Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Colita

KLARAR BÅTENS SKROV ATT FRYSA FAST ?

Rekommendera Poster

Har varit och tittat till båten i vinter hamn .konstaterar att hamnens is pumpar inte klarar rådande kyla

vad kan hända ? hur ställer sig försäkringsbolgen till eventulla skador ?

skall försöka att borra mej igenom isen med ett is borr i helgen

och försöka sänka ner en cikurlations pump eller kanske en litten kompresor som kan trycka ner lite varm luft under isen tacksam om förslag?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sen beror det ju lite på vad det är för båt också :) själv har jag en stålbåt och den klarade en halvmeter med is utan bekymmer. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har uppfattningen att båten klarar mer än man tror, men jag har ingen erfarenhet, varför jag helt inte vill uttala mig.

Däremot, när jag låg på ingenjörstrupperna så använde vi kompressorer för att göra isfritt när vi la ut, bla ribbon bridge, flytande broar...och för att kunna köra båtarna..

Det behövs inte varm luft, iden är att låta luften sätta vattnet i cikulation, då vattnet vid botten  är varmt  4 och stiger fräter detta snabbt  hål och tar kål på isen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde, sätt en tyngd i kompressorns lutfslang så att den sjunker ned till botten och där startar cikulation av vattnet. Annars gör den ingen nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är lerbotten bör du nog de till att pumpinsuget kommer upp ett par dm från botten så att pumpen inte suger lera och sätts igen.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vilken båt du har men av egna erfarenheter från infrusna båter så är svaret ja, förutsatt att du vidtagit vissa åtgärder.

Bäst är om båten ligger vid flytbrygga (om båten inte är stor och stark), eftersom den då rör sig med bryggan utan brytningar om vattennivån ändras. I annat fall kan det vara bra att få ut den lite från bryggan innan det fryser till, så den inte trycks emot den...kanske lite sent i ditt fall dock? Båten skapar sin egen vagga i isen och om inte isen bryter eller flyter förbi och skaver, så behöver det inte ens märkas på bottenfärgen i vattenlinjen efter vintern.

Alla bordgenomföringar öppna så att om det fryser så sprängs de ej sönder. Ett alternativ är att på något sätt få in glykol i dem och sedan ha dem stängda. Problemet som jag ser det är ju då att veta att det faktiskt kom in glykol i dem innan jag stänger dem.

Batteri uttaget eller med underhållsladdning kvar i båten. Vattentankar tömda (naturligtvis). Om möjligt lyft upp utanpåliggande roder.

Gärna lite värme på, för att ha det frostfritt inne i båten och minska fuktrisken.

Jag har själv haft en segelskuta liggande i året runt i 16 år vid vanlig kaj och ibland med mer än 50 cm is, utan problem. Jag har också haft en 6,5 m RA-kryssare liggande i året runt vid en flytbrygga, utan landström. F.n. har jag både skutan och en stor cruisingkatamaran liggande i under vintern, utan problem. Jag bor ganska nära så jag brukar titta till skutan och katten minst en gång i veckan. När RA kryssaren låg i så kollade jag en gång när allt frusit runt ikring och sedan höll jag lite koll när det började töa till våren. Inga problem.

Jag tror det mest är en traditionssak i Sverige, att båten alltid skall upp på hösten och i till våren. I och för sig behöver ju båten då och då bottenmålas, men inte nödvändigtvis varje år. Byta eventuella offeranoder kräver ju i de flesta fall att båten tas upp, men med god planering kan det göras i sjön också. De flest andra jobb går utmärkt att göra i sjön.

I slutändan är det väl en ekonomisk, praktisk och känslomässig fråga, hur man väljer att göra med båten under vintern.

Man skall ju inte heller glömma bort fördelen att när man vill (och isen tillåter) under höst (och vinter) eller vår, kunna ta sig ut på sjön, utan att behöva trängas överallt.

God fortsättning på nya året och ta det coooolt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tar jag upp min båt inför vintern men undrar vilken av dessa två klarar vintern bäst. Men visst skulle det vara skönt att slippa höst- och vårarbetet på båten.

post-10001003-1394236589,3023_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar låta båten ligga i varannan vinter, och ta upp den varannan eftersom man ändå behöver göra jobb på båtbotten.

Två vintrar (2005 och 2010) var det så kallt att båten frös fast. Vid båda tillfällena blev bottenfärgen avskavd precis vid vattenlinjen, annars inga synliga skador. Dessutom kan man stå på isen och polera båten :).

post-15224-1394236589,508_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smögen 45;an kan man ju lyfta upp på isen. Under förra vintern fick jag se ett gäng som kom släpandes på en Smögen 45;a på isen från Tångens badplats och in i Tångenhamnen. Sen fick väl Holmstig lyfta upp den på kajen med trucken.

Låg i förra vintern med min julle. Även den lyfte sig i fören och sjönk ner med aktern.

tommy

thallatha.blogspot.com/2010/03/vill-du-bada.html

post-945-1394236589,6753_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...