bra med en helanalog reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 2 Januari , 2011 Det finns helt mekaniska loggar. Exv. VDO Sumloggen, finns på begagnade marknaden. http://sv.wikipedia.org/wiki/Logg_(mätinstrument)http://www.tradera.com/Sumlogg-VDO-auktion_302470_121813656 http://www.tradera.com/Sumlogg-VDO-auktion_302470_121813656http://www.blocket.se/jonkoping/VDO_sumlog__komplett__450kr_31411576.htm?ca=15&w=1 http://www.blocket.se/jonkoping/VDO_sumlog__komplett__450kr_31411576.htm?ca=15&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sterno 0 Postad 2 Januari , 2011 back-uptänket är ju en fördel med logg GPS. en annan poäng att det är det snabbaste och enklaste sättet att bedöma ström/avddrift. GPS = fart över grund logg= fart genom vatten skillnaden är av intresse... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser