Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Wennstam

Teakdäck

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Galeon 475 som jag bara älskar. Skulle vilja lägga en Teak durk samt däck detaljer i båten. Är det någon där ute som vet om det finns till båten eller är det så att jag får malla båten och beställa som ett specialbygge. Några tips i så fall? Kanske blir löjligt dyrt. Finns det några nackdelar med Teak (bortsätt från underhållet)?

Lyssnar tacksamt på svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Harry i allt väsentligt.

Dock brukade man säga att lägga teakdäck är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck. Det var på den tiden man skruvade fast teakdäcken. Idag limmar man i allt större utsträckning.

Ett annat företag som tillverkar www.lidkopingsbatsnickeri.se/

Men eftersom man tillverkar i Sverige blir det säkert dyrare.

Sen är det ganska skoj att tillverka småbitar själv. Har gjort ett antal luckor, fotsteg mm till mina båtar.

post-945-1394236588,7927_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar...

Tillverka själv... lite luckor i fören och aktern låter ju både kul och överkomligt att börja med.

Finns det något tips om länkar hur man gör för att få det formstabilt , hur man notar och vad limmar man lämpligast med.

Tack även för länkarna...Toppen

Gott Nytt År

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul at du vill prova själv.yes

Testa med mindre stycken som går att byta om du vill.

Teak som material är relativt billigt i förhållande till färdiga enheter.

Lägg gärna upp bilder på ditt arbete så kan det hjälpa andra att göra samma.

Gott Nytt på dig också.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har, som jag skrev tidigare, tillverkat ett stort antal luckor, fotsteg mm till mina tidigare båtar. Dessvärre var det på de analoga kamerornas tid och jag var inte lika duktig på att dokumenterar vad jag gjorde, som nu.

På min nuvarande båt skall jag göra en plattform i fören för att det skall va lättare att stå när man går ombord/kliver i land. Beställde för ett och ett halvt år sen ett beslag som skall hålla upp  plattformen i den förliga kanten (han har nog glömt och jag har inte frågat på länge), I akterkant skall plattformen vila på däcket.

Hur man får det formstabilt beror ju på var det skall va och vilket underlag det skall fästas på. Om man skall klä en färdig plastlucka, tror jag man bara limmar ihop den i nåten och fäster den på luckan med tex sikaflex, ev skruv. Skall det va små bitar som skall ligga på däcket tycker jag det är bäst om det limmas fast.

Förr skruvade man med massvis skruvar genom det yttre laminatet. Det är ju i dessa fall inte om - utan när  - det kommer att börja läcka vid en skruv, och så småningom förstöra sanwichmatrialet, med stora reparationskostnader som följd.

Därav uttrycket; Att lägga teakdäck är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck

I dag finns det ju många alternativa material till teak som kork och olika flexiteak. Slänger med några länkar som jag hittade i all hast. Därifrån kan du söka vidare.

www.maringuiden.se/forum/;thread=66330

www.maringuiden.se/forum/;thread=252861

http://forum.hamnen.se/projekt-pa-baten/1112-laegga-eget-korkdaeck-i-sittbrunnen.html

Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du finns, men det är ju snart båtmässa i Göteborg.

nemonet.swefair.se/templates/FlexiblePage____169180.aspx

Lite längre fram i Stockholm http://www.alltforsjon.se/

Det gäller ju att stjäla så mycket ideer som möjligt och helst låta andra göra misstagen åt en. Det är billigast så. Man gör tillräckligt mycket tabbar ändå. wink

På mässorna finns det ju samlat massa exempel på just teakbeklädnad att titta på och njuta av i varma lokaler och samklade på en plats. Dessutom brukar det finnas tillverkare av teakdetaljer och de andra alternativa matrialen där. Bara att plåga med frågor som presumtiv kund.

Svängde ihop en enkel skiss på min tänkta plattform i paint. Den blev inte speciellt bra, men visar principen ungefär hur jag tänkt.

Då den skall vara självbärande lägger jag teaken på en plyfaskiva. Jag har en spillbit 19mm dubbelsidig teakplyfa som jag hade tänkt ta till grund, När jag fått och monterat beslaget gör jag en mall, troligtvis i spånskiva. Den är ju stabilare än masonit och spillpitar av spånskiva har jag gott om. När jag fått till spånskivan som jag vill ha det sågar jag till plyfabiten. Jag har för mig att den bit jag har är fabrikslackad annars lackar jag den med ett antal lager tvåkomponentslack på det som skall bli undersidan innan jag börja såga till den.

När jag fått till plyfaskivan som jag vill ha den fräser jag ur bitar till ramen. Eftersom plyfan är ganska tjock blir det ur teakbita på ca 35x35 mm. Man skulle ju också kunna tänka sig att fuska och bara lägga en rippa ovanpå och täcka plyfakanten med en list. De raka sidorna är ju förhållandevis enkelt. De sågar man enkelt ut i cirkelsågen. Det blir ett par svängda bitar i fören. Dels går det åt en liten större teakbit och dels får man nog fräsa ur den med handöverfräsen. Det skulle väl gå att stämma ur den med stämmjärn kanske i kombination med borrmaskin också. (Om man inte har nån fräs)

När bitarna till ramen är klara sätter jag fast dem på plyfaskivan med typ sikaflex. Man bruka lägga en fästlack när man nåtar ett teakdäck, misstänker att jag även skulle köra det på alla teakytor (jag har inte egentligen tänkt så här långt ännu - så du får ta det jag skriver med en nypa salt)

Kommer nog att fixa en nåt på undersidan, mellan ramen och plyfan också så att det blir tätt även där. Fräsa ur några mm i underkant plyfan ?

När ramen är monterad och sitter fast justerar jag springa för nåten mellan rambitarna. Skulle tro att jag sågar till rambitarna på längden lite grovt och justerar springan i efterhand. Japansåg eller stämjärn.

Därefter är det bara att såga till däcksribborna, med sin urfrästa kant för nåten. Böjar nog gärna i mitten och försöker se till att avslutningen på bägge sidor blir symetriskt, dvs att de yttersta bitarna blir lika stora. Det är ju ofta på sådana detaljer man ser skillnad på ett proffs och enn amatör. Sen är det bara att sätta fast bitarna med typ sikaflex på plyfaskivan. Sen är det bara att justera spåret för nåten runt ramen. Efter att ha kompleterat med den speciella fästlacken för nåten blir det att fylla spåren med nåtmassa.

När man lägger ett teakdäck, brukar man lägga en remsa (ett garn) i botten på nåten för att inte nåten skall fastna i botten (har jag hört). Det blir en rörelse och det lär va bättre att nåten bara sitter fast i kanterna. Jag tror inte det är nödvändigt i ett sån här fall. Rörelsen det hela utsättsför är väl obefintlig?

Sen är det bara att slipa av det hela. Det är nu man verkligen ser hur arbetet blev. Sen montera på båten.

Det är nog ungefär som jag skulle göra - men så är jag ju en glad ammatör.

tommy

post-945-1394236589,1598_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

wennstam, i vilken del av sverige har beffiner sig du och båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...