Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Connyq

Isproblem

Rekommendera Poster

Hejsan,jag har en 30 tons trålare infrusen som förstås ligger i året om vanligtvis,saken är nu den att båten frusit in olyckligt mycket snett (babord till styrbord) oklart varför men detta stör mej oerhört eftersom jag har planer på att påbörja en renovering under vintern som nu försvåras av kraftig lutning.

Någon som har ideer om hur jag kan rätta till detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mor och fars Storebro 40 frös fast lite på kant förra året, det löstes genom att ta motorsågen och skära ett par snitt runt hela båten. har du plastat skrov eller drevat? bild på båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar ,problemet kan vid sågning vara sidan mot kajen där man inte kommer åt,(drevad båt återkommer med bild)sommarbild dock.

post-10014871-1394236581,6224_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som att den ligger i Uddevalla där :) 

lite svårt att se på bilden hur kajen ser ut, är det pålat eller är det vägg isen har en tendens att sätta sig bra på pålar. Sitter då isen fast lite i båten och pålen samtidigt och vattnet sjunker/ stiger så kan detta medföra att isen drar med sig drevet ut och följderna kan bli mindre roliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon,kajen är byggd av stålspont,idealiskt för is som vill sitta bra=)

Funderar på att dra igång maskinen och låta kylvattnet ta hand om babordsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan variant som vi gjorde när vi sågat upp runt om är att sänka ner en dränkbar länspump underbåten som forsar upp vatten mot skrovet och på så sätt får vattnet i rörelse runt båten. kanske behöver ett par på din storlek? 12-13 meter lång kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,16x6 meter så det blir ju några kvadrat,åker dit imorgon bitti och sänker ned en pump i fören och en i aktern och hoppas på det bästa

Tack för erat stöd

Vänligen

Conny Q

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inga som helst bekymmer! Bara att återkomma om det finns fler frågor :) 

berätta gärna hur det har gått :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår att du startar motorn och lägger i backen, då kommer vattenrörelsen att sköta resten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan dock bli lite smådyrt om han ska ligga med maskin på hela vintern ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vem har pratat om hela vintern? Det gällde väl att få loss båten från isens grepp så den inte längre hade slagsida? Så uppfattade jag problemställningen i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare Tommy,ironin i att se din båt loss från isen tar hårt,åkte förra helgen (på nyårsafton)

glad i hågen och hela bilen full med pumpar slangar kopplingar spett och spadar.

Hade en plan A och den kända plan B.Plan A bestod i att sänka ned en eller två dränkbara pumpar under båten och plan B en vild ide om att med en bevattningspump sänka ned både sug-och tryckslang i samma hål i händelse av tjockare is.

Så efter ett evigt hackande och ösande konstaterade jag bittert att isen var ca 50cm!

Övergick efter detta till ett mera normalt snöskottande på däck samt ett ganska lungt nyårsfirande.

Tack än en gång för hjälpen

Vänligen

Conny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ingen Ironi från min sida. Min bohusjulle frös fast förra vintern innan jag hann ta upp den. När jag var och jobbabde im min motorseglare som ligger en sladdvinda över isen från jullen räknat kom det in en båtgranne och frågade vill du bada. Han hade 80 cm tjock is och var orolig för rodret.

Han hade köpt en dränkbar länspump, huggit ett hål i isen, stoppat ner pumpen i hålet utan slangar och ställt den på botten och kört i ett dygn och båten var fri från isens grepp.

Fenomenet är ju känt sen tidigare. Killerboo i Karlstad har ju hållit sin båt fri från isens grepp hela förra vintern genom en dränkbar länspump.  www.maringuiden.se/forum/;thread=282884

Här ute längst i väster är vi inte så vana vid islägg nuförtiden. Det har ju inte varit nån riktig vinter på åratal och fjolårets vinter kom nog som en stor överraskning för de flesta.

En annan båtgranne (min närmaste), som heller inte han ta upp innan båten frös fast (dessutom trycket isen honom upp mot ett par förtöjningsstolpar så att avbärarlisten deformerades) använde en annan metod än jag och Bjarne och Killerboo. Han högg ett hål, sattener en dränkbar länspump med slang och lät vattnet rinna ut ovanpå isen. Det fungerade också, men sämmer än vi som lät vattnet ströma från botten till isens undersida.

Har man ett större djup, som du kanske har, och är det strömt där man ligger kanske den metoden är bättre?

Själv hade jag ett par andra problem. Min pump sög tillsig en gammal tamp som låg på botten. Två gånger tom. Till slut lindade jag in pumpen i myggnät av plast som jag hade hemma i källaren. Pumpen snurrade också där den stod på botten eller hängde i repet och tvinnade repet som man lyfter pumpen i runt elkabel till en riktig härva. Jag satte fast pumpen på en stång som stack ut under pumpen soch som jag kunde köra ner i botten.

Skrev om losstiningen av mn bohusjulle här thallatha.blogspot.com/2010/03/vill-du-bada.html

Jullen är visserligen bar 4,5 meter, så det är ju betydligt enklare än din -  på - var det 14.

Man brukar ju säga -små barn - små bekymmer, stora barn - stora bekymmer. Det stämmer nog på båtar också!

Vi har ju ett ganska litet djup i vår småbåtshamn. Du har säkert betydligt djupare. Ju längre du sänker ner pumpen ju sämmre effekt får den nog. Du skulle ju kunna sätta fast pumparna på var sin regel och bara sänka ner dem nån meter under isen.

Det jobbiga var för min del att hugga hålet. Isen var ca en halv meter - ungefär som du. Vet inte om du högg klart hålet - annars är det bara at ta nya tag. Klarar  en totalt kraftlös utleven gubbe det, så gör nog dudet också. Jag klarade det enbart på min envishet.

Ligger du i vatten som strömmar skiulle jag huggit upp hålet uppströms.

Hade nog satt ner bägge pumparna i samma hål till att börja med. Sedan flyttat isär dem efterhand som vaken blir större.

Har du en bevattningspump så skulle jag stoppat ner sugslangen i hålet och dragit tryckslangen en bit bort och låtit vattnet spola ut på isen intill skrovet så långt bort från länspumshålet som möjligt. Sen är det bara att vänta och flytta slangar och pumpar efterhand.

Du skulle ju även prova med att köra motorn och proppellern som någon föreslog. Det kanske tom är effektivare än några ganska små pumpar?

lycka till

tommy

Senast ändrad av toaen | 08 januari 2011 | 09:24

post-945-1394236591,4395_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...